• 1
  • 2
2024-11-30, 16:44
Medlem
AllenbySt45s avatar
När jag använder Instagram får jag ”teasers” som visar inlägg från Threads. Ibland tittar jag in där och klickar runt men lyckas aldrig riktigt förstå vad det är jag ser.

Mitt intryck är att innehållet i stor utsträckning består av att människor berättar anekdoter från sin dag och sina liv. Oftast är dessa anekdoters syfte att beskriva att någon är en idiot. Inte sällan är denna någon en partner eller chef, vilket jag reagerat på eftersom skribenterna nästan aldrig är anonyma. Risken att den utpekade läser är således stor.

Av samma anledning har jag med viss förvåning noterat att man mycket öppenhjärtigt berättar intima detaljer om sexliv och sjukdom. Jag får tillbaka vibbarna från Facebooks tidiga år då människor filterlöst rapporterade varenda matsmula de åt, men på Threadsär det mycket mer personlig byk som vädras.

Slutligen har jag sett att det anordnas träffar där Threads-användare i olika städer och landsdelar sammanstrålar.

Jag är medveten om att det jag ser är resultatet av algoritmer så min bild behöver inte vara representativ. Det jag sett är dock väldigt annorlunda jämfört med vad som tycks pågå på andra plattformar så jag tycker mig ha fog för att säga att (svenska) Threads har en egen kultur. Nu vill jag förstå den.

Vilka observationer har du gjort som kan hjälpa till beskriva svenska Threads?
Senast redigerad av AllenbySt45 2024-11-30 kl. 16:47.
Citera
2024-11-30, 17:06
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
När jag använder Instagram får jag ”teasers” som visar inlägg från Threads. Ibland tittar jag in där och klickar runt men lyckas aldrig riktigt förstå vad det är jag ser.

Mitt intryck är att innehållet i stor utsträckning består av att människor berättar anekdoter från sin dag och sina liv. Oftast är dessa anekdoters syfte att beskriva att någon är en idiot. Inte sällan är denna någon en partner eller chef, vilket jag reagerat på eftersom skribenterna nästan aldrig är anonyma. Risken att den utpekade läser är således stor.

Av samma anledning har jag med viss förvåning noterat att man mycket öppenhjärtigt berättar intima detaljer om sexliv och sjukdom. Jag får tillbaka vibbarna från Facebooks tidiga år då människor filterlöst rapporterade varenda matsmula de åt, men på Threadsär det mycket mer personlig byk som vädras.

Slutligen har jag sett att det anordnas träffar där Threads-användare i olika städer och landsdelar sammanstrålar.

Jag är medveten om att det jag ser är resultatet av algoritmer så min bild behöver inte vara representativ. Det jag sett är dock väldigt annorlunda jämfört med vad som tycks pågå på andra plattformar så jag tycker mig ha fog för att säga att (svenska) Threads har en egen kultur. Nu vill jag förstå den.

Jag ber om ursäkt men jag undrar över vad threads är .... är det nåt twitterliknande som är kopplat till ens instagram?

Jag har en instagram som bara ligger och sällan används...vad kan jag göra med threads om jag nu installerar det?
Citera
2024-11-30, 17:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Det är ungefär vad jag får upp med. Inte sällan bittra fruntimmer som spyr galla över män.

Ihop med en helvetes massa bekräftelsekåta vider som lägger upp lättklädda bilder och tigger om svar med rader som "why do no one like me?" och går du in på profilen så ser du ganska omgående länkar till hennes Onlyfanskonto

Har bara använt Threads i några veckor efter att en bekant tjatade om att jag absolut skulle skaffa det - och jag är verkligen inte imponerad över vad jag sett so far...
Citera
2024-11-30, 17:47
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Jag ber om ursäkt men jag undrar över vad threads är .... är det nåt twitterliknande som är kopplat till ens instagram?
Det är en separat app/tjänst men man använder sin instagramprofil. Tror jag, är inte helt säker. Möjligtvis går det att skapa profiler i Threads helt separerade från Instagram. Det finns en tråd om appens funktionalitet i detta underforum.
Citera
2024-11-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet

Jag har en instagram som bara ligger och sällan används...vad kan jag göra med threads om jag nu installerar det?

Ja... vad ska man säga.. fortfarande bild med mer text och diskussion i realtid? Typ egentligen ingen större skillnad från Instagram. Men text ska prioriteras syns mer?

Fattar inte grejen egentligen

"Threads är en av Metas plattformar, och en systerapp till Instagram där användaren kan dela uppdateringar i realtid. Du kan se och dela offentliga konversationer och skapa “trådar” med korta textstycken, länkar, foton och video.7 feb. 2024"

https://www.sverigeskommunikatorer.s...-kommunikator/
Citera
2024-11-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Fattar inte grejen egentligen

"Threads är en av Metas plattformar, och en systerapp till Instagram där användaren kan dela uppdateringar i realtid. Du kan se och dela offentliga konversationer och skapa “trådar” med korta textstycken, länkar, foton och video.7 feb. 2024"

https://www.sverigeskommunikatorer.s...-kommunikator/
Om minnet inte sviker mig skapades Threads som en reaktion på att Elon Musk köpte Twitter?
Citera
2024-11-30, 18:26
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Om minnet inte sviker mig skapades Threads som en reaktion på att Elon Musk köpte Twitter?
Jo, det framställdes som det i snacket men om Meta hade tänkt det som ett alternativ vet jag inte. Men det är ytterligare en sak jag sett (eller inte sett); Threads verkar inte alls vara arena för politiskt samtal som X är.
Citera
2024-11-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig

Låter rimligt
Citera
2024-11-30, 19:07
Medlem
Bankdosas avatar
Threads verkar vara en plattform där kvinnor kan spy ut sitt hat mot män. Sen kommer männen och hatar sig själva för att bli strukna medhårs av kvinnorna.
Är det någon som skriver ett inlägg som går mot strömmen blir denna mobbad till förbannelse.
Citera
2024-11-30, 19:48
Medlem
Citat:

Har gjort precis samma observationer. Jag trodde detta berodde på att jag en eller annan gång klickat på en thread-länk och eftersom jag inte aktivt använder det så är det registrerat som mitt enda intresse, alltså "svenskt privatliv" eller något sånt.
Gjorde ett test nu och sökte på lite andra grejer bilar, fotboll och hundar så får vi se om det ändrar sig.
Citera
2024-11-30, 20:26
Medlem
Threads är väl helt värdelöst, helt meningslöst
Citera
2024-11-30, 20:31
Medlem
Hackergirls avatar
Klimatet på Threads är vidrigt! Råkar man skriva något som avviker från gemene mans åsikt (ej politiska åsikter) så blir man påhoppad av alla, verkligen alla.

Jag stängde mitt konto och gick tillbaka till X.

Det verkar som alla som gnällt på X och klimatet där har flyttat till Threads.

Personligen tycker jag att X är trevligare än någonsin nu när alla idioter flyttat till Threads.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in