2024-11-30, 23:30
Har läst att tullen har större frihet att öppna försändelser som de misstänker innehåller olagliga preparat från 1 Nov detta år.

Är det dum idé att beställa magiska tryfflar nu, isf vad händer om man åker fast? Är för eget bruk och handlar kanske om 18g färska tryfflar.
Citera
2024-11-30, 23:45
Medlem
Ja det verkar som att tullen numera får öppna paket precis hur de vill sålänge paketet befinner sig hos dem.

För psilocybinsvampar har jag för mig att gränsen för att begå narkotikabrott går vid 100g torkad svamp så du riskerar väl ringa narkotikabrott, vilket ger böter.
Citera
2024-12-01, 08:58
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Ja det verkar som att tullen numera får öppna paket precis hur de vill sålänge paketet befinner sig hos dem.

För psilocybinsvampar har jag för mig att gränsen för att begå narkotikabrott går vid 100g torkad svamp så du riskerar väl ringa narkotikabrott, vilket ger böter.

Jo 100g har jag läst att gränsen ska gå. Hur mkt kan böter för ringa brott ge ungefär?
Citera
2024-12-01, 14:43
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalle81
Jo 100g har jag läst att gränsen ska gå. Hur mkt kan böter för ringa brott ge ungefär?

Det beror helt på din taxerade inkomst. Med noll i inkomst brukade det iaf sluta på typ 2300-3000, med avgiften till brottsofferfonden inräknat. Har du en inkomst blir det betydligt värre.
Citera
2024-12-05, 12:34
Medlem
Jag undrar samma sak, ör det stor risk att beställa efter ändringen 1 Nov? Har ni hört om att många försändelser börjat beslagtas?
Citera
2025-03-05, 15:21
Medlem
Hur verkar läget, hör ni om många som åker fast nu efter tullen får fritt öppna försändelser?
Citera
2025-03-13, 02:13
Medlem
NoHoeHanks avatar
Tullen är riktigt äkliga, men dom är fortfarande sämst. Beställ och bara att neka ifall dom tar skiten.
nederländerna är fortfarande högrisk land så alltid högre chans att dom tar paket därifrån. Även spanien är populärt för tullen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in