• 1
  • 2
2024-12-03, 00:36
Medlem
Kulturministern verkar rejält nöjd så är ev ett fan av serieromanen Persepolis som kom med ?

https://www.svt.se/kultur/har-ar-reg...sta-for-skolan

Jag har hört kritik att regeringen för satsa lite pengar och detta kör tyvärr stämma.
Mer specifik kritik var en tekniklärare som saknade Mary Shelleys Frankenstein eller den moderne Prometheus. Vi har mycket snabb utveckling inom medicin och dator till A I men lite moraliska funderingar om vad resultatet blir.

Att hon var 19 år när hon skrev den kan nog både uppmuntrande och avskräckande för de med lite intresse åt det hållet.

Skolverket har hela listorna som pdf. men även exempel för varje åldersgrupp.
https://www.skolverket.se/skolutveck...etet/laslistor
Citera
2024-12-03, 00:38
Bannlyst
väldigt besviken på att man inte uppmanas läsa Bibeln! vad är andra böcker än en närmast ondskefull distraktion från människans syfte och Gud?
Citera
2024-12-03, 00:46
Avstängd
bithaxs avatar
Doktor Glas var den enda baserade boken på listan.

Saknar Röde Orm, 1984 och ”På västfronten intet nytt”.
Läste den sistnämnda när jag gick i skolan. Kan behövas i ett land som ska förbereda sig för krig.
Senast redigerad av bithax 2024-12-03 kl. 00:55.
Citera
2024-12-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folktid
väldigt besviken på att man inte uppmanas läsa Bibeln! vad är andra böcker än en närmast ondskefull distraktion från människans syfte och Gud?

Kristdemokraterna möste ha någon specifik fråga att driva inför nästa val ?

Det hade varit även bra för att ha ett tydligt exempel på hur översättningar måste ändras över tiden.
Citera
2024-12-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Läste den sistnämnda när jag gick i skolan. Kan behövas i ett land som ska förbereda sig för krig.

Generellt saknar jag Jolo (De tre från Haparanda var min första vuxenbok att läsa), Piraten (man måste väl få ha lite roligt när man läser), Moberg (utvandrarsviten är enormt bra, men hans produktion är otroligt bred), Salje (Lovängssviten och Genom lindens krona berättar om livet på lansbygden), Strindberg (Hemsöborna - den har både klassiskt drama och humor), Frans G Bengtsson (Röde orm är rolig - Karl den XII:s levnad är fasinerande), Gösta Knutsson (hans böcker ansågs så farliga att statspolisen hade span på honom - tänk - lille Pelle!), i viss mån Guillou dsv Ondskan. Däremot nöjd att se t ex PC Jersild Martinson - både herr och fru. Kvinnor och äppelträd är en favorit. Aniara saknas förståss.
Citera
2024-12-03, 01:37
Medlem
Hittade ingen av Narnia böckerna av CS Lewis, 1984 borde naturligtvis varit med. Annars tycker jag det var bra och spännande bokval
Citera
2024-12-03, 01:49
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folktid

Jag håller med dig. Bibeln är roande fiction. Om fler hade läst 'heliga skrifter', så hade det varit färre som hade haft en låtsaskompis.

Förutom bibeln så föreslår jag även:
  • Tanakh
  • Koranen
  • Mormons bok
  • Scientologins skrifter
  • Snorres Edda
  • Russells tekanna
  • The Gospel of the Flying Spaghetti Monster
  • Liftarens guide till galaxen
  • Illusionen om Gud
Citera
2024-12-03, 02:28
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Västfronten är en favorit! Borde va obligatorisk läsning, men det går ju inte då boken innehåller den blodisande n-frasen. I bästa fall skulle samtalet kretsa kring just detta ord och inget annat. I värsta fall blir det bokbål och kravaller. Jag skulle själv inte rekommendera boken utan att först ta skydd i ett riktigt högt träd.
Citera
2024-12-03, 04:29
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag håller med dig. Bibeln är roande fiction. Om fler hade läst 'heliga skrifter', så hade det varit färre som hade haft en låtsaskompis.

Förutom bibeln så föreslår jag även:
  • Tanakh
  • Koranen
  • Mormons bok
  • Scientologins skrifter
  • Snorres Edda
  • Russells tekanna
  • The Gospel of the Flying Spaghetti Monster
  • Liftarens guide till galaxen
  • Illusionen om Gud
Ja, det är väl inget fel på dessa verk, själv skulle jag gärna se Mein Kampf och Maos lilla röda i samlingen.
Citera
2024-12-03, 05:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det var inte många av dessa jag har läst ska sägas men saknar absolut en mängd olika böcker i listan.

Sagan om ringen
Röde Orm
Liftarens guide till galaxen
Som gammalt Kingfan så finns det många fler böcker som är bättre än Carrie men tanken här är väl att det ska handla om mobbing och man ska få sig en tankeställare. Hade hellre sett att man läste Nyckeln till frihet eller varför inte Jurtjyrkogården.
Harry Potter borde finnas med.
Barnens bibel, vår lärare läste den för oss i lågstadiet, väldigt spännande.
Narnia historien borde också vara med.
Shogun
Terry Pratchett, historien om skivvärlden

Tyvärr är väl mina förslag rätt tjocka böcker och jag kan tänka mig att det är därför dessa har strukits.

Finns mängder med böcker som borde vara med men ett urval iallafall. Tanken med en sån här lista måste väl ändå vara att väcka läslusten hos barnen och det kommer man inte göra med vissa av de böckerna i listan idag utan många barn kommer istället bara hata att läsa.
Citera
2024-12-03, 05:46
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ja, det är väl inget fel på dessa verk, själv skulle jag gärna se Mein Kampf och Maos lilla röda i samlingen.
Jag håller med dig. Skolverkets lista kan dock inte bli hur lång som helst.
Grundproblemet, misstänker jag, är att föräldrar läser för lite för sina barn i ung ålder.
Citera
2024-12-03, 07:09
Medlem
Det är uppenbart att listan är anpassad efter att 90% av dagens skolungdomar inte kana läsa längre, alla klassiker är bortplockade för att de är alltför långa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in