Citat:
Ursprungligen postat av
AF11
Hittade ingen av Narnia böckerna av CS Lewis, 1984 borde naturligtvis varit med. Annars tycker jag det var bra och spännande bokval
Håller med!
Citat:
Ursprungligen postat av
fjollcigg
Västfronten är en favorit! Borde va obligatorisk läsning, men det går ju inte då boken innehåller den blodisande n-frasen. I bästa fall skulle samtalet kretsa kring just detta ord och inget annat. I värsta fall blir det bokbål och kravaller. Jag skulle själv inte rekommendera boken utan att först ta skydd i ett riktigt högt träd.
De tog med
Barnens ö. Där hittar man både detta och andra misshagliga ord samt Reines funderingar över vad han vill göra med handikappade (barmhärtighetsmörda). Rekommendation: högstadiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
EUmigrant
Efter att ha djupdykt i listan så är det verkligen skrämmande hur dålig den är.
Om man bortser från listan för förskolan och att böckerna ska locka till ytterligare läsning, så bör en läslista för skolan i grund och botten handla om böcker man bör läsa för att ha en gemensam referensram.
Här väljer man istället att lyfta fram böcker som är alternativ till det. Två av böckerna beskrivs som variationer av HC Andersens berättelser, men HC Andersen själv finns inte med i listan. Två böcker beskrivs som att de liknar Robinson Crusoe, men återigen är den boken inte på läslistan. Odysseus är inte med, utan istället en nyskriven berättelse från hans sons perspektiv. Det saknas centrala verk som Pelle Svanslös, Nalle Puh, Lille prinsen och Alice i Underlandet. Författare som Mark Twain och Rudyard Kipling är väl för "promlematiska" idag, men var är Jules Verne, Alexandre Dumas, Robert Louis Stevenson och Charles Dickens?
Inget ont om Emma Adbåge, hon är säkert bra på att skriva och illustrera men hon har med fyra verk som författare, ett som illustratör och medverkar i ett sjätte verk med dikter. Det känns som lite väl mycket av en och samma upphovsperson.
Astrid Lindgren och Tove Janson har med fyra böcker vardera, det känns mer berättigat. Men det krävdes lite kreativt arbete med kategorierna, listan för mellanstadiet är verkligen under all kritik och många böcker som rekommenderas där är för betydligt yngre barn.
Tre böcker där är kategoriserade 3-6 år på adlibris:
Ett hål (Yael Frankel), Sen kom vintern (Per Gustavsson) och Folk. Främlingar och vänner - nån du kanske känner (Emma Adbåge & Lisen Adbåge)
Sju av böckerna är 6-9 år på adlibris:
Dödskallen (Jon Klassen), En liten bok om kärlek (Ulf Stark), Matilda (Roald Dahl), Ronja Rövardotter (Astrid Lindgren), Vitsippor och pissråttor (Oskar Kroon), Det osynliga barnet och andra berättelser (Tove Jansson), Livet, ju. En samling dikter (Mårten Melin)
De senare böckerna kanske skulle kunna användas i fjärde klass, men jag misstänker att till och med de tycker att de flesta av dem är för barnsliga.
När kriterierna för urvalet beskrivs så talas det om att lyfta fram skönlitteraturens mångfald. Man har tagit hänsyn till fördelningen mellan svensk, nordisk, europeisk och annan internationell litteratur samt fördelningen av manliga och kvinnliga författare.
Det är svårt att ge dem godkänt i det arbetet. 90 verk har enbart manliga författare, 150 verk har enbart kvinnliga författare. Det finns enbart tre verk med danska författare och det är först på gymnasiet de dyker upp. Fyra verk har norska författare, men återigen dyker två av dem upp först på gymnasiet.
165 av 251 verk är från Sverige. 131 av 251 böcker är utgivna 2010 eller senare och 77 av 251 böcker är utgivna de senaste 5 åren. Jag kan garantera att 80% av böckerna i senare kategorin kommer ingen att läsa om 10 år.
Uppskattade att läsa ditt inlägg! Håller med om att kultursveriges dyrkan av systrarna Adbåge är lite förvånande.
När det gäller ålder är det ju det förlaget har skrivit i beskrivningen men många böcker går mycket fint att läsa även för äldre. T ex
Bröderna Lejonhjärta tror jag att man skulle uppskatta både på låg- och högstadiet ur en del gemensamma perspektiv men även ur andra aspekter där man ser saker annorlunda och hittar nyanser och tankar som sätts igång bortom raderna beroende på vilken ålder man är i.
Jag håller på att läsa mig igenom listan för mellan- och högstadiet nu, faktiskt mycket intressant! Nu är jag grundskolelärare men tror verkligen att även andra skulle kunna uppskatta att läsa lite god barn- och ungdomslitteratur! För än så länge har jag inte upptäckt något som jag tyckt varit dåligt även om jag kanske ifrågasätter vissa verks närvaro på en så här officiell lästipslista.
Syftet var nog inte heller att skapa gemensam referenslitteratur och dito kulturramar utan helt enkelt tipsa om god litteratur. Lärare har själva fått skicka in boktips och Skolverket har varit tydliga med att det är just tips och inte förordningar. Många klassiker är ju förstås bra men kanske även lite torra och långrandiga. Tänk på att många barn tyvärr inte är vana läsare. Kanske viktigare att låta dem upptäcka läsglädjen med relativt enkla böcker? Men ja - t ex
Häxan och lejonet är ju både lättläst, stämningsfull och väldigt spännande. Jag saknar verkligen den på listan! (Och många andra böcker också…)
Håller med dig om mellanstadielistan, det är den jag reagerat mest på. Fina böcker men ändå lite förvånande urval. Misstänker att olika personer varit ansvariga för de olika stadierna?
Hur som helst: kul att läsa igenom och upptäcka lite nytt! Bra barn- och ungdomslitteratur är faktiskt läsvärd även för vuxna!