2024-11-27, 18:40
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Sån honung hade faktiskt jag också någon gångmg när jag höll på. Skönt att det känns bättre.

Ja superhonung, verkligen.

Plus sitta på värmegelkudde.
Citera
2024-11-27, 19:09
Medlem
TouchMyShadows avatar
Min hålighet i min abscess går upp 4-5 cm. Kanske inte så konstigt det läcker då.

Jag vet inte vad som hände under op:n, vad som gjordes egentligen. Vet i alla fall att det inte kom mycket pus då, alltså var. Så antar att det är det som kommer nu.
Citera
2024-11-27, 19:16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Min hålighet i min abscess går upp 4-5 cm. Kanske inte så konstigt det läcker då.

Jag vet inte vad som hände under op:n, vad som gjordes egentligen. Vet i alla fall att det inte kom mycket pus då, alltså var. Så antar att det är det som kommer nu.
Jag har likt en tidigare användare i tråden haft "nöjet" att få uppleva en pilonidal abcess. Denna satt precis där ryggen blir röv så att säga.

När dom tömde skiten var det underbart. Smärtan försvann omedelbart.
Jag hade också ett drän i såret som skulle sitta ett tag, men det varade ganska ordentligt de första dagarna. Min räddning var att lägga ett koksaltförband över såret. Det suger ut var och annan skit mycket effektivt.

Det är något jag varmt kan rekommendera.

Citat:
Så gör du din egen koksaltlösning
Om du inte har färdig koksaltlösning hemma kan du göra din egen:

Häll upp vatten och salt i en ren kastrull. Förhållandet ska vara 1 krm bordssalt till 1 dl vatten.
Koka upp och låt svalna.
Använd koksaltlösningen och förvara det som blir kvar i en ren behållare i kylskåp, dock max ett dygn. Tänk på att tvätta händerna och vara noga med hygienen så du inte tillför bakterier till lösningen.

Doppa ett förband i ljummen koksaltlösning och lägg över sårets öppning. Sätt ett sort plåster eller en bit tejp över så det sitter kvar. Låt sitta max 4 timmar innan du byter till ett nytt omslag.
Citera
2024-11-27, 19:39
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag har likt en tidigare användare i tråden haft "nöjet" att få uppleva en pilonidal abcess. Denna satt precis där ryggen blir röv så att säga.

När dom tömde skiten var det underbart. Smärtan försvann omedelbart.
Jag hade också ett drän i såret som skulle sitta ett tag, men det varade ganska ordentligt de första dagarna. Min räddning var att lägga ett koksaltförband över såret. Det suger ut var och annan skit mycket effektivt.

Det är något jag varmt kan rekommendera.

Doppa ett förband i ljummen koksaltlösning och lägg över sårets öppning. Sätt ett sort plåster eller en bit tejp över så det sitter kvar. Låt sitta max 4 timmar innan du byter till ett nytt omslag.

Tack för tips, men min perianala abcess sitter i anslutning till analen så kan inte sätta förband där. Smörja in med nåt, kan jag dock göra. Alltså min abcess gick snudd på från området vid ändtarmsöppningen upp mot skinkorna. Kändes som att ha en utspänd banan där nere. Den stack och pulserade natten innan vårdcentralsbesöket så det blev en vaken natt. Att sånt litet kan bli en plåga. Kunde inget annat än vagga fram som en anka och hålla ihop skinkorna med handen.
Citera
2024-11-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Tack för din tråd
Nu har jag själv fått mer kunskap kring mina analabcesser genom att leta på nätet. Dessutom namnet pernerial. Jag har alltid bara fått höra ordet analabcess. Inte rotat i min journal, kanske det står där.
Eftersom du tar upp just namnet, hoppas du inte tar illa upp, men du skriver faktiskt inte rätt namn en enda gång i ditt inlägg. Det heter perianal, alltså peri-anal. Peri=omkring, som i periferi eller periskop. Omkring analen. Om du ska googla eller läsa på nätet är det lättare att hitta om du använder rätt ord. (I närliggande region av kroppen finns nämligen också "perineal", om sånt som har med perineum, alltså mellangården, att göra, och det finns andra liknande ord som perennial=flerårig.)

Önskar både dig och TS lycka till med era ändor och hoppas de snart blir bra!
Citera
2024-12-05, 11:00
Medlem
TouchMyShadows avatar
Var på vårdcentralen igen då knölen börjar fyllas på igen. De bestämde att jag skulle åka till akuten. ST-läkaren tryckte ut endel var. Han kom fram till att vi avvaktar och ser hur det blir. Var finns ju kvar men rinner ut genom en millimeters öppning. Så nu ska jag trycka på området med mild tvål och vatten två gånger per dag för att se om det försvinner.

Sedan skickade läkaren en bevakning till nedre GI-teamet för rektoskopi för att utreda eventuell fistelgång.

Vad menas egentligen med bevakning inom sjukvården? Jag må vara lite trög alltså.
Citera
2024-12-05, 21:38
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Var på vårdcentralen igen då knölen börjar fyllas på igen. De bestämde att jag skulle åka till akuten. ST-läkaren tryckte ut endel var. Han kom fram till att vi avvaktar och ser hur det blir. Var finns ju kvar men rinner ut genom en millimeters öppning. Så nu ska jag trycka på området med mild tvål och vatten två gånger per dag för att se om det försvinner.

Sedan skickade läkaren en bevakning till nedre GI-teamet för rektoskopi för att utreda eventuell fistelgång.

Vad menas egentligen med bevakning inom sjukvården? Jag må vara lite trög alltså.

Se till att du blir utredd för fistel snabbt. Det är inte farligt men blir bara mer besvärligt om dom myglar.
Citera
2024-12-06, 11:44
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Se till att du blir utredd för fistel snabbt. Det är inte farligt men blir bara mer besvärligt om dom myglar.

Jag vet inte hur det blir med det. Det var inget som bestämdes på akuten i alla fall. Så jag får avvakta och se. Det kanske lägger sig. I böldområdet. Läker ut.
Citera
2024-12-08, 23:22
Medlem
Citat:

Är själv med om ungefär samma resa just nu. Är bra jävla sugen på att drömma en nål igenom själv eftersom operationen bevisligen gav väldigt kort respit. Tycker att det har varit rätt ljummet mottagande öht. Det är inte så att jag hoppar volter av att behöva visa röven var 3e vecka heller.
Citera
2024-12-09, 18:06
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Är själv med om ungefär samma resa just nu. Är bra jävla sugen på att drömma en nål igenom själv eftersom operationen bevisligen gav väldigt kort respit. Tycker att det har varit rätt ljummet mottagande öht. Det är inte så att jag hoppar volter av att behöva visa röven var 3e vecka heller.

Precis, man jublar inte direkt när man tvingas flasha hela röva.

Har själv fantiserat om att sticka in en nål.

Det är precis som om vården inte tar rövliga problem på allvar. Om en analböld fortsätter fyllas på är det ju uppenbarligen ett problem. Speciellt efter op.
Citera
2024-12-11, 20:35
Medlem
Citat:
Precis, man jublar inte direkt när man tvingas flasha hela röva.

Har själv fantiserat om att sticka in en nål.

Det är precis som om vården inte tar rövliga problem på allvar. Om en analböld fortsätter fyllas på är det ju uppenbarligen ett problem. Speciellt efter op.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt men min är relativt liten, det är däremot väldigt segt att ständigt bli påmind om skiten. Hoppas innerligt att det inte rör sig om fistulering. Var på bristningsgränsen av att behöva bli sövd förra gången.
Citera
2024-12-11, 21:49
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Jag vet inte om det är bra eller dåligt men min är relativt liten, det är däremot väldigt segt att ständigt bli påmind om skiten. Hoppas innerligt att det inte rör sig om fistulering. Var på bristningsgränsen av att behöva bli sövd förra gången.

Min är med relativt liten eller den pendlar i storlek dag för dag. Ibland mer slank, ibland mer svullen. Har ett litet litet hål på en millimeter där varet kan komma ut. Det krampar och sticker som tusen nålar i röva, dagligen och jag känner när varet ploppar ut. Jag förstår ej hur det kan finnas så mycket var i en kropp. Det här är femte veckan med det här. Blir förmodligen över hela julen och nyåret med, men min otur. 😘

Fistelgång vill man absolut inte ha. Fy jobbig op det blir då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in