Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-23, 21:09
Medlem
Jag blev nekad lpn nyligt för jag tjänar för lite, får sjukersättning på 13300 varje månad, före skatt då.

Men om jag skulle spara ihop tex 50 tusen på kontot, skulle det gå att få ett lån då och typ använda de pengarna som säkerhet eller nåt?
Citera
2024-11-23, 21:15
Medlem
Duerfs avatar
Det är din inkomst/sysselsättning som styr om du får ett lån beviljat.
Citera
2024-11-23, 21:16
Använda pengar som säkerhet för att låna pengar? Låter lite sådär...

Däremot så behöver du ju inte låna lika mycket om du har sparat ihop ett kapital, och ett mindre lån är lättare att få.
Citera
2024-11-23, 21:16
Medlem
fittanstickerframs avatar
Nej, men om du har 50k på kontot behöver du låna 50k mindre. Du kommer ändå bli nekad för du tjänar inget värt att prata om.
Citera
2024-11-23, 21:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej betyder inget. Det handlar om pengar du får in för att kunna betala av ett lån. Om du redan har kosing behöver ju inget lån.

Ett alternativ om du har stålar. 25k kostar det att skapa ett AB. Du får du en ren lånetagare som är företaget. Men då tillkommer saker som att det måste vara för företaget som du tar lån eller leasar denna BMW.
Citera
2024-11-23, 22:37
Medlem
Har du kollat på bitcoin lån?

För jag tror det funkar för dig.

Vad jag förstår så om du vill låna 50k så sätter du in 50k och får 25 k i lån.
Då kommer du betala ränta på antingen 50 eller 25k.

Skulle ju gå om du kan betala några tusen varje månad.
Värt att kolla upp
Citera
2024-11-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej betyder inget. Det handlar om pengar du får in för att kunna betala av ett lån. Om du redan har kosing behöver ju inget lån.

Ett alternativ om du har stålar. 25k kostar det att skapa ett AB. Du får du en ren lånetagare som är företaget. Men då tillkommer saker som att det måste vara för företaget som du tar lån eller leasar denna BMW.

Krävs personlig borgen
Citera
2024-11-24, 13:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag blev nekad lpn nyligt för jag tjänar för lite, får sjukersättning på 13300 varje månad, före skatt då.

Men om jag skulle spara ihop tex 50 tusen på kontot, skulle det gå att få ett lån då och typ använda de pengarna som säkerhet eller nåt?

Spelar ingenroll om du sparar ihop pengar på ett konto då du kan ta ut dom dagen efter och göra av med pengarna. Dom går efter din inkomst och den är för liten för att du ska få ett lån. Det enda du kan göra och som är bäst för dig är att spara ihop till det du vill köpa.
Citera
2024-11-24, 14:06
Medlem
Citat:

Du talade inte om vad du tänker använda lånet till,
men om du köper aktier för pengar du har, antar jag att du kan låna med dem som säkerhet lån/ej lån ändringar enkelt.
(I alla fall var det så då jag gjorde det för många år sedan på avanza. Tror jag gjorde det även på Nordnet.)
Citera
2024-11-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det kostar ungefär 3 000 kr att starta ett företag. Att man behöver ett aktiekapital är ingen kostnad. Den kostnad som det de facto kostar att starta företaget kan tas från aktiekapitalet.
Citera
2024-11-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du talade inte om vad du tänker använda lånet till,
men om du köper aktier för pengar du har, antar jag att du kan låna med dem som säkerhet lån/ej lån ändringar enkelt.
(I alla fall var det så då jag gjorde det för många år sedan på avanza. Tror jag gjorde det även på Nordnet.)
Är ganska säker på att du måste använda värdepapperslån till att köpa värdepapper.
Citera
2024-11-25, 08:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Nej, det är din inkomst som avgör, inte dina tillgångar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in