2025-05-22, 14:04
Medlem
Visste inte att ungarna får tjänstepensionen, bra i alla fall. Hoppas det blir du som har nytta av den och inte nån annan i alla fall. Man trillar väl av pinnen ett eller två år efter man gått i pension så då får väl a arvsfonden juvelerna.
Citera
2025-05-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Det är helt eget ansvar som gäller här, du behöver inte tjäna multum i grundlön.
Började jobba som 19 åring i industrin, hade bra betyg men orkade inte en minut till med skolan så det gick bort.
Hade lite tur med reglerna för tjänstepension som började betalas in redan som 21 åring.
Jobbade skift i nästan 15 år med mycket ledigt, tog alltid villigt på mig övertid vilket gav en hyffsad årslön men inga extrema siffror.
Efter det arbetsledare med liknande lön på dagtid, dock maxas övertidskontot givetvis varje år ändå trots att man är ensamstående förälder nu mera.
Folk är så otroligt veka och rädda för att jobba lite.
Hade arbetskamrater från början som hade 2-3 jobb totalt under de första 8-10 åren i arbetslivet och de har egentligen inget jättebehov av att arbeta längre idag när de passerat 50 års sträcket.
Det finns givetvis skräckexempel också där de pissat bort varje intjänad krona eller alltid är "för upptagen" för att hoppa in extra(veklingar) för att i nästa andetag gnälla över pengar.

Om jag tar pension vid 65 och tar ut tjänstepensionen på 20 år får jag runt 44 000kr/mån före skatt i pension enligt min pension idag.
Med lite eget sparande som ger avkastning och låga boendekostnader efter 65 kommer jag att kunna leva gott bara jag inte "trillar av pinn" först, men då får barnen dela på tjänstepensionen iaf eftersom jag har efterlevandeskydd på den.
Visste inte att ungarna får tjänstepensionen, bra i alla fall. Hoppas det blir du som har nytta av den och inte nån annan i alla fall. Man trillar väl av pinnen ett eller två år efter man gått i pension så då får väl a arvsfonden juvelerna.
Citera
2025-05-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Det har med vad staten har råd att betala i pensioner att göra. Men det är ju så att många här är ekonomiska dyslektiker. Man förstår helt enkelt inte.
Tjänstepensionen är fonderad och det är inget som betalas ur statsbudgeten.

Premiepensionen är fonderad och det är inget som betalas ur statsbudgeten.

Inkomstpensionen är ett från statsbudgeten fristående system, och inget som betalas ur statsbudgeten.

Vad är det för någon pension du menar att staten inte har råd att betala pga andra utgifter?

Citat:
då får väl a arvsfonden juvelerna.
Vet inte vad du avser men arvsfonden får inget pensionskapital.
Senast redigerad av ekbo251 2025-05-22 kl. 18:49.
Citera
2025-05-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Inkomstpensionen är ett från statsbudgeten fristående system, och inget som betalas ur statsbudgeten.

Vad är det för någon pension du menar att staten inte har råd att betala pga andra utgifter?

Det du beskriver är att vi fortfarander är en välfärdsstat i framtiden. Det kommer vi inte vara Försvarsutgifter kommmer äta upp det mesta.
Citera
2025-05-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Inkomstpensionen bygger dock på att det hela tiden kommer in nya pengar, dvs de pengar som man betalt in idag betalas ut till dagens pensionärer, och när man själv går i pension betalas en pension av den yngre generationen.
Så helt fristående är inte systemet.
Det är bara ett politiskt beslut bort så kan medlen som sätts in till pensioner minska eller öka, och det beror i sin tur på statens övriga utgifter i förhållande till inkomster hur mycket som går till pensionssystemet.

I slutändan så finns det en påse pengar som ska fördelas på olika utgiftsposter, varav pensioner är en.
Citera
2025-05-23, 18:24
Medlem
Citat:
Det du beskriver är att vi fortfarander är en välfärdsstat i framtiden. Det kommer vi inte vara Försvarsutgifter kommmer äta upp det mesta.

Du menar att försvarsutgifter kommer att överstiga 50% av budgeten?

Tveksam till det faktiskt.
Citera
2025-05-23, 19:11
Medlem
Citat:
Om man väljer efterlevandeskydd med barnen som förmånstagare blir det så.
Man får då inte del av arvsvinster från andra människor som dött utan efterlevandeskydd ist.
Har gnetat ihop så pass mycket att jag inte väljer att riskera att allt försvinner bara för att tjäna några kronor till.
Då kan jag lämna något efter mig ist.
Citera
2025-05-24, 00:45
Medlem
Citat:
Så vad har pensionerna med försvarsutgifterna att göra???
Du vet pensionär är något din arbetsgivare betalar in för dej varje månad under ditt yrkesliv och förvaltas och har inte något med Sveriges budget att göra.....
Citera
2025-05-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Fann denna statistik gällande pensioner i Norden:

Beskattningen på pension i Norden.

Sverige - ca 30-35%
Danmark - 8-52% beroende på pensionsnivå
Finland - 0-30% beroende på pensionsnivå
Norge - ca 20%

Genomsnittlig allmän pension

Sverige - ca 16,200 kr
Danmark - 21,200 kr
Finland - 19,300 kr
Norge - ca 20,000 kr.

Lägst pensioner i Norden.

Våra folkvalda politiker borde be oss om ursäkt och omedelbart omvandla den allmänna löneavgiften till den enskilda arbetstagarens pensionssparande.

Svenska folket är ju stendumma som accepterar. Vi har ju röstat på dessa politiker. Samma skrot och korn.
Citera
2025-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så vad har pensionerna med försvarsutgifterna att göra???
Du vet pensionär är något din arbetsgivare betalar in för dej varje månad under ditt yrkesliv och förvaltas och har inte något med Sveriges budget att göra.....
Ok bra att du utbildar folk i hur framtiden ser ut. Min framtidsvision är rätt dyster som jag skrev i mitt inlägg från början av diskutionen. Men latheten att bläddra tiĺbaka bedrar visheten.
Skulle det mesta gå åt helvete med tex ett utdraget krig med svält och embargon, då påverkas inte din pension? För den är ju inbetald av din arbetsgivare?
Hur tänker du? Går du till banken om det inte finns nån bank att gå till???
Senast redigerad av Svet-Landa 2025-05-24 kl. 15:31.
Citera
2025-05-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ok bra att du utbildar folk i hur framtiden ser ut. Min framtidsvision är rätt dyster som jag skrev i mitt inlägg från början av diskutionen. Men latheten att bläddra tiĺbaka bedrar visheten.
Skulle det mesta gå åt helvete med tex ett utdraget krig med svält och embargon, då påverkas inte din pension? För den är ju inbetald av din arbetsgivare?
Hur tänker du? Går du till banken om det inte finns nån bank att gå till???
Du har aldrig tex hört talas om AP-fonderna?
Citera
2025-05-25, 06:12
Medlem
Eller löntagarfonderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här