2024-11-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banemann
Hur kan det tillåtas att personer med talfel (bortsett från brytning och dialekt) jobbar inom svensk radio/tv?

Exempel:
"Jag jobbaj för klaj-spjåk på svejes jadio, mitt namn äj Joger Jenstjöm"
...typ.

Mjaha det var väl min fråga då då.

Hehe, vissa kan inte uttala bokstav r. Tidigare brukade detta vara ett tecken på att man tillhörde adeln.
Citera
2024-11-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Stör mig på folk som inte förstår skillnaden på ä och e. Det heter inte bäbis, eta eller chäf.

Att uttala ä som e är ekensnack, Stockholms gamla arbetardialekt.
Citera
2024-11-23, 14:00
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Hehe, vissa kan inte uttala bokstav r. Tidigare brukade detta vara ett tecken på att man tillhörde adeln.
...eller en socken i Småland...
Citera
2024-11-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isa67
Du är absolut inte ensam.Ofta , särskilt på tv-nyheterna uttalar folk u för ö ,t.e.x durren istf dörren, murk istf mörk Hugt istf högt, osv.Det stör mig enormt !!
Sjukt när radio- och tv-folk inte ens kan uttala "ö". Skicka till talpedagog innan förfallet sprider sig till stora delar av befolkningen. Trött på "murka hustar", "sundagar" etc.
Citera
2024-11-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Sjukt när radio- och tv-folk inte ens kan uttala "ö". Skicka till talpedagog innan förfallet sprider sig till stora delar av befolkningen. Trött på "murka hustar", "sundagar" etc.

Har blivit större acceptans i riksmedia senaste år, för dialektala uttal. Kan bero på att samhället blivit mer jämlikt, och kan också bero på att dialekterna faktiskt håller på att försvinna, varför de inte längre ses som hot eller avarter som ska förtryckas, utan snarare som utrotningshotade företeelser att värna.
Citera
2024-11-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Ursäkta men va? Säger du "bébis" med långt e som bokstaven uttalas i sin grundform i alfabetet?

Jag har levt i ganska många decennier och hört många dialektala variationer av ord som chef/chäf, kex/tjex osv men jag kan i princip svära på att jag aldrig en endaste gång hört ordet bebis uttalas med något annat än ett ä-ljud.

Känns som att det måste vara en sjukt liten minoritet som uttalar det ordet med ett e?

Jag är Stockholmare sedan femårsåldern och uttalar bebis med långt ”e”. Jag stör mig dock inte på om andra säger ”bäbis”.
Citera
2024-11-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Har blivit större acceptans i riksmedia senaste år, för dialektala uttal. Kan bero på att samhället blivit mer jämlikt, och kan också bero på att dialekterna faktiskt håller på att försvinna, varför de inte längre ses som hot eller avarter som ska förtryckas, utan snarare som utrotningshotade företeelser att värna.

Jag kan tänka mig att det speciellt gäller stockholmska med tanke på riksmedias koncentration till stockholmsområdet.

Citat:
Ett annat uttal som är vanligt i den nutida stockholmskan är att kort "ö" blir "u" före retroflexa konsonanter, till exempel "börsen" blir "bursen" och "dörren" blir "durren".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmska#Uttal

Fast Stockholms-e försvinner tydligen mer och mer.

Citat:
Så kallat Stockholms-e, uttalet av "ä" som "e" (där "räv" blir "rev" etc) har historiskt varit typiskt för stockholmskan även om det försvinner alltmer.
Senast redigerad av Hominem 2024-11-23 kl. 22:48.
Citera
2024-11-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag kan tänka mig att det speciellt gäller stockholmska med tanke på riksmedias koncentration till stockholmsområdet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmska#Uttal

Fast Stockholms-e försvinner tydligen mer och mer.

Vet inte om riksmedia speciellt öppnat för stockholmska, för som du skriver försvinner stockholmska alltmer.

Troligen är den gamla stockholmskan med sina e, en av de svenska dialekter som försvunnit snabbast. Beror på den stora inflyttningen till Stockholm från andra delar av landet, och på att den gamla stockholmskan inte är en prestigedialekt.
Citera
2024-11-25, 22:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Bäbis och chef.

säger du beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeebis?

Bebis och chef. Enkelt.
Citera
2024-11-25, 22:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffwiththecloff
Haha, klart att man uttalar bebis med "ä" i större utsträckning än "e". Så att kalla en majoritet för efterblivna får dig att framstå som en fåne.

Ja folk som i söder och norr gör det seekert. För att de inte kan prata normalt.
Citera
2024-11-25, 22:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Ja för att det kan uttalas så trögskalle.

beb·*is el. bäb·*is [bä´b‑] substantiv ~en ~ar
• ⟨vard.⟩ späd*barn

chef chefen chefer
substantiv
[∫e´f] el. [∫ä´f]

Om man är efterbliven ja. Samtidigt heter det inte eta utan äta.

https://svenska.se/saol/?sok=%C3%84ta&pz=1
Citera
2024-11-26, 07:33
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om man är efterbliven ja. Samtidigt heter det inte eta utan äta.

https://svenska.se/saol/?sok=%C3%84ta&pz=1
Eller tydligen om man är som du o inte kan ge sig inför fakta. Bara för att du tycker något så behöver det inte vara sant. Undrar vem som är efterbliven igentligen. Har du skor med kardborreband spelar banjo o röstar SD också? Jag har inte diskuterat ”äta” . Låg läsförståelse verkar du också ha. Case closed. Ja jag vet att du kommer svars på det här för att få sista ordet. Gör det om du mår bättre. Du skulle hellre lära dig förstå skriven text. Du är ett typexempel på Flynneffekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in