2024-12-17, 09:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalistforumet
2 fel blir inte ett rätt.
aktieägarna är du och jag och alla andra.
tänkt på det?

Det håller jag absolut med om, min poäng var bara den att retoriken om att någon är någons X, Y eller Z gäller även åt andra håll.

I det här fallet så bar den mannen väldigt mycket blod på sina händer men det är aldrig rätt att mörda någon
Citera
2024-12-17, 10:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Precis så kan man uttrycka sig om alla levande och döa människor. Hitler, Mao, Stalin och Genghis Khan.

Snubben bytte människoliv mot pengar. Så enkelt är det, hans dröm var att bli rik på andras sjukdom och död.

Nej, så enkelt är det inte. Snubben var väl anklagad för att ha gjort insideraffärer och sålt aktier på fel sätt eller tidpunkt (och det är skitigt i sig men det blir folk sällan dödade för). Mördaren Mangionis välbärgade familj driver också vårdhem

United Healthcare verkar vara ett bolag specifikt för låginkomsttagare enligt vad jag hört från olika som kommenterat det från vårdgivares perspektiv. Bolaget har lägsta premierna men också besvärligast i att neka och ifrågasätta, så till den grad att en del vårdgivare därför valt att inte acceptera United Healthcare.

Det är inte orimligt att tro att låginkomsttagare i USA precis som i andra länder tenderar att ha fler sjukdomar, olycksfall i arbetet etc som gör att de potentiellt konsumerar mer vård tjänster och mediciner relativt sett. Fast en hel del är säkert åkommor som är en följd av dåliga livsstilsval. Såg ett inlägg en gång på långt före detta hände, på Reddit, där en menade att orsaken till att man stängde ned under Covid är att det är väldigt många Hondas bland patienterna (hypertension, obese, non-compliant, diabetic, glömt vad a var, kanske Alzheimer?).

Ekvationen med låga premier och fler försäkringsfall blir väl nödvändigt så att relativt fler måste nekas. Försäkringsbolag har att välja mellan att öka premierna eller neka fler.

Googlar man så anges orsakerna till premier höjs så får man typiskt svar som detta :

Citat:
There are many factors that contribute to the high cost of healthcare in the country including wasteful systems, rising drug costs, medical professional salaries, profit-driven healthcare centers, types of medical practices, and health-related pricing

Men inget sägs om amerikanernas rätt till självdestruktiva livsstilsval och vilka konsekvenser det har till frekvensen och nivån av vårdkonsumtion och vad gravt överviktiga, pillerknaprande, ölpimplande NRA medlemmar kostar sitt samhälle. Folk som knappt fyllt 30 åker omkring på scooters i Walmart med shopping korgen fylld av chips och diverse sirapssåser för de har blivit för tjocka för att gå. Sedan stannar de på Starbucks och dricker en pint med sockersirap smaksatt med lite kaffe.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2024-12-17 kl. 10:48.
Citera
2024-12-17, 12:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Aktieägarna är till stor del pensionsbolag som är pressade till att betala ut pensioner till boomers och 50-talister, förmodligen även herr Mangionis far-och morföräldrar, som är väldigt många (och konsumerar vård under längre tid för de medicinska framstegen håller dem vid liv längre).

Tillägg efter tiden för redigering gick ut:

Har sett att många som kommenterar även på amerikanska sidor verkar tycka att Mangione är en hjälte av något slag, förmodligen samma typ av människor som tycker att fläskberg som Tess Holiday är ett "supercool badass" när hon likt miss Piggy snörper att hon inte "owe anyone health" före hon trycker i sig tre mål från KFC eller nåt samtidigt som hon förespråkar en sjukvård som baseras på stöd från det allmänna. Grand scale cognitive decline.

Men vad orsakar herr Mangione? Herr Thompson har knappast den billigaste premiemodellen på sina försäkringar, hans fru och barn får en utbetalning och kanske det inte går att få in eventuella skadestånd och böter för insiderhandel om gubben nu är död? Men United Healthcare får antagligen betala ut något från arbetsgivarförsäkringar.

Herr Mangione har inte löst något problem alls med sitt val att använda ett skjutvapen som svar till problemet, han har belastat systemet mer, han har orsakat mer av samma problem. En annan potentiell utgång hade varit att han inte lyckats döda Thompson utan att Thompson legat på intensivvård kom kostar $tusentals per dygn. Mangione har med detta enbart orsakat fler onödiga kostnader, det hjälper ingen cancerpatient. För egen del har han antagligen också mer ont i ryggen av att sitta på bussen en långresa till New York tur och retur.

Nej, en hjälte är snarare någon som bestämmer sig för att vara den som har kapacitet att kunna hjälpa på ett reellt konstruktivt sätt. Exempelvis denna unge irländaren:
https://youtube.com/shorts/lA3eQqbcxKs?si=Rcu_TVfr63NXMnIE
Senast redigerad av bradgardsindianen 2024-12-17 kl. 12:09.
Citera
2024-12-17, 12:31
Medlem
Jag noterar att hyllningarna i tråden har lugnat ner sig, vilket gläder mig. Men fortfarande finns det dårar kvar – folk som hejar på en mördare som skjutit en CEO för ett börsnoterat företag. Som om den här chefen bar hela ansvaret för andras lidande och död och därför “förtjänade” det.

Det är antagligen samma människor som går i taket när en grupp aktivister sätter sig ner och bildar en kedja tvärs över Essingeleden. Man frågar sig: Vad är det som gäller egentligen? Hade det varit mer acceptabelt om de istället skjutit klimatministern? Hade det varit bättre?

Och kom inte dragandes med att “oskyldiga fastnar i bilköer,” som om oskyldiga inte drabbas ännu värre av Luigi Mangiones illdåd – vittnen, familj, släkt och vänner till både offret och förövaren, eller för den delen båda förövarna (för att tillfredsställa dem som är lagda åt det hållet).

Fascinerande är det hur som helst. Massmord på skolor och i kyrkor, eller från ett hotellrum i Las Vegas ner på ett publikt torg, väcker knappt någon uppmärksamhet längre – det är vardagsmat. Man suckar, muttrar något om att det är hemskt, och går vidare. Nuförtiden krävs det ett mordförsök på en president eller presidentkandidat för att folk ska haja till. Eller en chef, skjuten i ryggen, på öppen gata i New York. Alla de faktorerna måste typ checkas av.

När mördaren sedan visar sig vara ung, snygg, välbärgad och begåvad – och så sent som för bara ett år sedan en fullt fungerande, välanpassad samhällsmedborgare med framtiden framför sig – ja, då blir det plötsligt intressant på riktigt.

Den första advokaten, han från Altoona, rök och ersattes – precis som jag förutspådde – i samma stund det stod klart att målet flyttas till New York. Jag utesluter helt att han blir frikänd. Bevisen samlas på hög as we speak. Precis som i den här tråden kommer det i mediebruset bli tystare och tystare om Luigi Mangione fram till att rättegången startar. Då kommer det blossa upp igen. Så även när Netflix-serien kommer.

Tragiskt alltihop. Tragiskt att en grabb, som med en gitarr runt halsen lätt skulle kunna tas för att vara med i The Strokes, kastade bort sitt liv genom att släcka någon annans.
Citera
2024-12-17, 15:17
Medlem
Jag tycker det är jävligt skönt att han dog. Han såg till att fattiga och dödssjuka med rätt till ersättning inte fick några pengar för att han var besatt av pengar. Hans agerande gjorde så att människor dog och därför anser jag det karma deluxe att han snart är en jordgubbe.
Citera
2024-12-17, 15:21
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Jag noterar att hyllningarna i tråden har lugnat ner sig, vilket gläder mig. Men fortfarande finns det dårar kvar – folk som hejar på en mördare som skjutit en CEO för ett börsnoterat företag. Som om den här chefen bar hela ansvaret för andras lidande och död och därför “förtjänade” det.

Det är antagligen samma människor som går i taket när en grupp aktivister sätter sig ner och bildar en kedja tvärs över Essingeleden. Man frågar sig: Vad är det som gäller egentligen? Hade det varit mer acceptabelt om de istället skjutit klimatministern? Hade det varit bättre?

Och kom inte dragandes med att “oskyldiga fastnar i bilköer,” som om oskyldiga inte drabbas ännu värre av Luigi Mangiones illdåd – vittnen, familj, släkt och vänner till både offret och förövaren, eller för den delen båda förövarna (för att tillfredsställa dem som är lagda åt det hållet).

Fascinerande är det hur som helst. Massmord på skolor och i kyrkor, eller från ett hotellrum i Las Vegas ner på ett publikt torg, väcker knappt någon uppmärksamhet längre – det är vardagsmat. Man suckar, muttrar något om att det är hemskt, och går vidare. Nuförtiden krävs det ett mordförsök på en president eller presidentkandidat för att folk ska haja till. Eller en chef, skjuten i ryggen, på öppen gata i New York. Alla de faktorerna måste typ checkas av.

När mördaren sedan visar sig vara ung, snygg, välbärgad och begåvad – och så sent som för bara ett år sedan en fullt fungerande, välanpassad samhällsmedborgare med framtiden framför sig – ja, då blir det plötsligt intressant på riktigt.

Den första advokaten, han från Altoona, rök och ersattes – precis som jag förutspådde – i samma stund det stod klart att målet flyttas till New York. Jag utesluter helt att han blir frikänd. Bevisen samlas på hög as we speak. Precis som i den här tråden kommer det i mediebruset bli tystare och tystare om Luigi Mangione fram till att rättegången startar. Då kommer det blossa upp igen. Så även när Netflix-serien kommer.

Tragiskt alltihop. Tragiskt att en grabb, som med en gitarr runt halsen lätt skulle kunna tas för att vara med i The Strokes, kastade bort sitt liv genom att släcka någon annans.
Den första advokaten hanterade väl enbart överlämningen till NY, därav nu en annan advokat baserad i staten.
Citera
2024-12-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Den första advokaten hanterade väl enbart överlämningen till NY, därav nu en annan advokat baserad i staten.

Nja, han anlitades först och främst för att företräda Luigi Mangione i åtalet om vapenbrott i delstaten Pennsylvania (och gör det väl fortfarande). Men när målet utvidgades till att omfatta mord och flyttades till New York var det rätt självklart att han skulle bytas ut mot en mer renommerad New York-jurist.
Citera
2024-12-17, 16:02
Medlem
5549s avatar
Citat:
Nja, han anlitades först och främst för att företräda Luigi Mangione i åtalet om vapenbrott i delstaten Pennsylvania (och gör det väl fortfarande). Men när målet utvidgades till att omfatta mord och flyttades till New York var det rätt självklart att han skulle bytas ut mot en mer renommerad New York-jurist.
Ja precis, Thomas Dickey "rök och ersattes" inte, utan han representerar fortfarande Luigi i Pennsylvania gällande vapenbrottet och utlämningen till New York.

Ett sånt här uppmärksammat mordfall lockar såklart de stora hajarna.
Citera
2024-12-17, 16:35
Medlem
5549s avatar
CNN rapporterar att guvernören i New York nu ämnar diskutera om delstaten ska införa en ny sorts hot-line (no pun) för CEOs som känner sig rädda. Oklart än så länge om detta även kan komma att brukas av andra yrkesgrupper, eller om det nuvarande larmnumret anses räcka för mindre bemedlade.
Citera
2024-12-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja precis, Thomas Dickey "rök och ersattes" inte, utan han representerar fortfarande Luigi i Pennsylvania gällande vapenbrottet och utlämningen till New York.

Ett sånt här uppmärksammat mordfall lockar såklart de stora hajarna.

Nåväl, whatever, hursomhelst, suck och pust. Han fick inte förtroendet att följa med till New York och företräda gärningsmannen i mordåtalet där. Han var öppen för det, men little Dickie höll inte måttet.

Härlig karaktär var han i alla fall, men snubblande nära pajas. Under första intervjun, när han mötte pressuppbådet på sitt kontor i Altoona för att svara på frågor, var det någon reporter som sa: ”Can you please take a step back and explai…” Varpå Dickie gjorde det – alltså bokstavligt talat tog ett steg bakåt. Ett skämt, förvisso, men med tanke på allvaret i situationen förseglade han nog sitt öde där och då. Dickie, stjärnadvokat. Men bara i Altoona.
Citera
2024-12-17, 19:09
Medlem
Citat:

Herregud vad korkad du låter, du begriper verkligen inte varför folk hyllar en kille som dödar en VD för ett företag som ligger bakom extremt många förstörda liv, branschen är avskummens avskum, vinst baserat på människors lidande.

Jag vet att du kommer svara och försöka intala dig själv att du visst förstår men uppenbarligen gör du inte det och det har du redan visat med allt ditt meningslösa dravel.

Det enda som är mer tragiskt än att Luigi var så dum att han lyckades åka dit trots alla möjligheter att komma undan är att det inte kommit några copycats ännu som avrättat ytterligare avskum.
Senast redigerad av starzkis 2024-12-17 kl. 19:12.
Citera
2024-12-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Herregud vad korkad du låter, du begriper verkligen inte varför folk hyllar en kille som dödar en VD för ett företag som ligger bakom extremt många förstörda liv, branschen är avskummens avskum, vinst baserat på människors lidande.

Jag vet att du kommer svara och försöka intala dig själv att du visst förstår men uppenbarligen gör du inte det och det har du redan visat med allt ditt meningslösa dravel.

Det enda som är mer tragiskt än att Luigi var så dum att han lyckades åka dit trots alla möjligheter att komma undan är att det inte kommit några copycats ännu som avrättat ytterligare avskum.

Varför gör du inget själv? Köp en biljett och hoppa på ett flyg, vettja. Varför går du bara och väntar på att andra ska fixa det du vill ska hända? Tror du att du är för dum för att klara det utan att åka dit? Dum som dumme Luigi? Ännu dummare? I så fall förstår jag varför du sätter ditt hopp till andra. Men vet du vad? Jag tror på dig. Du kan lämna katten hos mig medan du är borta.

Jag undrar faktiskt: vad gör du själv för att bli av med det du anser är avskummens avskum? Du tycker att mord är en metod värd att hyllas – sysslar du med det själv, eller är du bara bra på att heja på andra? Om inte, varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in