• 1
  • 2
2024-11-22, 22:25
Avstängd
slemhogs avatar
Vilket område är bäst att bo i?
För och nackdelar?
Citera
2024-11-22, 22:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Traneberg aka ”fattigbromma”.
Vad jag vet ett så är det ett vitt lungt o trevligt område med fina funkislägenher.

Abrahamsberg är även det OK.

Skulle jag välja, så skulle jag välja Traneberg.
Citera
2024-11-22, 23:23
Medlem
Vem0ths avatar
Traneberg ligger mer centralt men nära bekvämligheter som mataffärer och restauranger är knapert, närmsta butikerna(ICA Alvik och Tranebergs Livs) har ockerpriser då man vill princip bara storhandla borta vid Bromma Blocks via Tvärbanan eller bil.

Abrahamsberg ligger sämre till men har bättre närbutiker.
Citera
2024-11-23, 00:46
Medlem
Liberationfronts avatar
Olika berg olika diversiteter. Varför inte Blackeberg
Citera
2024-11-23, 11:33
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Traneberg aka ”fattigbromma”.
Vad jag vet ett så är det ett vitt lungt o trevligt område med fina funkislägenher.

Abrahamsberg är även det OK.

Skulle jag välja, så skulle jag välja Traneberg.
Var hittar vi dessa funkiskåkar?
Citera
2024-11-23, 11:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Var hittar vi dessa funkiskåkar?

De äldre husens lägenheter är byggda med funkis som grundidé.
Citera
2024-11-23, 12:13
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De äldre husens lägenheter är byggda med funkis som grundidé.
Ok tack!
Traneberg är fint, lugnt område med många äldre. I varje fall förr.
Citera
2024-11-23, 12:31
Medlem
SACABAMBASPISs avatar
Traneberg ligger nära vattnet och det kommer kännas som att det blåser nåt förbannat vid sån väderlek.
Kom sen ihåg sommaren med allt folk som ska trängas vid vattnet.
Iofs trängs väl de flesta på motsatta sidan (Hornsberg)... så då är Traneberg ett plus 😉

I övrigt verkar både Abrahamsberg och Traneberg vara lugna områden.
Själv skulle jag valt Abrahamsberg!
Citera
2024-11-23, 15:24
Medlem
Hugget som stucket skulle jag nog säga. Delar av Traneberg har ju varit väldigt utsatt för flygplansbuller men det lär ju bli bättre när 90% av flyget försvinner vid årsskiftet.

Delar av Abrahamsberg/Riksby är utsatt för mycket trafikbuller.

Värt att veta är att dessa funkiskåkar från 30/40-talet ofta är väldigt lyhörda.
Citera
2024-11-24, 05:43
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilket område är bäst att bo i?
För och nackdelar?

Traneberg känns lite mer off. Men bor förstås på exakt var man bor. Men ofta är man hänvisad till lite krånglig kollektivtrafik. I båda området ligger gårdarna ofta fint bland lite natur, men Traneberg har det lite finare med vattnet runt omkring.

I Abrahamsberg kan man i regel knata ner till tunnelbanan. Däromkring hittar man även lite restauranger av blandad kvalité samt en liten ICA-butik, kiosk, café etc.

En stor fördel med Abrahamsbergs för egen del är att de har ett stor Friskis och Svettis gym där.

Jag hade valt Abrahamsbergs. Du kan även skaffa en kolonistuga vid Lillsjön.
Citera
2024-11-24, 13:30
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Traneberg känns lite mer off. Men bor förstås på exakt var man bor. Men ofta är man hänvisad till lite krånglig kollektivtrafik. I båda området ligger gårdarna ofta fint bland lite natur, men Traneberg har det lite finare med vattnet runt omkring.

I Abrahamsberg kan man i regel knata ner till tunnelbanan. Däromkring hittar man även lite restauranger av blandad kvalité samt en liten ICA-butik, kiosk, café etc.

En stor fördel med Abrahamsbergs för egen del är att de har ett stor Friskis och Svettis gym där.

Jag hade valt Abrahamsbergs. Du kan även skaffa en kolonistuga vid Lillsjön.

Ligger ju både Sats och Nordic Wellness samt stor Ica i Alvik nära Traneberg. Sen finns det båtklubb, Deli och tryffelresturang och vårdcentral i trane samt både tvärbane och tunnelbana. Nära att gå hem från Stockholm också om man supit, 3 km promenad från Fridshemsplan.

Abrahamsberg ligger insmetat bland ett gigant bostadsområde och en ganska lång bit gå för natur i Judarskogen.
Citera
2024-11-24, 13:45
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ligger ju både Sats och Nordic Wellness samt stor Ica i Alvik nära Traneberg. Sen finns det båtklubb, Deli och tryffelresturang och vårdcentral i trane samt både tvärbane och tunnelbana. Nära att gå hem från Stockholm också om man supit, 3 km promenad från Fridshemsplan.

Abrahamsberg ligger insmetat bland ett gigant bostadsområde och en ganska lång bit gå för natur i Judarskogen.

OM man bor så att man lätt kan promenera till Alvik så visst. Men annars är det rätt tröttsamt att vara hänvisad till nån sölig buss som går en gång i kvarten för att komma nånstans.

Men visst, så mycket natur finns inte i Abrahamsberg. Man kan gå över gatan till Lillsjön, men den är inget att hurra över.

Tycker mig dock se en del ur socialgrupp 3 i Abrahamsberg. Tror det kan vara lite bättre folk Traneberg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in