2024-11-26, 20:42
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Dom flesta flygolyckor beror p klantade bakom spakarna (Mnskliga faktorn p fikonsprk) det r inte frsta gngen

Heter det inte skit bakom spakarna?
Citera
2024-11-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Inte nr ett paket ombord p flygplanet exploderar och blser ut ett stort hl i flygplanskroppen.

Jaha, s detta r faststllt att det r det hr som skedde?
Det mste vara den snabbaste slutrapport som haverikommissionen ngonsin slppt.
Hann blcket ens torka p pappret?

Eller r det ngot du bara dragit fram ur rven och som totalt saknar bring?

Jag sticker fram hakan hr o sger att det r strre sannolikhet att glasgonsmurfen rkat sugits in i styrbords motor och det var drfr planen kraschade, n att det var ett exploderande paket ombord med en rysk avsndare/mottagare.
Citera
2024-11-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han kan vl vara frkyld, stressad av ngot personligt eller ha ngon annan tillfllig komma som gjort att han sovit dligt och inte var p topp. Eller s fallerade omdmet och det var viktigare att frska landa snabbt n gra det s skert som mjligt. Det kan vara en rad enskilda eller samverkande faktorer som stller till det.

Troligare r det att planet tog upp en av de harmoniska ILS-signalerna, sk. spksignaler, som ligger ngra grader hgre upp och ngra grader lngre ned n den riktiga. Vilket resulterar i att planet antingen landar fr kort eller totalt verflyger banan.

Ett ryskt sprngt paket kan inte gra att planet landar fr kort.
Citera
2024-11-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Inte nr ett paket ombord p flygplanet exploderar och blser ut ett stort hl i flygplanskroppen.

Enligt vilka kllor?

Snarare r det s som ASN skriver; att planet av ngon konstig anledning ven satte in fel frekvens och gick inte att f tag p. Sedan var piloterna s distraherade att de flg frbi grundsignalen fr ILS och fick tag p ngon av harmonikerna.

https://youtu.be/MXyXgSu5CBE
https://asn.flightsafety.org/wikibase/462773
Citera
2024-11-26, 23:23
Medlem
Citat:
S pstendet om sabotage var en tidiningsanka och det r troligen pilotfel?
Kaptenen borde sledes ha litat p magknslan och avbrutit laddningen och gtt runt nr de mrkte att de inte var klara med frberedelserna att landa i blst och mrker frn det hll som de gjorde?
Prestige? Dligt omdme? Sliten och trtt?

De br ha beslutat om "go around" redan tidigare d det pltsligt blev tyst i radion. De var inte ens p rtt frekvens och kunde inte hra tornet. Hade de dessutom begrt "go around" tidigare hade de mrkt att inget torn hade svarat. D hade de ocks mrkt att de var inne p frekvens 118.05 och tornet hade begrt flytt till 118.25.

Men om vi ska flja trdsanningen s r det nog vldigt rimligt att en rysk bomb fr piloterna att ndra till fel frekvens omkring 4-5nm fre final, eller inte.
Senast redigerad av Methos 2024-11-26 kl. 23:25.
Citera
2024-11-26, 23:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Troligare r det att planet tog upp en av de harmoniska ILS-signalerna, sk. spksignaler, som ligger ngra grader hgre upp och ngra grader lngre ned n den riktiga. Vilket resulterar i att planet antingen landar fr kort eller totalt verflyger banan.

Vad jag vet har man falska glidbanor ovanfr, vid multiplar p tre grader (fr en standard ILS-glidbana) men ILS tcker +/-3 grader i signalen s de falska r p 9,12,15 grader ovanfr.

Egentligen landar man inte kort eller lngt eftersom all utgr frn G/S-antennen. Man fr olika glidbanevinkel och nr det blir brant blir det svrt hlla farten korrekt.

Man har ju en checkhjd dr man kan bekrfta att man r p rtt glidbana fr att eliminera risken att vara p fel.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2024-11-26 kl. 23:28.
Citera
2024-11-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Vad jag vet har man falska glidbanor ovanfr, vid multiplar p tre grader (fr en standard ILS-glidbana) men ILS tcker +/-3 grader i signalen s de falska r p 9,12,15 grader ovanfr.

Egentligen landar man inte kort eller lngt eftersom all utgr frn G/S-antennen. Man fr olika glidbanevinkel och nr det blir brant blir det svrt hlla farten korrekt.

Man har ju en checkhjd dr man kan bekrfta att man r p rtt glidbana fr att eliminera risken att vara p fel.

Japp, men ha en glibana 15 grader ovanfr gr att du kommer landa kort om du inte r uppmrksam. Dessa piloter var ju fara och frde redan 4nm frn final, nr de lade in fel anropsfrekvens. S ngot mste ju ha distraherat tv piloter som inte utfrde checking p frekvensndringen. EJ heller p glidbanan.
Citera
2024-11-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Dom flesta flygolyckor beror p klantade bakom spakarna (Mnskliga faktorn p fikonsprk) det r inte frsta gngen
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man fr ju skmmas lite om man skjuter ver grundlinjen p en ILS men nog hnder det. Jag har nog gjort det ngra ggr p de sista fem ren (efter 30-35 rs flygning).
Misstag hnder, men det gller ju att bryta kedjan innan det blir farligt genom att gra en go around.
Ett jkligt bra knep r att dra ned p farten i tid och skapa tid, s man inte blir efter. Take time to make time.

Hr gjorde man definitivt inte s mycket tgrder fr att bdda fr sig.
https://www.youtube.com/watch?v=R1Z0...el=blancolirio
En intressant video ver approachen och att de kom in alldeles fr fort.
Citera
2024-11-27, 01:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Enligt vilka kllor?

Snarare r det s som ASN skriver; att planet av ngon konstig anledning ven satte in fel frekvens och gick inte att f tag p. Sedan var piloterna s distraherade att de flg frbi grundsignalen fr ILS och fick tag p ngon av harmonikerna.

https://youtu.be/MXyXgSu5CBE
https://asn.flightsafety.org/wikibase/462773
Att multipla fel i handhavande orsakar haverier r vl inget unikt, har man fljt program som tar upp och gr igenom historiska olyckor s r tekniska fel vanligast. Men piloter som inte r p topp, har dlig attityd, kapten och styrman som har samarbetssvrigheter, svag skerhetskultur i fretaget etc har orsakat olyckor frr.
Sen var vdret dligt och det lr ka belastningen och frvrra andra faktorer som sammantaget kan leda till flera misstag som ger ett haveri.
Citera
2024-11-27, 04:06
Planets GPS strdes ut ~30 minuter innan landning, fram till sista 5-6 minutrarna / 7500 fot.

Det pverkar ju inte ILS eller s, men eftersom vi har livs levande flygmaskinsfrare p trden tnkte jag nd frga om och hur detta kan ha pverkat?

Citera
2024-11-27, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Planets GPS strdes ut ~30 minuter innan landning, fram till sista 5-6 minutrarna / 7500 fot.

Det pverkar ju inte ILS eller s, men eftersom vi har livs levande flygmaskinsfrare p trden tnkte jag nd frga om och hur detta kan ha pverkat?

Du anvnder inte GPS fr landning. Sedan har Ryssland (vilket r fakta) strt ut Sverige GPS i snart 2 r nu.
Citera
2024-11-27, 08:27
Medlem
Citat:
Att multipla fel i handhavande orsakar haverier r vl inget unikt, har man fljt program som tar upp och gr igenom historiska olyckor s r tekniska fel vanligast. Men piloter som inte r p topp, har dlig attityd, kapten och styrman som har samarbetssvrigheter, svag skerhetskultur i fretaget etc har orsakat olyckor frr.
Sen var vdret dligt och det lr ka belastningen och frvrra andra faktorer som sammantaget kan leda till flera misstag som ger ett haveri.

Tror du r p rtt spr.
Dom har haft fr hg fart. Pronsvngen antyder
att nr dom fick localizer capture att dom d lg ver glide slope. Normal sinkrate p en ILS ca 700-800 ft/min. Dom hade mycket ver tusen ft/min
Dom var tvunga att jag ikapp gs. Antigen manuellt eller stta en hg vertical speed.

Gissar att den missade tornfrekvens tog ver mycket uppmrksamhet fr bda.
Vinden var ver 30 knop p 3000 ft.

Nr jag sg farterna dom haft (groundspeed)
s finns det nn punkt som antyder windshear.

Hela approachen har dom haft fr hg sinkrate,
Aldrig varit stabiliserade,
Dessutom stressade fr att dom inte ftt tag p tornet.

S hela frarbetet r en bidragande orsak. Vad som gr att det hela tippar t fel hll r bara gissningar.

Massor av liknande hot and high approacher flygs varje dag utan att det hnder nt.

ven om dom lste tillbaka fel tornfrekvens s finns den ju ltt tillgnglig p kartan.

Min gissning r att den ena blev inkapaciterad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in