• 1
  • 2
2024-11-21, 21:52
Medlem
Min bank sade för ett tag sedan upp mitt bankfack. Bankerna pysslar tydligen inte med värdeförvaring längre.

Det jag hade i facket var väl inte så stöldbegärligt, förutom ett par guldmynt. Var gömmer man dem i lägenheten så inga tjyvar hittar dem?
Citera
2024-11-21, 21:57
Medlem
RFTs avatar
Och det frågar du här…
Citera
2024-11-21, 21:57
Finns massa kreativa gömställen. En smart metod är att skruva loss underreden till lampor, klockor skåp osv. och lägga guldmynten inuti föremålen sen skruva fast locken igen. Detta tar tid för en tjuv att gå igenom och den tiden är dyrbar för en tjuv att försumma. Man kan också gömma guldmynt i garderoben inuti klädesplagg som man inte använder men som ser oansenlig ut för en tjuv att stjäla. Man ska dock inte låta föremålen ligga löst inuti skåp eller ovanpå skåp och så vidare.
Citera
2024-11-21, 21:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Min bank sade för ett tag sedan upp mitt bankfack. Bankerna pysslar tydligen inte med värdeförvaring längre.

Det jag hade i facket var väl inte så stöldbegärligt, förutom ett par guldmynt. Var gömmer man dem i lägenheten så inga tjyvar hittar dem?

I ett kassaskåp är en lösning men annars kan du tejpa fast dem under spishällen, lägga dem på botten i en mjölburk eller varför inte lägga dem i kartongen med julsaker i förrådet, gärna instoppade i något även där. Just under julen får du lägga dem i kartongen med påsksaker.
Citera
2024-11-21, 22:03
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror på hur din lägenhet ser ut. Hur ska vi veta var du kan gömma saker i din lägenhet?

Men visst. Under tredje lådan i byrån i hallen så tejpar du fast guldmynten.
Citera
2024-11-21, 22:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Törs inte länka (för 1.01) men lite kul att på en av köp- och säljsajterna nu ett helt bankvalv, "pris: 900 000 kr exkl moms för valv och fack".
Citera
2024-11-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det beror på hur din lägenhet ser ut. Hur ska vi veta var du kan gömma saker i din lägenhet?

Men visst. Under tredje lådan i byrån i hallen så tejpar du fast guldmynten.

Hm, detta var en av mina första tankar. Kanske inte så originellt alltså :-)
Citera
2024-11-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I ett kassaskåp är en lösning men annars kan du tejpa fast dem under spishällen, lägga dem på botten i en mjölburk eller varför inte lägga dem i kartongen med julsaker i förrådet, gärna instoppade i något även där. Just under julen får du lägga dem i kartongen med påsksaker.

Ja, förrådet har jag varit lite inne på. Problemet är väl att det är ännu vanligare med förrådsinbrott än i lägenheten. Men om man gömmer dem bland något icke stöldbegärligt som du är inne på kanske det är bland det säkraste. Typ under sulan i en gammal skidpjäxa eller nåt.
Citera
2024-11-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Finns massa kreativa gömställen. En smart metod är att skruva loss underreden till lampor, klockor skåp osv. och lägga guldmynten inuti föremålen sen skruva fast locken igen. Detta tar tid för en tjuv att gå igenom och den tiden är dyrbar för en tjuv att försumma. Man kan också gömma guldmynt i garderoben inuti klädesplagg som man inte använder men som ser oansenlig ut för en tjuv att stjäla. Man ska dock inte låta föremålen ligga löst inuti skåp eller ovanpå skåp och så vidare.

Ja, jag tänker också att inuti någon pryl vore ganska säkert. Tänkte först om jag tejpar fast dem i min gamla gitarr som jag aldrig använder. Men de kanske får för sig att gitarren är värdefull och tar med den :-D
Citera
2024-11-21, 22:18
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson

Just pengar är väl en sådan sak som brukar vara med på listan över saker som man inte får förvara i bankfack, så du hade nog egentligen behövt flytta dina guldmynt även om bankfacket hade funnits kvar...

Kassaskåp hemma kanske? Det har jag. Inte för att det innehåller så väldigt värdefulla saker, men det är brandklassat, och jag har en del saker där i som jag gärna skulle se klarade sig om huset brann ner. Beroende på hur du bor så finns det ju olika kreativa sätt att dölja ett kassaskåp på, om man vill det...
Citera
2024-11-21, 22:19
Medlem
mikaelss avatar
Hej Flashback, undrar var ni har era värdesaker? Frågar åt en kompis.
Citera
2024-11-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hej Flashback, undrar var ni har era värdesaker? Frågar åt en kompis.

Ja, alltså. Det finns nog inga jättebra ställen. Man tror man kommer på något kreativt, typ i broccolipaketet i frysen. Men det visar sig att det är ett vanligt gömställe som tjuvar garanterat kollar. Så därför bra att kolla om fler tänkt på samma sak. I så fall en dålig idé.

Frågan är om det går att svara något generellt som är bra? Jag tänker på ställen som blir bökiga och tidskrävande att kolla. Exempelvis under parkettgolvet eller nåt i den stilen. Men kanske inte riktigt så krångligt helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in