• 1
  • 2
2024-11-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Att en högtalare har en viss impedans säger inte så mycket. Siffran t ex 4 Ω är ju bara någon form av medelvärde över hela registret. Har du otur så kan högtalaren ha en kraftig dipp i impedanskurvan och kommer då en ton som någorlunda matchar denna dipp så belastas slutsteget i förstärkaren kraftigt och dess skyddskretsar begränsar effekten. Det kan vara det som händer. Samtidigt låter det märkligt att problemen kan vara större ju lägre nivån är.

Som någon annan skrev att 4 Ω låter lågt och ökar risken för överbelastning av slutsteget. Sätt t ex ett 2,2 Ω motstånd (4 W) i serie med de högtalare som har 4 Ω. Blir motståndet varmt när du spelar starkt får du gå upp i watt. 4 W är nog en bra början i labbandet.

Vänligen Näckrosen

Det är väl ofta inget större problem sålänge man inte har en skitförstärkare.

Kommer ihåg från bilstereo-tiden när man bara hade 12v istället för 230v som hemma, och då 4ohm istället för 8ohm, då fick man ofta gå upp i klass på förstärkare om man ville att den skulle klara av att driva mer än 1par högtalare (jag fattar att det inte riktigt är jämförbart).
Citera
2024-11-25, 06:04
Medlem
Pungsvings avatar
Ta bort 4 ohm högtalaren och se vad som händer. Spela en i taget av de andra högtalarna och se om problemet uppstår vid endast ena högtalaren i bruk. En defekt högtalare kan ha lägre ohmtal än angivet.
Citera
2024-11-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja. Men det beror ju även på hur ”kass” förstärkaren är, kontra hur tungdrivna högtalarna är.

Jag hade en 5tusenkronors Reciver från Pioneer som jag försökte driva ett par tungdrivna högtalare med, den klarade inte mkt alls utan jag fick byta förstärkaren (eller högtalarna då, men jag bytte från Pioneer till NAD).

Hade dock inga 4ohms högtalare utan vanliga 8ohms.

Ja det kanske är där felet ligger då. Högtalarna är ratade för en maxeffekt på 250w styck (i fronten). Använder aldrig i närheten av så mycket effekt men max per utkanal på receivern är 100w.

Kanske suger baselementen mer jos från receivern vid låga frekvenser än vad den kan ge för den inställda volymen?
Citera
2024-11-25, 15:32
Medlem
Hmm nu har jag provat att disconnecta alla baselementen. Får ändå samma problem i min testlåt. Spelar jag på någon annan enhet / hörlurar så låter det bra som det ska. Känns ju inte som det borde vara ett problem med tungdrivenhet då? Mellanregistret och tweetern har ju filter för att hålla bastonerna borta
Citera
2024-11-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinfeldt
Hmm nu har jag provat att disconnecta alla baselementen. Får ändå samma problem i min testlåt. Spelar jag på någon annan enhet / hörlurar så låter det bra som det ska. Känns ju inte som det borde vara ett problem med tungdrivenhet då? Mellanregistret och tweetern har ju filter för att hålla bastonerna borta

Prova att koppla in frontarna som bakhögtalare, för att se om problemet ligger i förstärkaren och de två kanalerna?
Citera
2024-11-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Prova att koppla in frontarna som bakhögtalare, för att se om problemet ligger i förstärkaren och de två kanalerna?

Provade det, gjorde ingen skillnad.

Däremot fipplade jag med varenda ljudinställning på TVn. Försvann efter att jag ändrat från multichannel till stereo. Fattar inte varför dock. Lär väl få problem med surround sen istället. Kanske TVn gainade upp signalen för mycket som en tidigare skribent föreslog?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in