2024-11-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag är glad att ha ett badkar. Sett till kris som vi fått papper om. 20 min och jag har 30 liter dricksvatten.

När krisen är här så är det för sent att fylla vatten. Dels så kommer alla öppna sin kran samtidigt vilket gör att vattnet tar helt slut och dels så är vattnet troligen redan förgiftat/dåligt. Sedan kan vattenledningen redan blivit sprängd så det inte kommer något alls ur kranen.
Du skall ha vatten i kylen/källaren i dunkar redan innan.

Folk använder badkar till att bada i, såklart.
Det är mycket bättre för huden att bada än att duscha.
Citera
2024-11-25, 11:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du ska dränka dem i badkaret då, eller?

Jag saknar badkar. Så jävla gott att bada. Aldrig haft problem (vad jag vet) med detta osynliga mögel bakom badkaret.

Vill du liksom kolla på. Nä döda får man hoppas de är god tid innan.
Citera
2024-11-25, 11:18
Medlem
Huzzahs avatar
Självklart håller man rent i och runt sitt badkar?
Då möglar det inte. Fronten går ju även att lyfta av så man kan städa under och de allra flesta badkar går att dra ut.
Jag älskar det så mkt att jag till och med köpt begagnade badkar och ställt in i lägenheter som saknat bad. Något som folk jag känner som e fina i kanten rynkat på näsan åt pga äckligt men haha det är ju betydligt vidrigare i allmänna badhus och sjöar och det finns liksom få saker som är vardaglyxigare än ett bad med massa skum, tända ljus och ett kallt glas bubbel när man kommer hem fr jobbet och ska hålla helg.❤️

Har till och med en såndär liten hylla att ställa saker på medan jag ligger i badet. Mvh badnörd
Citera
2024-11-25, 11:21
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Hade inkaklat badkar innan renovering.

Nu fristående på ben. Problem med mögel då de inte gjort rätt lutning under. Blir geggigt och svårt att städa.

Har haft badkar innan där det funkat och jag sluppit mögel.

Så lite trist. Köpte en produkt "mögel bort". Fungerar bra att få bort det

På benen skall det finnas så att du kan skruva och höja benen för att få till önskad lutning. Beroende på modell såklart . Är det helgjutna fötter så får du väl försöka höja de bakre fötterna med en distans .
Citera
2024-11-25, 11:25
Medlem
är det inte mycket större risk för mögel med inomhuspool o sånt har folk

Kent Billebro var smart för hans pool var tom o han satt i poolen på en stol
o mediterade - inget mögel där inte
Citera
2024-11-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Jag förstår inte vitsen med ett badkar om vi utgår från att det bildas mögel vid väggarna eller golv som man inte ser med blotta ögat. Utan badkaret så har jag alla fritt att städa hela mitt badrum men skulle jag stoppa in ett badkar så kommer möglet bildas.
Nuförtiden bygger man inte inkaklade badkar. Man kommer åt väggarna. Jag rekommenderar badkar på fötter till dig, utifall att du inte vill ta av badkarskjolen och dra fram karet vid städning.

Finns vissa poänger med badkar:

* Vattnet leds direkt ner i brunnen och påfrestar inte väggar som förmodas vara våtrumssäkrade men kanske inte är det.

* om du väljer litet men djupt badkar får du härligt hett vatten upp till halsen . Detta till en varmvattenkostnad som enl min erfarenhet bara motsvarar typ 5-8 min dusch.

* värkande muskler och insomningsproblem lindras av badet före sänggående. Obs ta gärna en snabb avsköljning med badkarets handdusch för att inte dra med dig smuts och tvål upp ur badet.

Good luck

Edit: glömde säga: om du ändå vill bara duscha så stå upp i karet och använd duschdraperi eller en sån där genomskinlig vridbar vägg.
Senast redigerad av Kickan 2024-11-25 kl. 11:32.
Citera
2024-11-25, 11:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Han ska lagra färskvatten i badkaret era svagbegåvade tölpar .. Lycka till att lagra vatten själva när elen slås ut .

Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men där jag bor så kommer vattnet från ett vattentorn, så det är inga problem att få vatten ur kranen när det är strömavrott. I alla fall inte så länge inte vattentornet sinar, men det tar ett bra tag.

Att lagra dricksvatten i badkaret verkar både onödigt och ohygieniskt.

Men för att knyta åter till topic så är det väl ingen särskild risk för mögel bara för att man har ett badkar. Jag har bott på flera ställen med badkar utan att drabbas av sådana problem.
Citera
2024-11-25, 12:33
Medlem
Armons avatar
Att avstå från badkar för att det finns risk för mögel låter jämförbart med att undvika bil då det finns risk för att krocka.
Citera
2024-11-25, 12:34
Medlem
Det är skönt att bada, gör det mest varje dag!
Och, blir det strömavbrott, då räcker vattnet i
vattentornet kanske ett dygn. Om jag tappar
badkaret fullt med vatten kan kan jag fortsätta
att spola i toaletten med en hink som jag fyller
från badkaret!
Citera
2024-11-25, 12:38
Medlem
zombie-nations avatar
Har inget badkar just nu, det är hemskt. Allt är enklare med, värma upp sig med ett bad, bada hunden eller om man behöver handtvätta. Spallra med det i duschen, blä. Tar hellre mögel, kan väl vara i duschen med.
Citera
2024-11-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
På benen skall det finnas så att du kan skruva och höja benen för att få till önskad lutning. Beroende på modell såklart . Är det helgjutna fötter så får du väl försöka höja de bakre fötterna med en distans .

Han menade nog under badkaret..men då ska man ju ha ett rör från bottenventilen till golvbrunnen, inte tappa def rakt ut på golvet...
Citera
2024-11-25, 12:49
Medlem
Men mögel bildas väl bara på organiskt material eller.? knappast betong eller kakelplattor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in