2025-10-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Valde att svara i det jag citerade istället för här under.
Dock kan jag ju nämna vad jag ser som fördelar med elbilar.

Så länge man inte ska köra väldigt långt så behöver man inte åka till en bensinmack eller laddstation utan kopplar in hemma och sen är det uppfyllt till den nivå man önskar till nästa morgon.

Att schemalägga uppvärming och kylning av bilen och ha en isfri bil varje morgon på vintern. Samt att kunna lämna klimatanläggningen igång om man ska in på Ica och handla. Sen kommer man tillbaka till bilen på vintern 30 min senare och den är varm och go, fri från imma eller sval och skön på sommaren.

OPD - One Pedal Drive är något inte alla uppskattar, men jag gör det och finns bara på elbilar. Alltså där man ställer in att bilen bromsar med elmotorn olika hårt efter tycke och smak. T.ex. på min bil i högsta inställning så behöver man i princip bara använda bromsen på motorväg i högre hastigheter och om man har andra som bromsar framför en. För stadstrafik och landsväg så behöver man bara släppa på gasen. Släppa lite = bromsa lite, släppa mycket eller helt = bromsa hårt.

Fantastisk acceleration då allt vrid kommer omedelbart.

Lägsta möjliga skatt.

Billigt att ladda

Kör man med sin privata bil i tjänsten så får man lika mycket i milersättning som om det vore en bensin eller diesel trots att det kostar en mycket mindre.

Klimat? Nej det är inget jag bryr mig så mycket om att det hade varit en faktor, men däremot närmiljön eller stadsmiljön där man rör sig. Om alla körde elbil så hade man sluppit alla avgaser och dålig luft som orsakar sjukdomar som cancer, lungproblem och för tidig död.

Lämnar man in bilen på service så hinner man ta en kaffe och sen är dom klar, går väldigt snabbt då ingen olja och filter, tändstift etc ska bytas.

Och en fördel som jag delvis redan nämnt, men är att jag kör då och då i tjänsten och gör då många stopp, lämnar bilen och är tillbaka efter en stund. Då står ju så klart klimatet igång under tiden. Det kan man inte lagligt göra med en bensinbil då tomgångskörning är förbjudet. Dessutom är det knappast bra för motor, startmotor och 12V batteri att starta och stoppa många gånger under en dag.

Nu tänker jag dock enbart på att jämföra elbil mot bensinbil rent tekniskt och praktiskt, inte vad det finns för politiska skattemässiga artificiella incitament för att inte köra bensinbil.

När du pratar om cancer och avgaser så måste du tänka på dieselbilar, jag pratar om bensinbilar, som inte vad jag vet bevisats skapa cancer.

Och vad pratar du om tomgångskörning och schemalägga uppvärming? du kan ju ha en enkel bensinvärmare i bilen som värmer upp bilen med ett knapptryck på din fjärrkontroll innan du ska ut till bilen, du kan även ställa in en tid i förväg på en bensinvärmare. Precis som med din elbil. Sen har ju många varmgarage ändå.

Mäktigt vridmoment visst även om det tar på däcken en hel del, och din one pedal drive funktion. Det är fördelar jag kan hålla med dig om även om dom är rätt så subjektiva.

När jag ändå lägger ihop allt så tycker jag ändå bensinbilen är långt överlägsen med alla de fördelar jag rabblade upp.
Citera
2025-10-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Nu tänker jag dock enbart på att jämföra elbil mot bensinbil rent tekniskt och praktiskt, inte vad det finns för politiska skattemässiga artificiella incitament för att inte köra bensinbil.

När du pratar om cancer och avgaser så måste du tänka på dieselbilar, jag pratar om bensinbilar, som inte vad jag vet bevisats skapa cancer.

Och vad pratar du om tomgångskörning och schemalägga uppvärming? du kan ju ha en enkel bensinvärmare i bilen som värmer upp bilen med ett knapptryck på din fjärrkontroll innan du ska ut till bilen, du kan även ställa in en tid i förväg på en bensinvärmare. Precis som med din elbil. Sen har ju många varmgarage ändå.

Mäktigt vridmoment visst även om det tar på däcken en hel del, och din one pedal drive funktion. Det är fördelar jag kan hålla med dig om även om dom är rätt så subjektiva.

När jag ändå lägger ihop allt så tycker jag ändå bensinbilen är långt överlägsen med alla de fördelar jag rabblade upp.

Om vi vänder på det och jag ska lista nackdelar med elbilar så är det väl följande:

Billigare elbilar har mindre räckvidd eftersom man sparat ner på batteristorleken då dessa är dyra. En billig bensinbil behöver inte ha kort räckvidd eftersom lite större tank kostar så lite att det är försumbart i det stora hela. (Dock finns ju lång räckvidd och supernsnabb laddning för den som är villig att betala för det)

Dyra i inköp.

Det är väl de två sakerna, resten är till fördel för elbilar.

Dock lär ju båda dessa saker bli allt bättre ju längre tiden går. Den som vill ha 80 mil räckvidd utan laddning eller ladda fullt på 10-12 min kan idag få det om man betalar väldigt högt pris, men batterier har genom åren rasat i pris, så jämför man för 10 år sedan så är batterierna väldigt billiga idag och kommer säkert bli mycket billigare fortfarande. Tyvärr kostar ju alltid ny teknik mer innan det blivit en massprodukt och då tänker jag på nya batteritekniker som kan ladda på 10 min eller t.o.m. 6-7 minuter.
Citera
2025-10-30, 00:05
Medlem
Citat:
Mest troligen hade han inte haft någon större reparationskostnad dock och kunnat spara på det viset.
Dock blir 42 857 minus 25 000 = 17 857. Gånger sju år blir det 124 999. Det räcker ju onekligen till en hel del reparationer...
Men den VERKLIGA summan är ju inte dina krystade börsexempel..., utan 300 000 minus vad BAB7 har betalt för laddningen! Det kan han kanske eventuellt kliva in i tråden och svara på. Minns inte om han har redogjort för det tidigare.

Citat:
Begagnade elbilar är inte så intressanta om du inte köper en 3-4 år gammal då batterierna degraderas 2-3% per år och om du köper en 10 år gammal så har du alltså endast 80% av batteriet kvar.
Det där med degenereringen av batteriet är ju återigen samma gamla hitte på-problem som elbilshatare rapar upp i tid och otid! Kör du typ max 25 mil om dagen spelar det i verkligheten utanför elbilshatar-bubblan absolut ingen roll att du "bara" kommer 40 mil av de ursprungliga 50. Du har fortfarande 15 mil till godo! Den GENOMSNITTLIGA körsträckan per dag i Sverige är alltså ca TRE mil! Det är BARA om du är ute på hundramila-resor och på inga förbannade villkors vis kan tänka dig en rast med en 15 - 20 minuters snabbladdning var tredje timme som det är ett problem!
Citera
2025-10-30, 00:12
Medlem
Citat:
En annan fråga till er elbilsfantaster, jag kommer ihåg då jag använde motorvärmare och tyckte det var så jobbigt att koppla in den där sladden varje dag man kom hem på vintern. Hur kan det inte vara lika drygt att koppla in laddsladden hela tiden året runt hemma? man vill ju bara stänga av bilen och gå in i Huset.
Kan du inte be din assistent som torkar din röv och borstar dina tänder att sätta i sladden åt dig då? Det kanske visserligen inte ingår i hans arbetsuppgifter, men det tar ju faktiskt bara ca 30 sekunder på vägen in från garageuppfarten så han kan kanske tänka sig att bjuda på det.
Citera
2025-10-30, 01:22
Medlem
Citat:
Grejen är ju att det såklart fungerar att köra elbil, det har varken jag eller någon annan sagt något emot.

Trollar du...? Det är ju i princip det enda ni elbilshatare gör hela tiden! Påstår att elbilar mest är skit och inte funkar i praktiken!

Citat:
Men frågan är varför elbilen är bättre än en bensinbil (räkna inte in moraliska frågor såsom klimat, vissa bryr sig inte, t,ex jag).
Då är vi ju där igen vid det gamla Stenmarks-citatet... "Dä ä ingen idé att förklar för dem som int' begrip."
Men apropå moral, du menar alltså på fullt allvar att du hellre finansierar Putins krig i Ukraina, att Saudierna byter ut att knulla getter mot europeiska prostituerade och den Iranska regeringens förtryck av sina medborgare än att vi kan bli självförsörjande på någorlunda miljövänligt lokalt producerat drivmedel till våra bilar! Som dessutom är mycket billigare att "tanka"... LIIITE märkligt synsätt IMHO.

Citat:
Allt som allt så verkar situationen likadan som för över 100 år sedan när elbilen försvann till förmån för den nyare innovationen: bensinbil.
El och bensinbilar uppfanns ungefär samtidigt om man ska leka historiebevandrad... Kanske rättare sagt så fanns "automobiler" redan (ångdrivna, hör och häpna!) och det experimenterades med vilka andra drivlinor man kunde stoppa i. Och du måtte väl själv begripa att de tekniska förutsättningarna ser heeelt annorlunda ut år 2025 jämfört med vad de gjorde år 1900...?

Citat:
Vem som helst kan lära sig meka med en bensinmotor.
I helvette heller! Jag fick frågan senast IDAG: "VA, kan DU mecka!?"!
Det finns absolut knökfullt med folk som inte vet vad som är bak och fram på en skruvmejsel! I den mån man har teknisk begåvning så är det inte svårare att lära sig meka elbil än fossilbil. Särskilt inte om man snackar moderna komplicerade ICE-bilar.

Citat:
Självantänds inte när den är avstängd (ja det är ovanligt att elbilar gör detta, men lite nojjig skulle man va att ha den i garaget, bensinbilar kan brinna oftare men då är det inte när dom är kalla och står avstängda på natten)
Så det är mycket bättre när bilar börjar brinna när man sitter i dem på motorvägen och kör, eller vad menar du...?

Citat:
Elen är billigare än bensinen (största skillnaden är straffskatt på bensinen).
Även UTAN skatten på bensin så är elen betydligt billigare! Råolja ska alltså pumpas upp någonstans lååångt åt helvete från Sverige! Vidare till tankbåtarna och skeppas hit. Lossas vid raffinaderierna i hamnen och raffineras till bensin och diesel och sedan lastas på tankbilar och köras ut till mackarna och pumpas ner i tankarna där. Och sedan måste du ta dig dit och fylla din tank. Finns inte en chans att det kan konkurrera ekonomiskt med att elektriciteten kommer direkt i ledningarna från närmsta kraftstation till ditt eluttag!
Citera
2025-10-30, 01:34
Medlem
Citat:
Nä men de finns ju där. Så ser verkligheten ut, det går inte att komma ifrån. Staten reglerar olika saker med skatter. Det bara ÄR så...

Citat:
Kolväten ÄR cancerogena. Återigen en sådan där grej som bara ÄR så. Även om du inte gillar läget...

Citat:
Och vad pratar du om tomgångskörning och schemalägga uppvärming? du kan ju ha en enkel bensinvärmare i bilen som värmer upp bilen med ett knapptryck på din fjärrkontroll innan du ska ut till bilen, du kan även ställa in en tid i förväg på en bensinvärmare.

Då går det ju åt ÄNNU mer bensin! Som är dyrt och dåligt...
Citera
2025-10-30, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nä men de finns ju där. Så ser verkligheten ut, det går inte att komma ifrån. Staten reglerar olika saker med skatter. Det bara ÄR så...

Kolväten ÄR cancerogena. Återigen en sådan där grej som bara ÄR så. Även om du inte gillar läget...

Då går det ju åt ÄNNU mer bensin! Som är dyrt och dåligt...

Kolväten förekommer ju mest bara när du kallstartar en bil.
Citera
2025-10-30, 07:34
Medlem
Nu kommer Catl med nya natrium-batterierna. Överlägsen hållbarhet, kan inte börja brinna, miljövänliga, enormt mycket billigare, ej temperaturkänsliga,. Om tre år kommer en elbil att vara betydligt mycket billigare än en bio-drivmedelsbil.
Citera
2025-10-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nu kommer Catl med nya natrium-batterierna. Överlägsen hållbarhet, kan inte börja brinna, miljövänliga, enormt mycket billigare, ej temperaturkänsliga,. Om tre år kommer en elbil att vara betydligt mycket billigare än en bio-drivmedelsbil.

Dom är ju tillochmed ännu tyngre än litiumbatterier, ska en bil väga som en tank? Hur blir det med vägarna och säkerheten för gående och cyklister?
Citera
2025-10-30, 13:22
Medlem
Citat:
Dom är ju tillochmed ännu tyngre än litiumbatterier, ska en bil väga som en tank? Hur blir det med vägarna och säkerheten för gående och cyklister?
Dessa salt batterier ska man sky som pesten just nu. litium batterier kom på tidigt 70 tal men var oanvändbara till 1990 talet för vanligt folk/laddning.
Dessa salt batterier övergavs men har sedan 2010 talet fått nytt liv men som med all ny teknik är det skit i början men ge dom 10-20 år så kan de nog visa vad de går för men just nu ska man vara glad att de finns något annat än litium som på sikt kan ersätta dessa.
Sanningen med litium är att de förfinats i mer än 50 år och det finns inte så mycket mer att hämta energimässigt, man kan nog klämma ut lite till när solid state varianterna kommer men sedan måste något annat ta över.
Järnlufts batterier är redan kopplade till elnätet i många länder och jag tror det var i kanada så bygger man ett av de största någonsin för helt riktig drift utan forsknings och test syfte så dom är på g också. De har potential att piska litium batterier i energi täthet så det inte ens är roligt längre. idag ligger de jämnt med dom.
Citera
2025-11-03, 21:33
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
I INKÖP ja... Sedan börjar TCO:n att ticka... Karln har alltså faktiskt krämat ut 32 000 mil ur sin "franska eltrabant"! En i10 drar cirkus en halvliter bensin per mil. Vilket ger att den skulle ha dragit 16 000 liter bensin till dags dato. Lite svårt / halvt omöjligt att räkna ut snittpriset på bensin mellan år 2018 och 2025..., men säg 20 spänn litern, och både för att förenkla räkningen och ha lite marginaler neråt så säger vi 20 X 15 000 = 300 000.
Även om snittpriset inte varit exakt 20 kr/l skulle den alltså ändå ha dragit bensin för uppåt 300 000-ish! Man får en helvetisk massa elladdning för sådana pengar!

Sedan har tyvärr motorbyte och reduktionslåde-renovering fuckat upp helhetsekonomin... Lite smartare tekniska lösningar på det och elbilar har faktiskt chansen att i längden bli billigare på TCO.
Prisskillnaden hade räckt till drivmedel för ganska precis de 32.000 mil han kört .
Hans eltrabant är lika död på begagnatmarknaden som en i10 med samma miltal så värdet är i princip noll oavsett drivmedel .

Snålkuken sitter ju i timtal på gratis laddare i snigelhastighet för att förbättra sin ekonomi om man ska tro hans inlägg i andra trådar så det är zoes usla kvalitet som förstör hans TCO och inte laddningen.

Enligt honom själv har han sparat hundratals tusen på sin Zoe men för att få det resultatet krävs kreativitet i bokföringen i klass med Sandvikens kommuns beräknade vinst på invandrare.......

Troligen hade resultatet blivit bättre om man jämför en elbil från någon bättre tillverkare med en bensinbil , att räkna på 5-6 kr/ mil stadigvarande kostnad för ideliga motor- och drivlinor reparationer utöver allt annat som går sönder på en Renault ger dålig kalkyl
Citera
2025-11-03, 22:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Billigare elbilar har mindre räckvidd eftersom man sparat ner på batteristorleken då dessa är dyra.
Numera är väl detta lite av en ickefråga. För tio år sedan såldes de billiga elbilarna utan snabbladdning, med ineffektiva motorer, utan värmepump och med batterier runt 20 kWh. Idag ligger de minsta batterierna på 40-45 kWh, drivlinan är effektivare och snabbladdning och värmepump är standard. Visst finns ännu nya elbilar med bristfällig räckvidd, men det är ett mindre problem och ingen katastrofal svaghet. Och som du sade, det kommer bara bli bättre med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in