• 1
  • 2
2024-11-25, 18:32
Medlem
Hej,

Jag förstår inte riktigt skillnaden på Avanza Zero och övriga fonder som kostar. Får man någon faktura varje månad som man ska betala
eller hur fungerar det. Ursäkta om frågan är dum men kan inget om fonder/aktier.
Citera
2024-11-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajnouks9
Hej,

Jag förstår inte riktigt skillnaden på Avanza Zero och övriga fonder som kostar. Får man någon faktura varje månad som man ska betala
eller hur fungerar det. Ursäkta om frågan är dum men kan inget om fonder/aktier.
Du får ingen faktura på avgifter till fonder, det tas ifrån värdet från fonden.

Inser att jag inte har en aning om hur avgiftsfria fonder drar in pengar, haha. Hoppas någon kan förklara.

På aktier betalar du courtage när du köper och säljer. När du lägger en köp- eller säljorder får du upp vad du får betala. Det är som en förmedlingskostnad.

Avanza har olika courtageklasser som du kan pendla mellan.
Citera
2024-11-25, 18:44
Medlem
Om din fond kostar 1% per år i förvaltningsavgift så dras 1%/365 avgift dagligen, mot kursen på fonden, den sk NAV-kursen. Du får varje dag utvecklingen på börsen minus daglig förvaltningsavgift.
Citera
2024-11-25, 18:47
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du får ingen faktura på avgifter till fonder, det tas ifrån värdet från fonden.

Inser att jag inte har en aning om hur avgiftsfria fonder drar in pengar, haha. Hoppas någon kan förklara.

På aktier betalar du courtage när du köper och säljer. När du lägger en köp- eller säljorder får du upp vad du får betala. Det är som en förmedlingskostnad.

Avanza har olika courtageklasser som du kan pendla mellan.

Gratisfonder är lockvaror för att få in kunder som investerar i annat också.
Citera
2024-11-25, 18:52
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jag tror att Avanza helt enkelt tjänar pengar på tjänsterna runtomkring. De allra flesta kunderna lär börja göra mer än att ha Avanza Zero, inte minst om det går bra och de har råd

Det är ett jävligt bra lockbete helt enkelt, för både kunden och Avanza (och samhället genom effektivisering, prispress som och den hårda konkurrensen det resulterat i. Och sett till hur många medborgare som börjat våga investera)
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-11-25 kl. 18:54.
Citera
2024-11-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Gratisfonder är lockvaror för att få in kunder som investerar i annat också.
Jo, men samtidigt så marknadsförs dessa "gratisfonder" hårt, så jag tror att många inte köper något annat.

Men visst, inte fan har jag bara "gratisfonder", och en del månader går det en hel del till courtage. De har nog koll och vet hur de ska tjäna pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är ett jävligt bra lockbete helt enkelt, för både kunden och Avanza (och samhället genom effektivisering genom hur många som börjar investera och den hårda konkurrensen det resulterat i)
Lite som när ICA har extrapris på kaffe, till en nivå där de går back om alla kunder bara skulle köpa kaffe där.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-25 kl. 18:54.
Citera
2024-11-25, 18:55
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jo, men samtidigt så marknadsförs dessa "gratisfonder" hårt, så jag tror att många inte köper något annat.

Men visst, inte fan har jag bara "gratisfonder", och en del månader går det en hel del till courtage. De har nog koll och vet hur de ska tjäna pengar.
Varför citationstecken kring gratisfonderna när de är 100% gratis? Det är väl olagligt att kalla något gratis om det innebär någon slags kostnad alls, och jag har aldrig stött på någon kostnad alls kring Avanza Zero
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-11-25 kl. 19:02.
Citera
2024-11-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneCrazy
Om din fond kostar 1% per år i förvaltningsavgift så dras 1%/365 avgift dagligen, mot kursen på fonden, den sk NAV-kursen. Du får varje dag utvecklingen på börsen minus daglig förvaltningsavgift.

så allting är avdraget, skattat och klart vid dagens slut?

min ISK skatt som kommer med skatteavdraget i april blir inte större?

och slutligen: det dras av exakt samma %, oavsett om man gått i plus eller minus den dagen?
Citera
2024-11-25, 19:05
Medlem
Citat:
Varför citationstecken kring gratisfonderna när de är 100% gratis? Det är väl olagligt att kalla något gratis om det innebär någon slags kostnad alls, och jag har aldrig stött på någon kostnad alls kring Avanza Zero
Det har du såklart rätt i.
Citera
2024-11-25, 19:06
Medlem
Citat:

Lite som när ICA har extrapris på kaffe, till en nivå där de går back om alla kunder bara skulle köpa kaffe där.
Jag tror helt emot. Knappast att avanza har särskilt många kunder som har ett enda värdepapper i sin portfölj och att det är avanza zero. Att det däremot är det första många har köpt tror jag är rimligt, så lockpriset fungerar. En global indexfond har folk hört mycket om så det blir köp nummer två och så är det igång.
Nu för tiden är det det nog en ovanlig syn men jag minns kampanjer kring midsommar och jul där potatis var något öre per kilo. Så de gav bort potatis men tog igen det på allt annat folk handlade upp inför helgerna.
Citera
2024-11-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajnouks9
så allting är avdraget, skattat och klart vid dagens slut?

min ISK skatt som kommer med skatteavdraget i april blir inte större?

och slutligen: det dras av exakt samma %, oavsett om man gått i plus eller minus den dagen?
Skatten är inte dragen, men år 2025 kan du ha upp till 150 000 på ditt isk innan du behöver skatta. Köper du nu så kommer skatten för år 2024 bli marginell.

Och du betalar samma skatt oavsett vinst eller förlust.
Citera
2024-11-25, 21:23
Medlem
Citat:
Avanza Zero och Nordnet Sverigefond index får nog ses som gratisfonder. Men åtminstone Nordnet har även "gratisfonder" i de övriga nordiska länderna. Men eftersom man då tar ut en växlingsavgift så kommer inte gratisfonder att vara gratis. Eftersom man inte tar ut någon förvaltningsavgift så är de gratisfonder även om det tillkommer en växlingsavgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in