Citat:
Ursprungligen postat av
Trevligt.konto
Var inte utrymmet i sig inte det jag främst tänkte på (finns externa snabba diskar och moln) utan på att mba tydligen jobbar rätt mkt med driven vilket påverkar prestandan (fråga mig inte hur).
...
När jag tänker efter har min Mini M1 16/256. Och den klarar helt ok enklare redigering i 1080p. Borde väll inte vara sämre sämre på en air med M2 dessutom ?
Att MBA jobbar med disken är gammal information, rätt felaktigt dessutom. MBA jobbar inte mer med disken än din Mini.
Kan du editera det du vill med en Mac Mini M1 så kommer det funka minst lika bra på en MBA M2. M2-an är kännbart snabbare än M1. M1 och M2 är betydligt bättre än de som inte provat kan tro.
Det finns saker i Davinci Resolve Studio som blir långsamma och där en betydligt snabbare maskin är intressant, exempel är noise reduction på högsta kvaliteten. Det går göra extremt avancerade saker i Fusion som får vilken maskin som helst att gå på knäna och där minnet inte räcker till. Men för vanlig editering är det inga som helst problem.
Skulle du fundera på att gå på en stationär Windows-maskin så är det några saker att sikta mot. Davinci använder grafikkortet för nästan alla bearbetning. Rätt sort och tillräckligt kraftfullt gör skillnad. På Windows krävs mer minne än för Mac M1, så rekommendationen där är 32GB tror jag och minst 12GB i grafikkortet. Vissa omkodningar, jag är osäker på vilka dock, mår bra av ha ett Intel-chip med inbyggd grafik (ganska icke intuitivt, den inbyggda grafikfunktionen används för omkodning mellan olika videoformat).