De hör du på namnet att det är inte gott..
Men tror att både norge och finland hade bröd med inbakat kött för
länge länge sen för att konservera köttet. Men roligt att du nämnde det :-)
Världen äldsta matmuffins kanske ?
Inget av de 3 du nämnde har nån gemensam nämnare med varann som är en korrelation med varandra
3 olika recept med produkter du förväxlar ihop bara så du vet
*Matbullar är vilket mjukbröd som helst med tex ost å smör på
*Mattårta är smörgåstårta.. Bakas aldrig förutom bottnarna som man oftast köper eller så gör du en gigantisk deg-mattårta, typ limpa med kött i som bakas men som inte alls liknar en matmuffins och som nog ingen tycker är gott heller i många fall. En helt annan sak att baka in kött å grönsaker i Typ smördeg, pannkakssmet, filodeg, pajdeg pizzadeg, pastadeg osv mm
Så matmuffins har ingen som helst stor likhet med det du ville koppla ihop det med
Verkar som inte speciellt många gör matmuffins iaf här på fb
Brukar ni göra det ;-) sällan man får veta det så att säga..
Kan va trevligt å göra som helgsnacks, helgkäk, frukost, brunch, lunch, mellamål mm. Kan vara med olika mjöl och blandat, bakpulver, ägg eller bara med ägg, ost, syrliga mejeriprodukter i smeten,
olja eller smör eller båda i mm etc.. Ja ni får fylla i ..
Verkar som det är mer populärt att googla på engelska om man vill hitta nåt nytt, nåt annat som
även folk är flitiga med att ge recensioner på med höga betyg
"ham and egg muffins"
"chicken and egg muffins"
"bacon and egg muffins"
"veggies and egg cheese muffins"
"mushroom and egg cheese muffins"
mm sökord liksom eller taggar
Jag har testat olika tof och bara låtit fantasin flöda
vad man har i av rester bara man har i kylen tex
150 g Tulip Bacon (toppa inte baconbitar utanpå, ha bara i dom)
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 st paprika (steks på före)
100 g riven cheddarost (+extra)
1 dl valnötter
4 tsk timjan
3 msk olivolja (1 msk olivolja resten smör)
2,5 dl mjölk
3 st ägg
extra salt
peppar
Laga våra riktigt saftiga och goda matmuffins med bacon. Passar perfekt att servera till flera personer som frukost eller brunch. Det salta baconet tillsammans med krämig ost, beska från valnötter och sötma från paprikan blir en klockren smakkombination. Ostmuffins när dom är som bäst!
För att få till perfekta baconmuffins med ost ska du steka baconet först och låta de rinna av på ett hushållspapper. Då får du det där härliga krispet i dina muffins. Häll över det överblivna fettet från baconet i en skål, det ska användas i muffinssmeten för att ge extra god smak. Spara också gärna lite av baconet att toppa muffinsen med.
När du gjort klart muffinssmeten ska den fördelas i muffinsformar. Om du vill ha dem extra höga kan du använda dig av en ugnsform för muffins som hjälper den att hålla formen, annars kan de tendera att rinna ut.
När du gräddat dina matmuffins till en gyllenbrun färg är det viktigt att låta dem svalna innan du serverar dem. Det går fortare om du tar av dem från den varma plåten. Hoppas att det smakar!
Sugen på fler smaskiga baconrecept till helgfrukosten? Då rekommenderar vi att du testar Ägg- och baconmuffins och Ägg benedict också!
Gör så här
Matmuffins med bacon och ost
Sätt ugnen på 200⁰C.
Stek Tulip bacon (i skivor eller färdiga tärningar) tills de är spröda och krispiga. Låt baconet rinna av på hushållspapper. Häll resterande del av stekfettet i en skål. Spara 1/3 av baconet till att toppa muffinsen med.
Hacka paprika och valnötter. Blanda mjöl, bakpulver, paprika, ost, valnötter, 2/3 bacon och timjan i en skål.
Vispa ihop stekfettet, olja, mjölk och ägg. Tillsätt blandningen i degskålen.
Häll degen i muffinsformar och toppa med bacon (1/3).
Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter tills de är gyllenbruna.
Låt muffinsen svalna lite innan servering.
Såklart kommer frågan då...
Vilka favorit matmuffins har ni och hur gör ni dom ;-) ? Vad är era trix och tips för smeten och goa grejer ni kör med i och hur du förbereder det, tex om du steker, bryner eller kokar osv råvarorna ni lägger i smeten och er metod för att grädda tillaga allt
’Savoury muffins’ är inte helt ovanligt i USA. Jag har har gjort varianter med potatis, cottage cheese, ost & lök, blue cheese och valnötter, welssh rarebit-liknande, lax, testat med rakfisk och tomat, sardeller/oliver mm, mm.
’Savoury muffins’ är inte helt ovanligt i USA. Jag har har gjort varianter med potatis, cottage cheese, ost & lök, blue cheese och valnötter, welssh rarebit-liknande, lax, testat med rakfisk och tomat, sardeller/oliver mm, mm.
Man vet aldrig ang USA, vars matrecept- inspirationen kommer ifrån om nu matmuffins kommer därifrån ? Ingen aning.. kan vara ifrån Storbritannien ochså. Eftersom landet är så otroligt multikulturellt kan de plocka varor, ingredienser, smaker och kryddning samt tillagningsmetoder ifrån tom 3-5 olika matkulturen och sammanföra och mutera det till en ny rätt till nåt riktigt gott eller till en katastrof.
Man blir aldrig klok på vad som är egentligen ursprungs traditionell husmanskost i usa och hur man håller isär det. Man vet iaf att de är duktiga på grillrecept i grund och botten, friterat, rökt, pizzadeg blandningar, hamburgare, andra bröddeg och smetblandningar, och håller fast vid det högtidliga traditionella recept de har på julbordet tex eller andra högtider
Men sen har du hur mycket knepig osmaklig till riktigt god mat som helst via comfort food, plockmat
streetfood, food trucks, snabbmaten, gatumaten där man i usa korsbefruktar emellan 2-10 olika matkulturer till en rätt.
Jag söker recept på engelska (engelsk text) ganska ofta. Sen bryr jag mig inte speciellt mycket vars det kommer ifrån utan ser bara receptet utifrån om det kan bli gott till mycket gott
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-01 kl. 13:02.
Man vet aldrig ang USA, vars matrecept- inspirationen kommer ifrån om nu matmuffins kommer därifrån ? Ingen aning.. kan vara ifrån Storbritannien ochså. Eftersom landet är så otroligt multikulturellt kan de plocka varor, ingredienser, smaker och kryddning samt tillagningsmetoder ifrån tom 3-5 olika matkulturen och sammanföra och mutera det till en ny rätt till nåt riktigt gott eller till en katastrof.
Man blir aldrig klok på vad som är egentligen ursprungs traditionell husmanskost i usa och hur man håller isär det. Man vet iaf att de är duktiga på grillrecept i grund och botten, friterat, rökt, pizzadeg blandningar, hamburgare, andra bröddeg och smetblandningar, och håller fast vid det högtidliga traditionella recept de har på julbordet tex eller andra högtider
Men sen har du hur mycket knepig osmaklig till riktigt god mat som helst via comfort food, plockmat
streetfood, food trucks, snabbmaten, gatumaten där man i usa korsbefruktar emellan 2-10 olika matkulturer till en rätt.
Jag söker recept på engelska (engelsk text) ganska ofta. Sen bryr jag mig inte speciellt mycket vars det kommer ifrån utan ser bara receptet utifrån om det kan bli gott till mycket gott
Iaf så är jag noga av mig med att veta vad ett original är ang maträtter. Kanske inte dessa enkla muffins då men mycket annat mer avancerat. Att man gjort det och sen kan man göra andra versioner av det som man känner för eller försvenskade mm
Söker jag thai mat för första gången på nåt recept jag vill göra för första gången eller vill göra ett gulasch recept kan jag tom googla på deras egna språk för att få så korrekt recept eller receptvariationer som möjligt ifrån de rätta landet och kulturen
Sen när jag vet vad det går för kan jag ta genvägar och andra sätt att göra det på för att få ungefärlig likadan smakbild eller lite annorlunda gott ändå eller fortsätta göra de kulturella originalen
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!