• 5
  • 6
2024-11-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har en het toast skagen sås ifrån en av Tabascos recept böcker de gav för länge sedan.
Men sen sure, smakar väl inte direkt mycket tabasco, men är jävligt god till toast skagen, sallad och cocktails med skaldjur.

Hittar inte receptet på nätet, så om du verkligen är intresserad så kan jag skriva ned det senare och posta.

Dock i mat så använder jag inte egentligen någon stark sås, mer än möjligtvis sriracha som är i en diverse woksåser och annan asiatisk sås till mat.
Styrka kommer från torkad och färsk chili främst, och chiliflakes och ett 100k chilipulver som man hittar på ICA.

Jag har nog knappt testat torkad chili. Tror dock jag håller mig till såser...
Citera
2024-11-27, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Jag gillar den gröna, den är inte alls sur, jag tycker inte om sur mat. Jag är en av få som verkligen tycker om smaken, de flesta hatar den.
Citera
2024-11-27, 22:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Jag har torkad piri piri. Det slutar alltid med att jag hanterar dem sedan gnuggar mig i ögat, jag får inte ha dem nu för min kompis.
Citera
2024-11-27, 22:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ohh, då har du missat en massa goda Mexikanska recept, som har torkad, rostade och blötlagda chilis som gör deras mat så riktigt goda.
Jag råder dig, läs upp dig och testa, Extremfood har många av dessa att köpa.
Du kommer älska detta om du testar.
Citera
2025-08-19, 18:19
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Kan varmt rekommendera denna:

https://www.delitea.se/el-yucateco-g...spV_oa04&gQT=1

Riktigt god äkta mexikansk sås!😋

TABASCO® Salsa Picante Rich and thick Mexican-style hot. https://www.tabasco.com/hot-sauces/salsa-picante/

Ny sås från Tabasco. Mycket god. Ligger på 2 i Scoville Heat Unit. Så en av de "svagare" såserna. Men det är ju så det ska vara. Jag tycker om grön för den inte är så stark. Men den är god. Gröna varianten ligger på 1 på Scoville Heat Unit,

Hatar starka söta såser. Därför tycker jag om tabasco. Lagom starkt och så mer åt kryddiga salta hållet. Fattar inte hur folk kan tycka sött är gott? Sött och så jävla starkt. Eller hett kanske man ska skriva? Det kan förstöra smaken. Och är det dessutom sött. Fyfan

Såsen du länkade till kan jag tänka mig är god. Säkert lik gröna tabascon smak.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-08-19 kl. 18:22.
Citera
2025-08-19, 22:36
Medlem
Den gröna var favoriten när man var liten.
Citera
2025-08-20, 20:34
Medlem
Vem0ths avatar
Tycker den är trevlig, god smak har den och perfekt till alla pizzor även till sushi.
Citera
2025-08-24, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Den gröna var favoriten när man var liten.

Fanns den verkligen då? Är det inte en relativt nytillkommen produkt?
Citera
2025-08-24, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Tycker den är trevlig, god smak har den och perfekt till alla pizzor även till sushi.

Inget är fel på smaken förutom den smakar för lite om man tillsätter den till en del rätter, tycker jag. Visst kan man hälla i mycket och märka en del smak men för dyrt jämfört med starkare såser.
Citera
2025-08-24, 09:46
Medlem
Sladdarens avatar
Båda är goda

AI =

Skillnaden mellan TABASCO Grön och TABASCO Röd är att den gröna såsen är gjord på mildare jalapeño-peppar och har en mer syrlig, gräsaktig och citrusaktig smak, medan den röda originalet använder den starkare tabasco-pepparn för en högre hetta och en djupare, pepprig smak. Den gröna såsen är mildare och har en lägre hetta på Scoville-skalan, vilket gör den lämplig för rätter där man vill ha lite hetta men inte överväldiga med sälta.

TABASCO Grön (Green Pepper Sauce)

Peppar: Tillverkad av grön jalapeño-peppar.
Hetta: Mildare hetta, vilket ger en lägre styrka på Scoville-skalan.
Smak: Har en distinkt gräsaktig doft med toner av citrus och en skön, fräsch syra.
Färg: Ger en gulgrön färg till rätten.
Användning: Passar bra till äggrätter, gröna smoothies, fish tacos och i pesto.

TABASCO Röd (Original Red Sauce)

Peppar: Tillverkad av tabasco-peppar.
Hetta: Starkare hetta än den gröna såsen.
Smak: Har en djupare, mer klassisk och pepprig smak.
Färg: Ger en klassisk röd färg.
Användning: Den ikoniska såsen som passar till de flesta rätter där man vill ha en tydlig hetta.

Grön Tabasco (TABASCO® Green Pepper Sauce) tillverkas genom att blanda mogna, gröna jalapeño-peppar med vinäger och salt, utan den långa ekfatlagringen som originalsåsen har. Innan såsen tappas på flaska blandas den med majsstärkelse, xantangummi och askorbinsyra för att ge den en unik konsistens och hålla färskheten.

Steg-för-steg-tillverkning:

Skörd: Gröna jalapeño-peppar skördas för hand.

Mixa: Pepparfrukterna blandas med vinäger och salt.

Förtjockning: Majsstärkelse, xantangummi och askorbinsyra tillsätts för att ge såsen dess konsistens och för att bevara färskheten.

Buteljering: Den färdiga såsen tappas på flaska för distribution.

Ingredienser och användning:

Ingredienser:
Destillerad vinäger, jalapeño chili, vatten, salt, majsstärkelse, xantangummi och askorbinsyra.

Smakprofil:
Såsen är mildare än originalet och har en friskare, lite syrligare smak, vilket gör den utmärkt till mexikansk mat, skaldjur och dressingar.

Röd Tabasco-peppar krossas och blandas med salt, vilket får jäsa i ektunnor i upp till tre år, följt av en blandning med destillerad vinäger för att skapa den berömda Tabasco-såsen. Den långa lagringstiden i ekfat ger såsen en unik och komplex smak.

Tillverkning av Tabasco-sås

Skörd av chili: Mogna röda chilipeppar skördas från plantan.

Krossning och saltning: Pepparna krossas och blandas med salt.

Jäsning i ektunnor: Denna blandning av chili och salt hälls i ektunnor och får jäsa under en treårsperiod.

Blandning med vinäger: Efter jäsningen silas massan och blandas med vinäger för att färdigställa såsen.

Lagring: Pepparmassan lagras och förfinas i vita ekfat, vilket bidrar till såsens unika smakprofil.
Citera
2025-08-24, 11:11
Medlem
Citat:
Fanns den verkligen då? Är det inte en relativt nytillkommen produkt?

Det är en urgammal produkt.
Citera
2025-08-28, 13:09
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag är inte ett fan av jalapenosåser. Det är goda som de är men det blir nästan alltid en grön-paprika beska när de ska göra sås av dem.

Men de har verkligen lyckats med scorpion. Den där peppringa-hettan är precis det man känner från trinidad frukten.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in