Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det är tragiskt att minnet av honom ska blivit kidnappat av idioter som dessa. Karl XII var inte perfekt. Han gjorde fel flera gånger. Men har var satt i en ganska omöjlig sits. Gjorde det bästa av det, sett till att se till Sveriges bästa alltid.
Nu lägger jag inga politiska värderingar i det här då jag har lämnat politiken bakom mej och typ fokuserar på mina hobbies, nära och kära osv idag men folk brukar ofta kritisera nationella för att de hedrar minnet av Karl XII som en flopp när det gäller kungar.
Det folk inte tänker på är att Karl XII mer eller mindre satt i en rävsax och försökte laga efter läge eller hur man nu ska uttrycka det.
Nu var det väldigt länge sedan jag läste på ordentligt om Karl XII men om jag inte minns fel så tog x antal större länder och bildade en allians när Sverige mer eller mindre hade en gosse på tronen och såg det som ett gyllene läge att dra igång ett litet krig.
Karl XII gjorde vad han kunde men hade oddsen emot sig redan ifrån början och det slutade som det slutade.
Det nationella hyllar när det kommer till Karl XII var inte den svenska stormaktens fall utan en krigarkung som ledde ifrån fronten, levde spartanskt med sina soldater, åt spartanskt osv ute i fält och dessutom gjorde sitt bästa för att reda ut en totalt omöjlig geopolitisk situation dvs krigarkungen och krigaridealet.