• 1
  • 2
2024-11-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
De hör du på namnet att det är inte gott..
Men tror att både norge och finland hade bröd med inbakat kött för
länge länge sen för att konservera köttet. Men roligt att du nämnde det :-)
Världen äldsta matmuffins kanske ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalakukko

Göra kalakukko muffins. I mindre format än ett helt el brödo.
Citera
2024-11-29, 10:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Göra kalakukko muffins. I mindre format än ett helt el brödo.

Jajamen tuta och kör :-) om du tycker om det så
Citera
2024-11-29, 13:43
Medlem
Citat:
Inget av de 3 du nämnde har nån gemensam nämnare med varann som är en korrelation med varandra
3 olika recept med produkter du förväxlar ihop bara så du vet

*Matbullar är vilket mjukbröd som helst med tex ost å smör på

*Mattårta är smörgåstårta.. Bakas aldrig förutom bottnarna som man oftast köper eller så gör du en gigantisk deg-mattårta, typ limpa med kött i som bakas men som inte alls liknar en matmuffins och som nog ingen tycker är gott heller i många fall. En helt annan sak att baka in kött å grönsaker i Typ smördeg, pannkakssmet, filodeg, pajdeg pizzadeg, pastadeg osv mm

Så matmuffins har ingen som helst stor likhet med det du ville koppla ihop det med

Verkar som inte speciellt många gör matmuffins iaf här på fb

Matbullar är fiskbullar och potatisbullar.
Citera
2024-11-29, 17:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Matbullar är fiskbullar och potatisbullar.

Men kan inte en fiskbulle bli en fiskboll eller en fiskplätt eller fiskkaka.. hmm
Fortsätt utred Mr Sherlock. Vi är inte i hamn ännu
Citera
2024-11-30, 13:06
Medlem
Citat:
Men kan inte en fiskbulle bli en fiskboll eller en fiskplätt eller fiskkaka.. hmm
Fortsätt utred Mr Sherlock. Vi är inte i hamn ännu

Menar du Bao buns? Gör en spinoff och gör asiatiska bao bun-muffins???
Citera
2024-11-30, 15:37
Bannlyst
Citat:
Menar du Bao buns? Gör en spinoff och gör asiatiska bao bun-muffins???

Hur menar du då?
En muffins-smet kan sldrig hålla ihop som en bao bun gör.
Citera
2024-11-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snation
Hur menar du då?
En muffins-smet kan sldrig hålla ihop dom en bao bun gör.

Lite mer bakpulver och du har dig en muffins.
Citera
2024-11-30, 15:41
Bannlyst
Citat:
Lite mer bakpulver och du har dig en muffins.

Nej, inte alls.
Det är helt olika typer av deg/smet och helt olika tekniker.
Citera
2024-11-30, 16:57
Bannlyst
Citat:
Brukar ni göra det ;-) sällan man får veta det så att säga..

Kan va trevligt å göra som helgsnacks, helgkäk, frukost, brunch, lunch, mellamål mm. Kan vara med olika mjöl och blandat, bakpulver, ägg eller bara med ägg, ost, syrliga mejeriprodukter i smeten,
olja eller smör eller båda i mm etc.. Ja ni får fylla i ..

Verkar som det är mer populärt att googla på engelska om man vill hitta nåt nytt, nåt annat som
även folk är flitiga med att ge recensioner på med höga betyg

"ham and egg muffins"
"chicken and egg muffins"
"bacon and egg muffins"
"veggies and egg cheese muffins"
"mushroom and egg cheese muffins"

mm sökord liksom eller taggar

Jag har testat olika tof och bara låtit fantasin flöda
vad man har i av rester bara man har i kylen tex

En liten klassiker till att börja med
https://www.tulip.se/recept/recept-m...ins-med-bacon/
Med lite smaksak ändringar ..

150 g Tulip Bacon (toppa inte baconbitar utanpå, ha bara i dom)
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 st paprika (steks på före)
100 g riven cheddarost (+extra)
1 dl valnötter
4 tsk timjan
3 msk olivolja (1 msk olivolja resten smör)
2,5 dl mjölk
3 st ägg
extra salt
peppar

Såklart kommer frågan då...

Vilka favorit matmuffins har ni och hur gör ni dom ;-) ?
Vad är era trix och tips för smeten och goa grejer ni kör med i och hur du förbereder det, tex om du steker, bryner eller kokar osv råvarorna ni lägger i smeten och er metod för att grädda tillaga allt

’Savoury muffins’ är inte helt ovanligt i USA. Jag har har gjort varianter med potatis, cottage cheese, ost & lök, blue cheese och valnötter, welssh rarebit-liknande, lax, testat med rakfisk och tomat, sardeller/oliver mm, mm.
Citera
2024-12-01, 12:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
’Savoury muffins’ är inte helt ovanligt i USA. Jag har har gjort varianter med potatis, cottage cheese, ost & lök, blue cheese och valnötter, welssh rarebit-liknande, lax, testat med rakfisk och tomat, sardeller/oliver mm, mm.

Welsh rarebit ex
https://realfood.tesco.com/recipes/welsh-rarebit.html
https://www.koket.se/welsh-rarebit

Savoury muffins ex
https://www.healthylittlefoodies.com...voury-muffins/

Man vet aldrig ang USA, vars matrecept- inspirationen kommer ifrån om nu matmuffins kommer därifrån ? Ingen aning.. kan vara ifrån Storbritannien ochså. Eftersom landet är så otroligt multikulturellt kan de plocka varor, ingredienser, smaker och kryddning samt tillagningsmetoder ifrån tom 3-5 olika matkulturen och sammanföra och mutera det till en ny rätt till nåt riktigt gott eller till en katastrof.

Man blir aldrig klok på vad som är egentligen ursprungs traditionell husmanskost i usa och hur man håller isär det. Man vet iaf att de är duktiga på grillrecept i grund och botten, friterat, rökt, pizzadeg blandningar, hamburgare, andra bröddeg och smetblandningar, och håller fast vid det högtidliga traditionella recept de har på julbordet tex eller andra högtider

Men sen har du hur mycket knepig osmaklig till riktigt god mat som helst via comfort food, plockmat
streetfood, food trucks, snabbmaten, gatumaten där man i usa korsbefruktar emellan 2-10 olika matkulturer till en rätt.

Jag söker recept på engelska (engelsk text) ganska ofta. Sen bryr jag mig inte speciellt mycket vars det kommer ifrån utan ser bara receptet utifrån om det kan bli gott till mycket gott
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-01 kl. 13:02.
Citera
2024-12-01, 16:59
Bannlyst
Citat:
Welsh rarebit ex
https://realfood.tesco.com/recipes/welsh-rarebit.html
https://www.koket.se/welsh-rarebit

Savoury muffins ex
https://www.healthylittlefoodies.com...voury-muffins/

Man vet aldrig ang USA, vars matrecept- inspirationen kommer ifrån om nu matmuffins kommer därifrån ? Ingen aning.. kan vara ifrån Storbritannien ochså. Eftersom landet är så otroligt multikulturellt kan de plocka varor, ingredienser, smaker och kryddning samt tillagningsmetoder ifrån tom 3-5 olika matkulturen och sammanföra och mutera det till en ny rätt till nåt riktigt gott eller till en katastrof.

Man blir aldrig klok på vad som är egentligen ursprungs traditionell husmanskost i usa och hur man håller isär det. Man vet iaf att de är duktiga på grillrecept i grund och botten, friterat, rökt, pizzadeg blandningar, hamburgare, andra bröddeg och smetblandningar, och håller fast vid det högtidliga traditionella recept de har på julbordet tex eller andra högtider

Men sen har du hur mycket knepig osmaklig till riktigt god mat som helst via comfort food, plockmat
streetfood, food trucks, snabbmaten, gatumaten där man i usa korsbefruktar emellan 2-10 olika matkulturer till en rätt.

Jag söker recept på engelska (engelsk text) ganska ofta. Sen bryr jag mig inte speciellt mycket vars det kommer ifrån utan ser bara receptet utifrån om det kan bli gott till mycket gott

Savoury muffins har sitt ursprung i USA.
Citera
2024-12-01, 17:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Savoury muffins har sitt ursprung i USA.

Okej.. då vet man det

Iaf så är jag noga av mig med att veta vad ett original är ang maträtter. Kanske inte dessa enkla muffins då men mycket annat mer avancerat. Att man gjort det och sen kan man göra andra versioner av det som man känner för eller försvenskade mm

Söker jag thai mat för första gången på nåt recept jag vill göra för första gången eller vill göra ett gulasch recept kan jag tom googla på deras egna språk för att få så korrekt recept eller receptvariationer som möjligt ifrån de rätta landet och kulturen

Sen när jag vet vad det går för kan jag ta genvägar och andra sätt att göra det på för att få ungefärlig likadan smakbild eller lite annorlunda gott ändå eller fortsätta göra de kulturella originalen

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in