2024-11-28, 09:23
Medlem
Kanske fel forum?

En anonym person har alltså lämnat in en stor skatt från vikingatiden. Länsstyrelsen grinar över att en/flera privatpersoner grävt fram skatten själv och sedan lämnat in den.
Enligt länsstyrelsen så kan man nu inte undersöka fyndplatsen, oklart varför.

Det jag ställer mig väldigt frågande till är det sista stycket där Länsstyrelsen påstår att sakerna förstörs av att ligga i en byrålåda hemma.
På vilket sätt skulle metallföremål eller ens träföremål som ligger torrt, förstöras?
Hur förvaras skatterna som lämnas in till staten? Är det i speciella vakuumkammare utan gravitation och där tiden är stoppad?

Har Länsstyrelsens uttalande bäring?

Citat:
Skatten, som dateras till vikingatiden (750–1050 e.Kr.), består av ungefär 100 arabiska silvermynt, smycken, en amulettring och flera bitar silver.

Detta fynd överträffar det tidigare största fyndet från Forsheda på 1800-talet. Då hittade en jordbruksarbetare ett hundratal engelska och tyska silvermynt, samt ett arabiskt mynt och ett litet smycke, men den skatt som har kommit in nu är rikligare.

Fyndet gjordes enligt länsstyrelsen genom olovlig metallsökning utan arkeologisk medverkan, vilket gör att viktig vetenskaplig information om fyndplatsen gått förlorad.

Citat:
"Om man hittar fornfynd och själv försöker rengöra dem och sen låter dem ligga hemma i byrålådan förstörs de. Men det är trots allt bra att fyndet nu lämnats in", skriver myndigheten på sin hemsida.

https://www.friatider.se/rekordstor-...tiden-inlamnad
Citera
2024-11-28, 10:00
Medlem
Buhuu "olovlig metallsöökning." 😭
Citera
2024-11-28, 11:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kanske fel forum?

En anonym person har alltså lämnat in en stor skatt från vikingatiden. Länsstyrelsen grinar över att en/flera privatpersoner grävt fram skatten själv och sedan lämnat in den.
Enligt länsstyrelsen så kan man nu inte undersöka fyndplatsen, oklart varför.

Det jag ställer mig väldigt frågande till är det sista stycket där Länsstyrelsen påstår att sakerna förstörs av att ligga i en byrålåda hemma.
På vilket sätt skulle metallföremål eller ens träföremål som ligger torrt, förstöras?
Hur förvaras skatterna som lämnas in till staten? Är det i speciella vakuumkammare utan gravitation och där tiden är stoppad?

Har Länsstyrelsens uttalande bäring?

https://www.friatider.se/rekordstor-...tiden-inlamnad
Folk har ingen aning om hur man egentligen konserverar metaller, de använder syror och polermedel som tar också av själva metallen.
En arkeolog lakar ur joner med destillerat vatten, ett tidskrävande arbete.

Trä är ännu värre, torkar dom så går dom sönder.
Försök förvara dom i samma slags vatten de hittades i, tills en konservator kan ersätta vattnet med stabiliserande ämnen.

Givetvis vill forskarna se platsen, inte själva metallmynten, de har redan tusentals av dom, men få fyndplatser!
Citera
2024-11-28, 12:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Buhuu "olovlig metallsöökning." 😭

Vad jag hört så hittades fyndet i samband med kabelsökning inför ett bygge. Att man inte anmälde fyndet berodde då på att man inte ville försena bygget. Eftersom det nu byggts på platsen så går det inte att undersöka i efterhand. Man väntade alltså med att lämna in fyndet tills bygget var klart.
Citera
2024-11-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad jag hört så hittades fyndet i samband med kabelsökning inför ett bygge. Att man inte anmälde fyndet berodde då på att man inte ville försena bygget. Eftersom det nu byggts på platsen så går det inte att undersöka i efterhand.
Jösses. Om det stämmer är det riktigt, riktigt illa.
Citera
2024-11-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Folk har ingen aning om hur man egentligen konserverar metaller, de använder syror och polermedel som tar också av själva metallen.
En arkeolog lakar ur joner med destillerat vatten, ett tidskrävande arbete.

Trä är ännu värre, torkar dom så går dom sönder.
Försök förvara dom i samma slags vatten de hittades i, tills en konservator kan ersätta vattnet med stabiliserande ämnen.

Givetvis vill forskarna se platsen, inte själva metallmynten, de har redan tusentals av dom, men få fyndplatser!

Det finns inget som säger att de som letar mynt inte heller har kunskapen om hur man konserverar mynt.
Det är inte en medfödd gåva utan går faktiskt att läsa sig till detta.

Ja, arkeologerna gjorde ju ett fantastiskt jobb med Vasa-skeppet.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...bare-an-vantat

Jag har hört rykten om att man smälter ner fornfynd från vikingatiden, för att man har så mycket av detta. Är det då inte bara bättre att behålla sakerna själv?
Citera
2024-11-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jösses. Om det stämmer är det riktigt, riktigt illa.

Äsch, det sker oftare än vad du tror.
Hörde rykten om att man hittat en fin riddare till häst vid ett bygge, som man bara kastade tillbaka o slafsa på med betong innan någon hann se.

Det som är riktigt illa är 400 byggjobbare som står utan arbete vilket blir konsekvensen av om man skall undersöka platsen.
Citera
2024-11-29, 10:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns inget som säger att de som letar mynt inte heller har kunskapen om hur man konserverar mynt.
Det är inte en medfödd gåva utan går faktiskt att läsa sig till detta.

Ja, arkeologerna gjorde ju ett fantastiskt jobb med Vasa-skeppet.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...bare-an-vantat

Jag har hört rykten om att man smälter ner fornfynd från vikingatiden, för att man har så mycket av detta. Är det då inte bara bättre att behålla sakerna själv?
Smälter ner?
Det är järnföremål som åker till återvinningen, inga ädelmetaller, de föremålen är alltid mer värda som dom är, än metallvärdet.

Jag även jag blir irriterad över sånt, sälj skrotet i museishoppen instället!
Citera
2024-11-29, 10:59
Medlem
En kompis av mig grävde med grävmaskin i trädgården och hittade spår efter en dinosaurie i bärget. Riktiga fotspår, hur tydliga som hellst.
Bara grävde ner det igen, orka all jävla stress liksom.
Citera
2025-11-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
En kompis av mig grävde med grävmaskin i trädgården och hittade spår efter en dinosaurie i bärget. Riktiga fotspår, hur tydliga som hellst.
Bara grävde ner det igen, orka all jävla stress liksom.

Ja ha du, och var någonstans var det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in