2024-11-22, 20:57
Medlem
https://www.webhallen.com/se/product...Ti-11GB-Win-10

Jag har denna dator men med ett 3060 kort.

Är det lönt att uppgradera cpu, moderkort och minnen och spara resten?

I så fall, vilka delar rekommenderas?
Citera
2024-11-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toddenxd

Minnena verkar vara DDR4, de kan sparas. AMD har gått ifrån sådana, men förra generationen med AM4-sockel finns att köpa än.
Annars finns intel gen14 med DDR4.
Framgår inte av länken, kanske kan du behålla nätaggregat och chassi.
Isåfall är det CPU och moderkort som behövs nytt, om du köper som nåt som klarar dina gamla minnen.

Sen kan ju med fördel uppgradera hårddisk till SSD.
Citera
2024-11-22, 21:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vad vill du göra med datorn?
Jag kör själv på en i7 6700k och ett 1080 så steget sämre än din. Kan spela det mesta likt rdr2, gtaV, elden ring, cyberpunk 2077 och liknande på höga inställningar i upplösning 1080 men är på väg att uppgradera.

Hur mycket kan du uppgradera CPU på det moderkortet? Risken är att det blir max ett eller kanske max två steg och klart det gör lite nytta men frågan är hur mycket. Ett nytt GPU skulle också göra en viss nytta men rätt snart kommer din CPU flaska.
Du har iallafall köpt en ok burk så vill du så kan du spara låda, PSU, och om fästen finns kvar till CPU-fläkten så kan du kanske även gå över till AMD men ska du göra en ordentlig uppgradering så behöver nog resten bytas beroende på svaren på första frågan.
Citera
2024-11-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad vill du göra med datorn?
Jag kör själv på en i7 6700k och ett 1080 så steget sämre än din. Kan spela det mesta likt rdr2, gtaV, elden ring, cyberpunk 2077 och liknande på höga inställningar i upplösning 1080 men är på väg att uppgradera.

Hur mycket kan du uppgradera CPU på det moderkortet? Risken är att det blir max ett eller kanske max två steg och klart det gör lite nytta men frågan är hur mycket. Ett nytt GPU skulle också göra en viss nytta men rätt snart kommer din CPU flaska.
Du har iallafall köpt en ok burk så vill du så kan du spara låda, PSU, och om fästen finns kvar till CPU-fläkten så kan du kanske även gå över till AMD men ska du göra en ordentlig uppgradering så behöver nog resten bytas beroende på svaren på första frågan.

Vad jag upplever måste det vara riktigt trött cpu. Jag knappt raida 20+ man i world of warcraft utan att hamna på 30fps. Så känner redan nu som cpu flaskar
Citera
2024-11-22, 22:07
Medlem
Citat:
Vad jag upplever måste det vara riktigt trött cpu. Jag knappt raida 20+ man i world of warcraft utan att hamna på 30fps. Så känner redan nu som cpu flaskar
Din cpu är en K, så den kan du ju klocka och få ut mer från
Citera
2024-11-22, 23:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Som ovan skriver, testa klicka processorn. Wow kräver mest CPU. Kolla vilken processor du kan peta i ditt moderkort så kanske kan du uppgradera ett eller två modeller och kommer väldigt billigt undan om det nu bara är wow du spelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in