2024-11-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Spännande, brukar skära chillifrukter och ha på mackorna. Habanero är lagom hetta (rätt starkt o ha en hel sån på mackan).

Vad har du för pålägg tro? Jag gillar ost skinka och sallad med chillin på macka. =)
Inge leverpastej va ?

ONT: funderat på o köpa den länge. Min tanke med sådana såser är att kanske inte ha de rakt ned i mat elelr så. Utan snarare som topping på maten för att få mer smak och kanske även hetta då.

Jäklar, käkar du flera såna mackor på raken också?

Har köpt den där gröna såsen 2 eller 3 gånger, med ett mellanrum mellan köpen lika långt som mitt minne, börjar bli dags!
Citera
2024-11-25, 23:32
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jäklar, käkar du flera såna mackor på raken också?

Har köpt den där gröna såsen 2 eller 3 gånger, med ett mellanrum mellan köpen lika långt som mitt minne, börjar bli dags!

Tycker du den är stark =)?

Ja de hade väl gått ann men max 2 nog va

habanero är ju inte så jätte starkt jämfört med mer extrema sorten men är inte jätte van med scovillen än. Man får vänja upp sig. Habanero ger ju riktigt go bränna.
Citera
2024-11-25, 23:45
Medlem
Citat:
Tycker du den är stark =)?

Ja de hade väl gått ann men max 2 nog va

habanero är ju inte så jätte starkt jämfört med mer extrema sorten men är inte jätte van med scovillen än. Man får vänja upp sig. Habanero ger ju riktigt go bränna.

Ah nej, icke prisvärd.

Men habanero-macka lät långt borta för mig just nu. Några tunna skivor max här, kanske 1/4-6 habanero, 1 macka, lagom.

Min standard-hotsauce är annars Sevan's piri piri, den är prisvärd och god.
Citera
2024-11-26, 00:08
Medlem
Du köper den svagaste tabascon och tror du får styrka och hetta?

Mitt tips: om du har kvar din flaska grön tabasco använd den på köttbitar som man enligt mig är där den ska användas till.
Citera
2024-11-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Den ska ju vara "mild" för en stark sås och när jag testade en tesked direkt från flaskan, märktes åtminstone lite sting. Fast sen testade jag den i mat, och märkte nästan ingen smak alls... Mot slutet av flaskan spårade jag ut och tog i en massa . Ok, det smakade lite mer men starkt blev det ju knappast...

Så den ska vara gjord på jalapeño och det kan ibland vara hyfsat starkt, men dock knappast i denna version..

Man köper ju ändå en sån sås för att, trots att den är mildare, ändå ska vara lite stark på något sätt. Men nej.... Möjligen kan den vara god om man använder direkt på chips eller nåt, men knappast i maträtter.

Har ni testat denna sås? Jag läste en positiv recension men mycket tveksamt jag kommer att köpa den igen...

Hoppas det är ok att jag länkar till en sajt som säljer den. Knappast så att jag rekommenderar produkten men där står lite info om den...

Grön tabasco används mer för syrans skull, inte styrkan. Gör de flesta soppor intressantare tex.
Citera
2024-11-26, 01:44
Medlem
Pungsvings avatar
Tabasco var bättre förr i tiden. Nu spär de ut med vinäger för mycket. Smakar som röd vinäger.

Tabasco startade när ägaren av marken lärde att det fanns en enorm saltgruva under jord. De har sina egna tabasco plantor ovan jord.
Senast redigerad av Pungsving 2024-11-26 kl. 01:48.
Citera
2024-11-26, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Den ska ju vara "mild" för en stark sås och när jag testade en tesked direkt från flaskan, märktes åtminstone lite sting. Fast sen testade jag den i mat, och märkte nästan ingen smak alls... Mot slutet av flaskan spårade jag ut och tog i en massa . Ok, det smakade lite mer men starkt blev det ju knappast...

Så den ska vara gjord på jalapeño och det kan ibland vara hyfsat starkt, men dock knappast i denna version..

Man köper ju ändå en sån sås för att, trots att den är mildare, ändå ska vara lite stark på något sätt. Men nej.... Möjligen kan den vara god om man använder direkt på chips eller nåt, men knappast i maträtter.

Har ni testat denna sås? Jag läste en positiv recension men mycket tveksamt jag kommer att köpa den igen...

Hoppas det är ok att jag länkar till en sajt som säljer den. Knappast så att jag rekommenderar produkten men där står lite info om den...

Tabasco är gott den har en finare eftersmak än siracha
Citera
2024-11-26, 01:56
Medlem
Nu ser jag att du köpte något konstigt sort den vanliga är god iallafall
Citera
2024-11-26, 12:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Tabasco var bättre förr i tiden. Nu spär de ut med vinäger för mycket. Smakar som röd vinäger.

Tabasco startade när ägaren av marken lärde att det fanns en enorm saltgruva under jord. De har sina egna tabasco plantor ovan jord.
Jag och en polare har diskuterat detta många ggr och att den MÅSTE ha blivit svagare med åren.
Kommer ihåg när de hade en text på paketet och där det sade en droppe, två droppar tre droppar, och hur det skulle gå från inte så hett till riktigt hett.

Och minne är att det var rätt så bra fart i den då, och att idag är det inte ens nära.
Men har man inget att jämföra med, så man kommer väl aldrig riktigt veta till fullo på hur mycket de har förändrat.
Gillar syrligheten på den dock, men vill jag ha styrka kör jag ett pulver också.
Citera
2024-11-26, 18:03
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tabasco har inte alltid haft exakt samma Scoville-värde, men det har varit relativt konsekvent över tid. Ursprungligen utvecklades Tabasco-såsen 1868 av Edmund McIlhenny, och den tillverkas fortfarande av McIlhenny Company enligt samma grundrecept.

Traditionell Tabasco Original Red har ett Scoville-värde på cirka 2 500–5 000, vilket kan variera lite beroende på skörden av chilipeppar (Capsicum frutescens). Dessa naturliga variationer i pepparns hetta kan påverka såsens slutliga styrka, även om företaget arbetar för att hålla smaken och hettan konsekvent genom att blanda peppar från olika skördar.

Så även om Tabascos Scoville-nivå har varit stabilt inom sitt intervall, kan små variationer ha förekommit genom åren på grund av jordbruks- och produktionsförhållanden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tabasco_sauce

Själv älskar jag tabasco, men är dålig på att använda den i matlagning.
Åker mest ner i soppor/grytor och dylikt

Samt tar ett stänkare av den ibland
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-11-26 kl. 18:07.
Citera
2024-11-27, 17:07
Medlem
mysko-xs avatar
Citat:
Spännande, brukar skära chillifrukter och ha på mackorna. Habanero är lagom hetta (rätt starkt o ha en hel sån på mackan).

Vad har du för pålägg tro? Jag gillar ost skinka och sallad med chillin på macka. =)
Inge leverpastej va ?

ONT: funderat på o köpa den länge. Min tanke med sådana såser är att kanske inte ha de rakt ned i mat elelr så. Utan snarare som topping på maten för att få mer smak och kanske även hetta då.

Kör sån pågens Råg-Levain. Smör, nån god ost, S-Tabasco, peppar, gurka. (Ursprungligen även Kung Markattas tahin, men de ändrade receptet för nåt år sen och den är inte god längre.)

Ja, lustigt nog är den lite för stark att ha I maten, På maten funkar bättre. På mina rost-mackor kan jag ha rätt många droppar utan att det tar över helt.

Finns ju några goda mjölksyrade/fermenterade chilisåser på vanliga butiker numera, men de går åt för fort så blir dyrt. En sån svart Tabascoflaska räcker typ ett halvår, fast jag äter det varje dag, lol.
Citera
2024-11-27, 17:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Tabasco har inte alltid haft exakt samma Scoville-värde, men det har varit relativt konsekvent över tid. Ursprungligen utvecklades Tabasco-såsen 1868 av Edmund McIlhenny, och den tillverkas fortfarande av McIlhenny Company enligt samma grundrecept.

Traditionell Tabasco Original Red har ett Scoville-värde på cirka 2 500–5 000, vilket kan variera lite beroende på skörden av chilipeppar (Capsicum frutescens). Dessa naturliga variationer i pepparns hetta kan påverka såsens slutliga styrka, även om företaget arbetar för att hålla smaken och hettan konsekvent genom att blanda peppar från olika skördar.

Så även om Tabascos Scoville-nivå har varit stabilt inom sitt intervall, kan små variationer ha förekommit genom åren på grund av jordbruks- och produktionsförhållanden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tabasco_sauce

Själv älskar jag tabasco, men är dålig på att använda den i matlagning.
Åker mest ner i soppor/grytor och dylikt

Samt tar ett stänkare av den ibland
Har en het toast skagen sås ifrån en av Tabascos recept böcker de gav för länge sedan.
Men sen sure, smakar väl inte direkt mycket tabasco, men är jävligt god till toast skagen, sallad och cocktails med skaldjur.

Hittar inte receptet på nätet, så om du verkligen är intresserad så kan jag skriva ned det senare och posta.

Dock i mat så använder jag inte egentligen någon stark sås, mer än möjligtvis sriracha som är i en diverse woksåser och annan asiatisk sås till mat.
Styrka kommer från torkad och färsk chili främst, och chiliflakes och ett 100k chilipulver som man hittar på ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in