• 6
  • 7
2024-12-07, 12:22
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong
Bra att uppmärksamhet dras till sånt här. Ren propaganda, dessutom betald av oss. I positiva reportage gällande skolan är det med "nya svenskar", men inte i fall som dessa, negativa reportage.

Att ha ett pattern recognition tänk är idag rasistiskt, jag kallar det realistiskt.

Precis, det är ren propaganda.
Men folk kommer vakna när alla boomers går bort eller sitter dreglandes på hemmet och den linjära tv'n vittrar bort. Det är typ den äldre, naiva generationen och kvinnor som går på den här skiten.
De flesta vet varför och vilka som är analfabeter, men vi blir inte lyssnade på, utan dom viftar bort oss o kallar oss rasister.
Så bekvämt dom har det i fårhagen...
Citera
2024-12-09, 07:56
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Upplever att väldigt få vuxna läser böcker längre. Ser man inte sina föräldrar läsa böcker får man inte signalen att det är viktigt att läsa böcker.
Visst är det så. För att ge en liten liten motvikt kan jag dock nämna att jag inte helt sällan ser någon med en bok när jag åker tåg eller spårvagn. Jag säger inte att det måste blivit vanligare, men jag har blivit uppmärksam på det senaste månade eller två och det känns lite så. Det rör sig förstås om en väldigt liten andel av resenärerna men jag blir glad när jag ser det och tror jag ser det nästan varje vecka.

Borde fler av oss som läser försöka synas? Jag har börjat försöka ta med mig böcker ut själv, mest för att det känns som ett bra sätt att undvika mobiltelefonen, men om någon blir inspirerad vore det ju en bra bieffekt. Även om man skulle göra det enbart för syns skull, vilket någon skulle kunna tycka vore fånigt, tror jag det vore bra om läsande människor blev en del av stadsbilden.
Citera
2024-12-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det är SVT:s och SR:s policy. När det handlar om problem, så är det etniska svenskar som ska illustrera problemen.

En gång för flera år sen, när det knappt fanns några etniska svenskar bland de gängkriminella, så hade SR:s Konflikt ändå lyckats leta fram en sådan person och intervjuade honom. Personen gavs ett fingerat svenskt namn (minns inte vilket, men vi kan kalla honom "Elias"). "Elias" hade lyckats bryta med sin gängkriminalitet, och programmet Konflikts budskap var detta: Se här, "Elias" har lyckats bryta med sin gängkriminalitet, då kan givetvis Mohammed, Mahmod, Hassan, Ali, Omar, Yussuf och Ibrahim göra detsamma!

Apropå skolan: När SVT och t.ex. DN ska visa bilder på skolklasser, så finns det bara etniskt svenska barn i klasserna.

https://static.bonniernews.se/gcs/bi...3ef675796.jpeg

Så här ser svenska skolklasser ut, enligt DN och public service. De kan också använda bilder som den för att tala om problem i den svenska skolan, som dålig läsförståelse, stök m.m.
Jaha, Elias var ett namn du hittade på. Synd, kom att tänka på det här när jag såg en artikel i en gammal DN om en familj i Gaza. En son heter visserligen Ali, men de andra två Elias och Adam. Skolklassen, tror du den är falsk? Så mycket detaljer i klassrummet. AI? Du kan se redan bakifrån att alla är svenska?
Citera
2024-12-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Jaha, Elias var ett namn du hittade på. Synd, kom att tänka på det här när jag såg en artikel i en gammal DN om en familj i Gaza. En son heter visserligen Ali, men de andra två Elias och Adam. Skolklassen, tror du den är falsk? Så mycket detaljer i klassrummet. AI? Du kan se redan bakifrån att alla är svenska?

"Elias" intervjuades också i programmet. Han talade helt utan brytning.

Och nej, jag kan givetvis inte garantera att alla barnen i den skolklassen är etniskt svenska. Men högst troligt har de allra flesta av barnen i den klassen etnisk bakgrund i Sverige, eller övriga Norden, eller övriga Nord- eller Västeuropa.

Givetvis tror jag inte att bilden på skolklassen är falsk. Däremot tror jag att den är relativt gammal, kanske tio är gammal eller äldre, så att den åtminstone är tagen före flyktingåret 2015. Före 2015 såg många svenska skolklasser, särskilt i många mindre städer, ut precis så där.

Så är det mycket sällan idag.

Kan tillägga att jag vid ett tillfälle var närvarande när några mörkhyade tjejer från gymnasiets årskurs 1 var på studiebesök i en högstadie-grundskola. Skolan hade satt upp bilder på alla sina avgångsnior sedan 20 år tillbaka. De mörkhyade tjejerna ställde sig och tittade på bilderna. Plötsligt utbrast en av tjejerna, med fasa i rösten:

- Alla är vita.

Nå, det där stämde inte, för på de allra senaste bilderna var många av eleverna icke-vita. Men det stämmer att på kanske 14 av de 20 bilderna så var alla eleverna vita. Och på tre av de bilder där det fanns en mörkhyad elev så handlade det om en enda elev som var adopterad.

Men det var då det.
Citera
2024-12-09, 19:04
Medlem
Citat:
"Elias" intervjuades också i programmet. Han talade helt utan brytning.

Och nej, jag kan givetvis inte garantera att alla barnen i den skolklassen är etniskt svenska. Men högst troligt har de allra flesta av barnen i den klassen etnisk bakgrund i Sverige, eller övriga Norden, eller övriga Nord- eller Västeuropa.

Givetvis tror jag inte att bilden på skolklassen är falsk. Däremot tror jag att den är relativt gammal, kanske tio är gammal eller äldre, så att den åtminstone är tagen före flyktingåret 2015. Före 2015 såg många svenska skolklasser, särskilt i många mindre städer, ut precis så där.

Så är det mycket sällan idag.

Kan tillägga att jag vid ett tillfälle var närvarande när några mörkhyade tjejer från gymnasiets årskurs 1 var på studiebesök i en högstadie-grundskola. Skolan hade satt upp bilder på alla sina avgångsnior sedan 20 år tillbaka. De mörkhyade tjejerna ställde sig och tittade på bilderna. Plötsligt utbrast en av tjejerna, med fasa i rösten:

- Alla är vita.

Nå, det där stämde inte, för på de allra senaste bilderna var många av eleverna icke-vita. Men det stämmer att på kanske 14 av de 20 bilderna så var alla eleverna vita. Och på tre av de bilder där det fanns en mörkhyad elev så handlade det om en enda elev som var adopterad.

Men det var då det.
Jag hittar inget i din länk om i vilket sammanhang bilden visats och när. Liten klass. En skola på landet, i skärgården?
Citera
2024-12-09, 20:17
Medlem
Citat:
Jag hittar inget i din länk om i vilket sammanhang bilden visats och när. Liten klass. En skola på landet, i skärgården?

Jag har ingen aning om när bilden togs. Jag säger bara: Så där ser väldigt få svenska skolklasser ut idag.
Citera
2024-12-09, 21:07
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om när bilden togs. Jag säger bara: Så där ser väldigt få svenska skolklasser ut idag.
Du vet inte men skriver: "Så här ser svenska skolklasser ut, enligt DN och public service." Just den klassen kanske såg ut så.
Citera
2024-12-10, 06:20
Medlem
Citat:
Du vet inte men skriver: "Så här ser svenska skolklasser ut, enligt DN och public service." Just den klassen kanske såg ut så.

Ja, det gjorde den säkert. Klassfotot är ingen bluff. Men hur representativ är klassen?

Jag googlade "skolklass i Järva" och hittade två bilder. Det här är den första:

https://bunny-wp-pullzone-vh2mwgn0h2...926031350.jpeg

Enligt bildadressen kommer bilden från Enbacksskolan. Skolan ligger sydost om Tensta, och det kan förväntas att det är många invandrarelever som går på den. Så ser det också ut på bilden. Du kan inte undgå att lägga märke till skillnaden mellan eleverna på Enbacksskolan och den bild med synbarligen enbart etniskt "nordeuropeiska" elever som vi talar om.

Jag hittade, intressant nog, också en annan bild som påstås visa elever från Järva. Här är det svårare att avgöra elevernas etnicitet, men det ser ändå inte ut som om knappt en enda elev på bilden troligen har invandrarbakgrund (kanske han längst ner till vänster):

https://www.svtstatic.se/image-news/...-1632926125000

Bildtexten till den andra bilden lyder:

Citat:
Hör grundskolechefen Happy Hilmarsdottir om de insatser som gjorts på de kommunala skolorna i Järvaområdet. Foto: SVT/TT

Bildtexten antyder alltså starkt att skolklassen som vi ser på bilden bredvid grundskolechefen Happy Hilmarsdottir (vilket namn) skulle vara en skolklass från Järva. Jag tror helt enkelt inte på det. Jämför elevernas hårfärg, klädsel och kroppshållning på den här bilden med elevernas hårfärg, klädsel och kroppshållning på bilden från Enbacksskolan. Jag tror att den här andra bilden visar en skolklass med huvudsakligen etniskt svenska elever från en skola som inte alls ligger i Järva.

Montaget av skolchefen Happy Hilmarsdottir och skolklassen som antyds vara från Järva kommer från SVT. Jag tror att public service, liksom tidningar som DN, gärna vill sprida bilden att svenska skolklasser idag år 2024 fortfarande ser ut som skolklasserna såg ut på 1980- och 90-talen.

Och apropå bilden av skolbarnen i Järva. Den bild som vi hela tiden har diskuterat, alltså den här, används av vänstertidningen Omni för att illustrera att hälften av barnen i Järva anses prata för dålig svenska.

https://omni.se/halften-av-barnen-i-...enska/a/yRlpOE

Om du kastar en blick på den här klassen, ser det ut som om klassen kommer från Järva? Och ser det ut som om hälften av barnen på den bilden har svårt att prata svenska?

Detta är min poäng. Public service, DN och olika vänsterpublikationer använder bilder på huvudsakligen etniskt svenska och välartade barn och ungdomar för att illustrera problem i den svenska skolan, som i hög grad (men givetvis inte enbart!) beror på att så många elever i Sverige har utländsk bakgrund och talar bristfällig svenska.
Citera
2024-12-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ja, det gjorde den säkert. Klassfotot är ingen bluff. Men hur representativ är klassen?

Jag googlade "skolklass i Järva" och hittade två bilder. Det här är den första:

https://bunny-wp-pullzone-vh2mwgn0h2...926031350.jpeg

Enligt bildadressen kommer bilden från Enbacksskolan. Skolan ligger sydost om Tensta, och det kan förväntas att det är många invandrarelever som går på den. Så ser det också ut på bilden. Du kan inte undgå att lägga märke till skillnaden mellan eleverna på Enbacksskolan och den bild med synbarligen enbart etniskt "nordeuropeiska" elever som vi talar om.

Jag hittade, intressant nog, också en annan bild som påstås visa elever från Järva. Här är det svårare att avgöra elevernas etnicitet, men det ser ändå inte ut som om knappt en enda elev på bilden troligen har invandrarbakgrund (kanske han längst ner till vänster):

https://www.svtstatic.se/image-news/...-1632926125000

Bildtexten till den andra bilden lyder:

Bildtexten antyder alltså starkt att skolklassen som vi ser på bilden bredvid grundskolechefen Happy Hilmarsdottir (vilket namn) skulle vara en skolklass från Järva. Jag tror helt enkelt inte på det. Jämför elevernas hårfärg, klädsel och kroppshållning på den här bilden med elevernas hårfärg, klädsel och kroppshållning på bilden från Enbacksskolan. Jag tror att den här andra bilden visar en skolklass med huvudsakligen etniskt svenska elever från en skola som inte alls ligger i Järva.

Montaget av skolchefen Happy Hilmarsdottir och skolklassen som antyds vara från Järva kommer från SVT. Jag tror att public service, liksom tidningar som DN, gärna vill sprida bilden att svenska skolklasser idag år 2024 fortfarande ser ut som skolklasserna såg ut på 1980- och 90-talen.

Och apropå bilden av skolbarnen i Järva. Den bild som vi hela tiden har diskuterat, alltså den här, används av vänstertidningen Omni för att illustrera att hälften av barnen i Järva anses prata för dålig svenska.

https://omni.se/halften-av-barnen-i-...enska/a/yRlpOE

Om du kastar en blick på den här klassen, ser det ut som om klassen kommer från Järva? Och ser det ut som om hälften av barnen på den bilden har svårt att prata svenska?

Detta är min poäng. Public service, DN och olika vänsterpublikationer använder bilder på huvudsakligen etniskt svenska och välartade barn och ungdomar för att illustrera problem i den svenska skolan, som i hög grad (men givetvis inte enbart!) beror på att så många elever i Sverige har utländsk bakgrund och talar bristfällig svenska.
Den om barnen som talar för dålig svenska: Nej, de ser heller inte ut som 6-åringar, det texten handlar om. Sådana sitter kanske inte i bänkar, att fotas bakifrån, som nog krävs. Omni. Är det en vänsterpublikation? (DN vänster? Tjatat om marknadshyra i 60 år.) Vad DN har gjort för fel om skolklasser har du inte visat än. Välartade? Man kan läsa ut mycket av bakhuvuden. Men jag började skriva för att du inte sa något sammanhang om bilden du först visade.
Citera
2024-12-10, 10:54
Medlem
Citat:
Den om barnen som talar för dålig svenska: Nej, de ser heller inte ut som 6-åringar, det texten handlar om. Sådana sitter kanske inte i bänkar, att fotas bakifrån, som nog krävs. Omni. Är det en vänsterpublikation? (DN vänster? Tjatat om marknadshyra i 60 år.) Vad DN har gjort för fel om skolklasser har du inte visat än. Välartade? Man kan läsa ut mycket av bakhuvuden. Men jag började skriva för att du inte sa något sammanhang om bilden du först visade.

DN är vänster i så måtto att man vill ha hög invandring, men höger i så måtto att man vill ha marknadshyror och andra ekonomiska åtgärder som gynnar kapitalägare och höginkomsttagare.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in