• 1
  • 2
2024-11-24, 15:50
Medlem
Hej Flaskbackare,

Jag har ett problem med mitt ljudsystem. När jag lyssnar på musik clippar volymen i vissa låtar. Jag tror det som triggar clippingen är sekvenser med låga bastoner. Problemet blir större vid lägre volym. Provade att köra bara bastoner med en tongenerator och då clippar den vid högre frekvenser vid lägre volym. Tycker dock inte att clippingen försvinner helt vid hög volym i låtar.

Vad kan felet vara?
Citera
2024-11-24, 16:11
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinfeldt
Hej Flaskbackare,

Jag har ett problem med mitt ljudsystem. När jag lyssnar på musik clippar volymen i vissa låtar. Jag tror det som triggar clippingen är sekvenser med låga bastoner. Problemet blir större vid lägre volym. Provade att köra bara bastoner med en tongenerator och då clippar den vid högre frekvenser vid lägre volym. Tycker dock inte att clippingen försvinner helt vid hög volym i låtar.

Vad kan felet vara?
Sänka inkommande linjenivå kanske hjälper?
Citera
2024-11-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Sänka inkommande linjenivå kanske hjälper?

Är detta relevant om input är digital med optisk överföring?
Citera
2024-11-24, 16:45
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Är detta relevant om input är digital med optisk överföring?
Det finns inget som säger att en digital signal inte kan vara för hög/överstyrd.
Bastoner i musik har högre signalnivåer, så att söka med bara en tongenerator med konstant utspänning behöver inte betyda att du hittar var felet är.
Du får söka i hela kedjan var signalen sas. går i taket.
Variationen i signalnivå på digitala källor och musikmaterial kan vara högst betydande.
Om du har mätutrustning och kunnande så kan du få en riktig överraskning när du lyckas hitta problemet.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-11-24 kl. 16:48.
Citera
2024-11-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det finns inget som säger att en digital signal inte kan vara för hög/överstyrd.
Bastoner i musik har högre signalnivåer, så att söka med bara en tongenerator med konstant utspänning behöver inte betyda att du hittar var felet är.
Du får söka i hela kedjan var signalen sas. går i taket.
Variationen i signalnivå på digitala källor och musikmaterial kan vara högst betydande.
Om du har mätutrustning och kunnande så kan du få en riktig överraskning när du lyckas hitta problemet.

Är ju tyvärr okunnig och saknar utrustning varför jag frågar på Flashback
Citera
2024-11-24, 20:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Är ju tyvärr okunnig och saknar utrustning varför jag frågar på Flashback
Vad är det för "ljudsystem"? Vi kanske skall börja i den änden?
Citera
2024-11-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vad är det för "ljudsystem"? Vi kanske skall börja i den änden?

Gammal Sony A/V receiver 5.1 från uppskattningsvis 90-talet. 4ohm front + center 8ohm bak. Aktiv subwoofer. Problemet kvarstår även om bakhögtalare + woofer är urkopplad
Citera
2024-11-24, 22:07
Medlem
Clipping kanske är fel benämning. Får ingen distorsion utan bara volymförlust. Långt ifrån förstärkarens maxwatt
Citera
2024-11-24, 23:12
Medlem
Citat:
Gammal Sony A/V receiver 5.1 från uppskattningsvis 90-talet. 4ohm front + center 8ohm bak. Aktiv subwoofer. Problemet kvarstår även om bakhögtalare + woofer är urkopplad

Det blir för jobbigt (tungdrivet) för förstärkaren när du kör 4ohms högtalare fram. Tanken är att du ska köra med 8hms element överallt.
Går det att klippa bort bastonerna digitalt på bara front+centerhögtalarna, eller samtliga högtalare? Jag gissar att basen är aktiv ändå?

Jag gissar att det är en enkel Sony receiver och inte nån av deras välbyggda förstärkare.
Citera
2024-11-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det blir för jobbigt (tungdrivet) för förstärkaren när du kör 4ohms högtalare fram. Tanken är att du ska köra med 8hms element överallt.
Går det att klippa bort bastonerna digitalt på bara front+centerhögtalarna, eller samtliga högtalare? Jag gissar att basen är aktiv ändå?

Jag gissar att det är en enkel Sony receiver och inte nån av deras välbyggda förstärkare.

Gammal str 925 från 90-talet. Tror den var reko åtminstone på den tiden. Jag kan koppla ur baselementen på frontarna annars. Med antingen denna åtgärd eller att enbart använda de på 8ohm så borde väl fenomenet försvinna om din teori stämmer?
Citera
2024-11-25, 00:12
Medlem
Waterlilys avatar
Att en högtalare har en viss impedans säger inte så mycket. Siffran t ex 4 Ω är ju bara någon form av medelvärde över hela registret. Har du otur så kan högtalaren ha en kraftig dipp i impedanskurvan och kommer då en ton som någorlunda matchar denna dipp så belastas slutsteget i förstärkaren kraftigt och dess skyddskretsar begränsar effekten. Det kan vara det som händer. Samtidigt låter det märkligt att problemen kan vara större ju lägre nivån är.

Som någon annan skrev att 4 Ω låter lågt och ökar risken för överbelastning av slutsteget. Sätt t ex ett 2,2 Ω motstånd (4 W) i serie med de högtalare som har 4 Ω. Blir motståndet varmt när du spelar starkt får du gå upp i watt. 4 W är nog en bra början i labbandet.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-11-25, 00:16
Medlem
Citat:
Gammal str 925 från 90-talet. Tror den var reko åtminstone på den tiden. Jag kan koppla ur baselementen på frontarna annars. Med antingen denna åtgärd eller att enbart använda de på 8ohm så borde väl fenomenet försvinna om din teori stämmer?

Ja. Men det beror ju även på hur ”kass” förstärkaren är, kontra hur tungdrivna högtalarna är.

Jag hade en 5tusenkronors Reciver från Pioneer som jag försökte driva ett par tungdrivna högtalare med, den klarade inte mkt alls utan jag fick byta förstärkaren (eller högtalarna då, men jag bytte från Pioneer till NAD).

Hade dock inga 4ohms högtalare utan vanliga 8ohms.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in