2024-12-03, 20:13
Medlem
Någon som vet något?

Hela Gotland skriver:

En 30-årig man har dömts för hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Detta bland annat sedan han vid ett flertal tillfällen hotat poliser genom att säga att han ska döda dem.

Den första händelsen som hanteras i domen inträffade i maj 2023, då två poliser kallades till någon form av stök vid Östercentrum. Väl på plats mötte de 30-åringen, som vid tillfället var berusad.

De två poliserna beslutade sig för att omhänderta den berusade mannen, som en av poliserna i förhör har beskrivit ”pendlade en del i humöret” vid det aktuella tillfället.

Den andra händelsen inträffade i mars i år då ett flertal polisen beordrades till en lägenhet i Hemse. Utanför den aktuella lägenheten mötte de 30-åringen, och vakthavande befäl fattade då beslut om att han skulle omhändertas. I samband med omhändertaganden gjorde mannen motstånd genom att bland annat kränga med kroppen samt rycka och dra i polisernas armar. När poliserna väl fått in 30-åringen i bilen var han enligt en av poliserna väldigt arg, och han dunkade bland annat sitt huvud mot passagerarsätet och fönstret.
Citera
2024-12-03, 22:23
Bannlyst
jag vet att poliser måste få räkna med att utsätta sig för allvarligare hot. än gemene man

jag är en fattig bonnadräng, men har fått fler mordhot än jag orkat räkna.

om "polisen" skulle för alla hot i den klassen till åtal, så hade de inte haft mycket mer att göra, med den bemanningen som finns, vågar jag påstå.

dvs det skulle kraftigt begränsa den effekt som förminskar terror och djävulskap, som de flesta av oss nog hoppas på att polisens arbete går ut på

MEN jag menar inte att det är fel att lagföra hot om våld. jag pratar om statistik, och sådan kan bedra
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-03 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in