2025-05-13, 23:45
Medlem
Nu kan man allså räkna med att man har så låg pension att staten går in med ett bidrag ungefär som att få socialbidrag men man slipper gå till socialen. man bara söker och får det. Alltså sedan ett tiotal år bak i tiden så spelar det ingen roll om jag inte jobbar eller jobbar, jag kommer få exakt lika mycket i pension.

Men ingen vet ju hur det blir ens med det. Sverige är på väg att bli väldigt fattigt land känns det som där allt blir sämmre och sämmre.
Citera
2025-05-14, 17:51
Medlem
Min dystopiska framtidsvision är att alla resurser kommer gå till försvaret, allt blir förstatligat och människor blir bara en förbrukningsvara. Man kommer drömma tillbaka till tider då vi hade råd med pensionssystem värt namnet.

Se filmen eller läs boken 1984.
Redan nu pratas det om att staten går före människoliv...
Citera
2025-05-15, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Nu kan man allså räkna med att man har så låg pension att staten går in med ett bidrag ungefär som att få socialbidrag men man slipper gå till socialen. man bara söker och får det. Alltså sedan ett tiotal år bak i tiden så spelar det ingen roll om jag inte jobbar eller jobbar, jag kommer få exakt lika mycket i pension.

Men ingen vet ju hur det blir ens med det. Sverige är på väg att bli väldigt fattigt land känns det som där allt blir sämmre och sämmre.
Du får inga bidrag mer än bostadsbidrag....
Vill du leva som fattigpensionär så varsågod! Skit i att jobba så har du det så.
Citera
2025-05-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Min dystopiska framtidsvision är att alla resurser kommer gå till försvaret, allt blir förstatligat och människor blir bara en förbrukningsvara. Man kommer drömma tillbaka till tider då vi hade råd med pensionssystem värt namnet.

Se filmen eller läs boken 1984.
Redan nu pratas det om att staten går före människoliv...
Och vad har det med pensionerna att göra???
Citera
2025-05-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Och vad har det med pensionerna att göra???
Och du kan läsa eller?
Citera
2025-05-15, 11:11
Medlem
glajarns avatar
Har ni gått och hela livet och förväntat er att ni ska klara er på pensionen?
Eller har ni gjort något själva åt situationen för att ni ska klara er den dagen ni går i pension?
Eller skyller ni allt på staten och invandrare?
Förmodligen är väl det enklare så slipper man ta eget ansvar.
Jag är inte orolig den dagen jag går pension, dessutom kommer jag gå tidigare också.
Sen förstår att vissa kommer få låg pension.
Citera
2025-05-16, 00:54
Medlem
Citat:
Och du kan läsa eller?
Då är du nog rätt korkad om du tror att försvaret påverkar pensionerna... Du kan ju inte ens förklara hur!
Det är som att pensionerna skulle bli sämre om man ökade pengarna till vården...

Du vet att det lönar sej alltid att jobba om man inte vill bli fattigpensionär!
Citera
2025-05-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Då är du nog rätt korkad om du tror att försvaret påverkar pensionerna... Du kan ju inte ens förklara hur!
Det är som att pensionerna skulle bli sämre om man ökade pengarna till vården...

Du vet att det lönar sej alltid att jobba om man inte vill bli fattigpensionär!
Men menar du verkligen att vår hälsa är det största hotet mot svenskarna så att pengarna bara skulle gå till vården? Jag tror att mer och mer resurser kommer gå till att försvara statens existens, vad är det du inte förstår i det resonumanget?
Personangrepp som att dina meningsmotstånare är korkade bara för att du inte förstår kan du lägga av med det blir så jävla tröttsamt.
Citera
2025-05-16, 11:34
Medlem
Citat:
Men menar du verkligen att vår hälsa är det största hotet mot svenskarna så att pengarna bara skulle gå till vården? Jag tror att mer och mer resurser kommer gå till att försvara statens existens, vad är det du inte förstår i det resonumanget?
Personangrepp som att dina meningsmotstånare är korkade bara för att du inte förstår kan du lägga av med det blir så jävla tröttsamt.
Men vad har det med våra pensioner att göra?
Citera
2025-05-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Pensionen ändrades retroaktivt från de sista årens lön, typ 10 , 15 år till livslönen, så jag slutade jobba extra tidigt då jag började jobba ganska sent. Tog ledigt 15 år innan pensionen i stället, får nu garantipension ett par tusen uppe på vanliga pensionen, hade jag jobbat fram till 65 hade jag bara sparat in garantipensionen åt samhället i stället, tog pension vid 62 men slutade jobba många år innan dess.

Är civilingenjör, hoppas politikerna blev riktigt nöjda med sitt beslut
Den som haft ett civ ing jobb och jobbat till 65 borde få något i stil med 40k/månaden i pension.

Något oklart varför det skulle vara bättre att sitta hemma och leva på nivån med garantipension.

Jag började också jobba sent, i och med att jag utbildade mig länge. Men får över 40k i pension.
Citera
2025-05-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men vad har det med våra pensioner att göra?
Det har med vad staten har råd att betala i pensioner att göra. Men det är ju så att många här är ekonomiska dyslektiker. Man förstår helt enkelt inte.
Citera
2025-05-21, 20:23
Medlem
Det är helt eget ansvar som gäller här, du behöver inte tjäna multum i grundlön.
Började jobba som 19 åring i industrin, hade bra betyg men orkade inte en minut till med skolan så det gick bort.
Hade lite tur med reglerna för tjänstepension som började betalas in redan som 21 åring.
Jobbade skift i nästan 15 år med mycket ledigt, tog alltid villigt på mig övertid vilket gav en hyffsad årslön men inga extrema siffror.
Efter det arbetsledare med liknande lön på dagtid, dock maxas övertidskontot givetvis varje år ändå trots att man är ensamstående förälder nu mera.
Folk är så otroligt veka och rädda för att jobba lite.
Hade arbetskamrater från början som hade 2-3 jobb totalt under de första 8-10 åren i arbetslivet och de har egentligen inget jättebehov av att arbeta längre idag när de passerat 50 års sträcket.
Det finns givetvis skräckexempel också där de pissat bort varje intjänad krona eller alltid är "för upptagen" för att hoppa in extra(veklingar) för att i nästa andetag gnälla över pengar.

Om jag tar pension vid 65 och tar ut tjänstepensionen på 20 år får jag runt 44 000kr/mån före skatt i pension enligt min pension idag.
Med lite eget sparande som ger avkastning och låga boendekostnader efter 65 kommer jag att kunna leva gott bara jag inte "trillar av pinn" först, men då får barnen dela på tjänstepensionen iaf eftersom jag har efterlevandeskydd på den.
Senast redigerad av putteT 2025-05-21 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in