2024-12-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det tror jag definitivt inte då min erfarenhet är att det är främst de studiemotiverade eleverna som fortsätter att gå på modersmålsundervisningen då den i de allra flesta kommunerna ligger efter skoltid.
Snarare är det så att lärarutbildningen för lågstadielärarna är för dålig då de inte får lära sig hur man bäst lär ut att att läsa och skriva (ljudning). Sverige är starkt segregerat och då får eleverna inte lära sig riktig svenska och de pratar bara svenska på lektionerna och halvknackig svenska på rasterna. Utöver detta är klasserna för stora, det finns inga konsekvenser för stökiga elever, eleverna läser knappt något längre samtidigt som datorerna har letat sig in redan i förskolan vilket gör att eleverna knappt vet hur man håller i en penna. Särskilda undervisningsgrupperna och speciallärarna är även borttagna vilket gör att läraren står ensam med klasser med 30 elever redan från lågstadiet.

Du har sammanfattat den svenska skolans problem på ett bra sätt.
Citera
2024-12-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Nej från scb
Här är en länk

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...s-fardigheter/

Var hittar du 800.000 analfabeter? Jag ser 800.000 som inte har goda läskunskaper. Vilket jag ser i skolan varje dag oavsett etnicitet. Dyslexi, svårt med läsförståelse osv är vanligt idag
Citera
2024-12-05, 17:37
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Var hittar du 800.000 analfabeter? Jag ser 800.000 som inte har goda läskunskaper. Vilket jag ser i skolan varje dag oavsett etnicitet. Dyslexi, svårt med läsförståelse osv är vanligt idag

Det går att söka vidare på scb:s hemsida.
Jag har gjort det för jag kan både läsa och skriva

https://www.document.se/2024/09/snar...ter-i-sverige/
Varje dag går man förbi analer
Senast redigerad av EnlitenUggla 2024-12-05 kl. 17:40.
Citera
2024-12-05, 20:42
Medlem
Citat:
Det går att söka vidare på scb:s hemsida.
Jag har gjort det för jag kan både läsa och skriva

https://www.document.se/2024/09/snar...ter-i-sverige/
Varje dag går man förbi analer

SCB säger inte analfabeter. Det säger lässvårigheter. Det stor skillnad. Många etniska svenska barn har läs och skrivsvårigheter idag.

Din länk säger analfabeter och kopplar till invandring men hänvisar till scb som säger lässvårigheter.

Det kallas fultolka
Citera
2024-12-05, 21:58
Citat:
SCB säger inte analfabeter. Det säger lässvårigheter. Det stor skillnad. Många etniska svenska barn har läs och skrivsvårigheter idag.

Din länk säger analfabeter och kopplar till invandring men hänvisar till scb som säger lässvårigheter.

Det kallas fultolka

Det kanske bara finns en analfabet i sverige då..
Jag har sökt och sökt och sökt.
Hittar ingen annan statistik
Citera
2024-12-06, 06:15
Medlem
Citat:
Det kanske bara finns en analfabet i sverige då..
Jag har sökt och sökt och sökt.
Hittar ingen annan statistik

Finns säkerligen flera analfabeter men en så hög siffra som 800.000 är det inte och kräver en källa ifall man påstår det.
Citera
2024-12-06, 22:11
Citat:
Finns säkerligen flera analfabeter men en så hög siffra som 800.000 är det inte och kräver en källa ifall man påstår det.

Jag sökte på analfabeter Sverige.

Första 100 sökresultaten visade "800 000" analfabeter i Sverige
Sökte även i norge och danmark för artiklar

Även dessa sa 800 000 analfabeter i sverige

Sökte vidare men det som återkom va artiklar om 800 000 analfabeter.

Det är ju mycket märkligt att vi inte kan finna korrekt statistik
Citera
2024-12-07, 09:29
Medlem
Citat:
Jag sökte på analfabeter Sverige.

Första 100 sökresultaten visade "800 000" analfabeter i Sverige
Sökte även i norge och danmark för artiklar

Även dessa sa 800 000 analfabeter i sverige

Sökte vidare men det som återkom va artiklar om 800 000 analfabeter.

Det är ju mycket märkligt att vi inte kan finna korrekt statistik

Det är inte så konstigt i dagens samhälle med fake News och troll.
1. Scb gick ut med att 800.000 har lässvårigheter
2. Någon "alternativ" sida eller något proffs troll på X skriver om att det är 800.000 analfabeter och kopplar till invandring.
3. Fler troll och ovetande människor tror på det och sprider det utan att källgranska
4. Det blir en sanning

Tyvärr är det alldeles för vanligt att sådana myter och lögner sprider sig idag då människor inte kan, vill eller kanske vet hur man ska vara källkritisk.
Citera
2024-12-07, 10:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Det är inte så konstigt i dagens samhälle med fake News och troll.
1. Scb gick ut med att 800.000 har lässvårigheter
2. Någon "alternativ" sida eller något proffs troll på X skriver om att det är 800.000 analfabeter och kopplar till invandring.
3. Fler troll och ovetande människor tror på det och sprider det utan att källgranska
4. Det blir en sanning

Tyvärr är det alldeles för vanligt att sådana myter och lögner sprider sig idag då människor inte kan, vill eller kanske vet hur man ska vara källkritisk.

Enligt FN så räknas personer under 15 år inte som analfabeter i något sammanhang.

Så enligt vedertagna definitioner kan analfabeter finnas i grundskolan först under slutet av högstadiet.

Att etiketten analfabet på personer som håller på att lära sig att läsa i skriva är oseriöst.

LL
Citera
2024-12-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Enligt FN så räknas personer under 15 år inte som analfabeter i något sammanhang.

Så enligt vedertagna definitioner kan analfabeter finnas i grundskolan först under slutet av högstadiet.

Att etiketten analfabet på personer som håller på att lära sig att läsa i skriva är oseriöst.

LL

Exakt, därför skriver scb lässvårigheter. Ingenstans pratar scb om analfabeter som någon påstod.
Citera
2024-12-07, 11:59
Medlem
Om man inte förstår orden man läser så har man rimligtvis en dålig förankring i modersmålet. Jag undrar om inte det leder till brist på fantasi och kreativitet.
Citera
2024-12-07, 12:15
Medlem
Upplever att väldigt få vuxna läser böcker längre. Ser man inte sina föräldrar läsa böcker får man inte signalen att det är viktigt att läsa böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in