2024-12-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Och det är anledningen att Sverige har tre gånger så hårt tryck när det gäller fängelseplatser? Idiot!

Det är bara titta på hur många som sitter i fängelse för narkotikabrott i Sverige. 31 procent sitter för Narkotikabrott. Givetvis sitter alla för ringa narkotikabrott. Men om man avkriminaliserar narkotikainnehav och eget bruk så är det naturligt att sänka straffen för grövre narkotikabrott brott.

Andra skäl har du här

Bara en storstad i Estland.

Social kontroll troligen högre i Estland. Då färre storstäder.

Färre pratar engelska och fattigare samt färre använder internet än Sverige.
Citera
2024-12-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det kan inte va balt...

Fast egentligen en bra idé som många på högerkanten föreslagit länge. Nu behöver vi bara godkänna att vi kan låta utländska poliser verka på svensk mark, så vi kan hyra poliser från t ex. Norge...

Det kan ju inte bli billigt. En svensk polis kostar hälften av en Norsk polis.

Dessutom: Det är fint i Estland. Ösel är som Gotland, vackra stränder som dom intagna kan vandra på
i solnedgången. Ser inte problemet.
Citera
2024-12-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det kan ju inte bli billigt. En svensk polis kostar hälften av en Norsk polis.

Dessutom: Det är fint i Estland. Ösel är som Gotland, vackra stränder som dom intagna kan vandra på
i solnedgången. Ser inte problemet.

Att utbilda kanske men nu menar jag hyra. Dessutom har vi brist på poliser, och kan det lösas genom att hyra poliser från andra länder kan man snabbt lösa det problemet... Norge var bara ett förslag... Det finns Danmark, Finland och andra länder men poliser bör kanske kunna uttrycka sig så folk i Sverige förstår...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-02 kl. 14:29.
Citera
2024-12-02, 14:55
Medlem
kan tänka mig att detta bara missbrukas om 4 år av nästa regering som blir rödgrön.
hassan får gå fri för han visste inte att våldta var dåligt.
erik får 20 års fängelse i en postsoviet anstalt i estland för hets mot folkgrupp för han kände sig kränkt när han blev förnedringsrånad.
kvinnor kollektivt älskar situationen för alla vita män är svin.
Citera
2024-12-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Vore det inte på tiden att svenska staten hyr ett eller flera fängelser i estland eller i ryssland och där deporterar de utländska medborgare som förgriper sig på den svenska gästfriheten.De kunde sitta där på icke tidsbestämda straff och få rysk fångkost som är potatisoppa utom på söndagar då de bjuds på kålsoppa.Kostnaderna för denna fångvård skulle kunna reducera till 10% av de nuvarande,samt att rymningsmotivationen skulle reduceras om närmaste tätort är Stora tunguska beläget 200 mil längre söder över.USA lär ha nåt likande på Cuba för Afghanska medborgare.

Ebba Busch var ju inne på denna slutgiltiga lösning på problemet. Frågan är väll om det kan bli verklighet nu när Vänsterpartiet satt sig på tvären.
Citera
2024-12-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Fast dessa människor ska inte tillbaks till Sverige efter avtjänat straff.
Mitt förslag, mobila domstolar som dömer direkt vid tex upplopp, utvisning efter avtjänat straff i Estland eller helst värre land

ha! Jag tror Estland kommer att tok vägra ta emot kriminella. Om det innebär att dem ska bli kvar i landet efter avtjänat straff.

Men jag tror du menar dem troligtvis fått en utvisnings beslut. Så efter Estland så skall dem utvisas ur landet. Så jag börjar förstå vad denna förslag egentligen handlar om.

Man kommer att försöka öka antalet utvisning efter brott. Sedan skickas dem till Estland. När dem kommer ut, och försöker resa tillbaka till Sverige blir dem vägrade ! Dem kollar väl pass och dylikt. Så när dem släpps ut från fängelset så har Sverige koll på att dem eventuellt försöker komma tillbaka till Sverige. Vilket dem sedan vägrar pga av utvisnings beslut.

Om det här är planen, så skulle jag vara ganska imponerad. Trodde dem inte var så smarta.
Citera
2024-12-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Estland har inte lägre kriminalitet enligt denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

Där ligger Estland på 99:de plats, och Sverige på 65:e

Kan det vara ett sätt för Sverige att dölja kriminaliteten? (antalet fångar i Sverige)

Antalet inlåsta säger väldigt lite om kriminaliteten. Det säger bara att det är så många som de rättsvårdande myndigheter dömer till fängelse. Kanske inte ens det. Vissa länder kansker redovisar sådana som även endast är häktade och inte dömda. Ex El Salvador - De har väl låst in massor utan domar. Ett annat ex Sverige dömer hellre rattfulla till fängelse än Norge.

Sverige mäter under en månad (Oktober) möjligen en till på våren. Jag tror det är EU-standard.

Sen är det ju frågan om platser. Måttet ovan visar antal inlåsta per capita och totalt antal fångar. Så Estland har kanske många fängelseplatser.
Citera
2024-12-02, 18:17
Medlem
Citat:
Estland har inte lägre kriminalitet enligt denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

Där ligger Estland på 99:de plats, och Sverige på 65:e

Kan det vara ett sätt för Sverige att dölja kriminaliteten? (antalet fångar i Sverige)

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antalet inlåsta säger väldigt lite om kriminaliteten. Det säger bara att det är så många som de rättsvårdande myndigheter dömer till fängelse. Kanske inte ens det. Vissa länder kansker redovisar sådana som även endast är häktade och inte dömda. Ex El Salvador - De har väl låst in massor utan domar. Ett annat ex Sverige dömer hellre rattfulla till fängelse än Norge.

Sverige mäter under en månad (Oktober) möjligen en till på våren. Jag tror det är EU-standard.

Sen är det ju frågan om platser. Måttet ovan visar antal inlåsta per capita och totalt antal fångar. Så Estland har kanske många fängelseplatser.

Ja så måste det vara. Jag kollade på kriminaliteten och Estland har betydligt lägre kriminalitet, men ganska många i fängelse. Kan ju betyda hårdare tag som gett resultat.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country
(intressant med listan på fängslade, för övrigt där två utvecklade länder sticker ut. USA i botten och Japan i Toppen).

Undrar hur man kommer räkna statistikn. Om svenska fångar sitter av sina straff i Estniska fängelser. Och hur kommer deras arbete värderas. Till ex. USA och Kina används fångar som billig arbetskraft.
Citera
2024-12-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Det fetare. Ja, de anhöriga får vara jävligt glada att vi initialt enbart pratar Estland. Nästa år pratar vi Bulgarien. Och om två år pratar vi Kazakhstan.

Om det blir höga resekostnader för de anhöriga? Ja du, det borde den kriminelle ha tänkt på innan han genomförde sina kriminella handlingar.

Dessutom går det färjor till Estland.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag vet att just frågan om besök kan bli avgörande för om ett sådant här förslag skulle gå igenom (det är en av anledningarna till att Danmark inte kunnat genomföra fängelser utomlands). Detta handlar egentligen inte om att resorna (till Estland) "kan bli dyra" - utan snarare att kostnaderna, och de logistiska svårigheterna, gör att vissa helt enkelt inte kan besöka sina närstående. Detta skulle bryta mot såväl Fängelselagen som europakonventionen för mänskliga rättigheter. Men än tyngre väger problemet i de fall där den intagne har barn. För barnets rätt att träffa sin förälder, och förälderns rätt att få träffa sitt barn, är oerhört central i detta fallet. Allt annat skulle vara ett brott mot Barnkonventionen.

Så slutsatsen är att OM man skulle lyckas kryssa sig förbi problematiken kring ekonomiska svårigheter ("klassfråga"), logistiska svårigheter samt barnrättsfrågan så kommer nog kompromissen/kompensationen bli att man får ersätta besökare som tvingas resa utomlands för att besöka sin närstående.
Citera
2024-12-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför fokuserar du inte på den kriminelle och det den utsätter sina släktingar för? Sverige försöker spara in pengar genom att hitta ett annat fängelse utomlands för att det ska bli så billigt som möjligt. Vem bryr sig om den kriminella får träffa anhöriga eller inte? Inte jag.

"Varför fokuserar du inte på den kriminelle och det den utsätter sina släktingar för?" - För att det inte är det vi diskuterar!?

"Vem bryr sig om den kriminella får träffa anhöriga eller inte? Inte jag" - Nej, och din personliga åsikt spelar inte så stor roll i detta. Anledningen till att jag tar upp detta ö.h.t är att jag VET att just frågan om besök kan bli avgörande för om ett sådant här förslag skulle gå igenom (det är en av anledningarna till att Danmark inte kunnat genomföra fängelser utomlands). Detta handlar egentligen inte om att resorna (till Estland) "kan bli dyra" - utan snarare att kostnaderna, och de logistiska svårigheterna, gör att vissa helt enkelt inte kan besöka sina närstående. Men än tyngre väger problemet i de fall där den intagne har barn. För barnets rätt att träffa sin förälder, och förälderns rätt att få träffa sitt barn, är oerhört central i detta fallet. Det är alltså inte svårare än att Fängelselagen, europakonventionen för mänskliga rättigheter samt Barnkonventionen reglerar detta.

Så faktum är att man inte kommer att kunna bortse från besöks-problematiken vilket medför ekonomiska svårigheter ("klassfråga"), logistiska svårigheter samt svårigheter att tillgodose barnrättsperspektivet. Så det är lika bra att vi diskuterar detta även i denna tråden, istället för att sticka huvudet i sanden!
Citera
2024-12-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ja så måste det vara. Jag kollade på kriminaliteten och Estland har betydligt lägre kriminalitet, men ganska många i fängelse. Kan ju betyda hårdare tag som gett resultat.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country
(intressant med listan på fängslade, för övrigt där två utvecklade länder sticker ut. USA i botten och Japan i Toppen).

Undrar hur man kommer räkna statistikn. Om svenska fångar sitter av sina straff i Estniska fängelser. Och hur kommer deras arbete värderas. Till ex. USA och Kina används fångar som billig arbetskraft.

Numbeo har lågt värde när det gäller att mäta verkligheten. I verkligheten är det extremt svårt att mäta ett lands brottslighet. Det går ofta att jmf över tid i samma land. (Förändringar). Men det kan vara svårt. Till ex Sexbrott är helt omöjliga att jmf över tid i Sverige. Lagstiftningen har ändrats massor av gånger. Anmälningsviljan har påverkats. Till ex Metoo.

Om jag vore tvungen och jmf länder skulle jag jmf endast dödligt våld. Anmälningsviljan/upptäcktsrisken är mycket hög i de flesta länder. Men även där blir det flera problem.

1 Vad är dödligt våld i de olika länderna

2 Hur mäter de olika länderna det?

Sverige är extremt duktiga på mäta vad vi kallar dödligt våld. Då vi har två olika myndigheter som mäter var för sig. BRÅ och Socialstyrelsen

Estlands statistik var säkert skit fram till åtminstone år 2000. Det har säkert blivit bättre nu. Men hur mäter de?
Citera
2024-12-02, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Anledningen till att jag tar upp detta är att jag vet att just frågan om besök kan bli avgörande för om ett sådant här förslag skulle gå igenom (det är en av anledningarna till att Danmark inte kunnat genomföra fängelser utomlands). Detta handlar egentligen inte om att resorna (till Estland) "kan bli dyra" - utan snarare att kostnaderna, och de logistiska svårigheterna, gör att vissa helt enkelt inte kan besöka sina närstående. Detta skulle bryta mot såväl Fängelselagen som europakonventionen för mänskliga rättigheter. Men än tyngre väger problemet i de fall där den intagne har barn. För barnets rätt att träffa sin förälder, och förälderns rätt att få träffa sitt barn, är oerhört central i detta fallet. Allt annat skulle vara ett brott mot Barnkonventionen.

Så slutsatsen är att OM man skulle lyckas kryssa sig förbi problematiken kring ekonomiska svårigheter ("klassfråga"), logistiska svårigheter samt barnrättsfrågan så kommer nog kompromissen/kompensationen bli att man får ersätta besökare som tvingas resa utomlands för att besöka sin närstående.

Vi kan börja med de 25-30% som är utländska medborgare. Vem i helvete ska ge dem rätten att sitta i ett svenskt fängelse? Ska vi bry oss om några WT-brudar som kärat ner sig till fotknölarna i kriminella blattar eller sandnegrer?

Skicka över dem bara, så får vi genast massor av plats för de 50% som har utländsk härkomst men som med hjälp av Sossar, Kommunister, Miljöpartister och Centerpartister fått ett svenskt medborgarskap, helt utan motprestation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in