2024-11-21, 12:20
Medlem
Trevligt.kontos avatar
https://www.webhallen.com/se/product...256GB-Midnight

Kommer jag hata den här om jag kör da vinci resolve endast linjär redigering 1-2 spår video +1-2 spår ljud?

Har hört att det blir problem pga diskstorleken då macen använder minnesswappping eller vad det heter.
Citera
2024-11-21, 12:37
Medlem
Svar ja, du kommer hata den. Det borde vara förbjudet att sälja macbooks med lagring under 512GB och/eller minne under 16GB.
Citera
2024-11-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Svar ja, du kommer hata den. Det borde vara förbjudet att sälja macbooks med lagring under 512GB och/eller minne under 16GB.

Varför det….?
Är du klart över hur mycket en MacBook med Apples M-SoC klarar på 16GB RAM…?
Dessutom så är det inget tvång att köpa en med 256GB lagring utan det är fritt att välja mer lagring, men tyvärr väl dyrt ja.
Citera
2024-11-21, 12:47
Medlem
kalkryggars avatar
Nu kan jag inget om det grafikkortet. Men det låter som att det bara har 8 kärnor och utan att veta mer om kortet så låter det inte så kul.

Vad är det för typ av filmer du tänkt göra? Är det 20-30 sekunders Youtube shorts eller snackar vi filmer på 1-2 timmar? 40 minuter?

För Hårddisken kommer att suga pung efter bara några filmer.

Så jag fattar inte varför någon får för sig att köpa overpriced Äppel-datorer när du kan få nästan dubbla prestandan (normalt sett) om du lägger samma pengar på en Windowsmiljö.
Citera
2024-11-21, 16:27
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför det….?
Är du klart över hur mycket en MacBook med Apples M-SoC klarar på 16GB RAM…?
Dessutom så är det inget tvång att köpa en med 256GB lagring utan det är fritt att välja mer lagring, men tyvärr väl dyrt ja.

Ja, dyrt. men allt är relativt min MBP från 2016 kostade 26.000(!), med tanke på inflationen och prestandaökning är det relativt sett ett kap.

Var inte utrymmet i sig inte det jag främst tänkte på (finns externa snabba diskar och moln) utan på att mba tydligen jobbar rätt mkt med driven vilket påverkar prestandan (fråga mig inte hur).

När jag tänker efter har min Mini M1 16/256. Och den klarar helt ok enklare redigering i 1080p. Borde väll inte vara sämre sämre på en air med M2 dessutom ? Dock är ju rusken att hoppet kanske blir en besvikelse (även om det främst är protabliteten jag är ute efter).

Lutar nog ändå att jag inte ska våga snåla. Kanske..
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-11-21 kl. 16:31.
Citera
2024-11-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu kan jag inget om det grafikkortet. Men det låter som att det bara har 8 kärnor och utan att veta mer om kortet så låter det inte så kul.

Vad är det för typ av filmer du tänkt göra? Är det 20-30 sekunders Youtube shorts eller snackar vi filmer på 1-2 timmar? 40 minuter?

För Hårddisken kommer att suga pung efter bara några filmer.

Så jag fattar inte varför någon får för sig att köpa overpriced Äppel-datorer när du kan få nästan dubbla prestandan (normalt sett) om du lägger samma pengar på en Windowsmiljö.

Tvivlar på att man får ”nästan dubbla prestandan” på alla punkter för samma pengar i nån bärbar Windows, i synnerhet inte med samma fysiska mått/vikt och batteritid, och på både batteridrift och nät.

Därmed inte sagt att Apple skulle vara det enda och alltid bästa valet för alla.
Citera
2024-11-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Var inte utrymmet i sig inte det jag främst tänkte på (finns externa snabba diskar och moln) utan på att mba tydligen jobbar rätt mkt med driven vilket påverkar prestandan (fråga mig inte hur).

...

När jag tänker efter har min Mini M1 16/256. Och den klarar helt ok enklare redigering i 1080p. Borde väll inte vara sämre sämre på en air med M2 dessutom ?

Att MBA jobbar med disken är gammal information, rätt felaktigt dessutom. MBA jobbar inte mer med disken än din Mini.

Kan du editera det du vill med en Mac Mini M1 så kommer det funka minst lika bra på en MBA M2. M2-an är kännbart snabbare än M1. M1 och M2 är betydligt bättre än de som inte provat kan tro.

Det finns saker i Davinci Resolve Studio som blir långsamma och där en betydligt snabbare maskin är intressant, exempel är noise reduction på högsta kvaliteten. Det går göra extremt avancerade saker i Fusion som får vilken maskin som helst att gå på knäna och där minnet inte räcker till. Men för vanlig editering är det inga som helst problem.

Skulle du fundera på att gå på en stationär Windows-maskin så är det några saker att sikta mot. Davinci använder grafikkortet för nästan alla bearbetning. Rätt sort och tillräckligt kraftfullt gör skillnad. På Windows krävs mer minne än för Mac M1, så rekommendationen där är 32GB tror jag och minst 12GB i grafikkortet. Vissa omkodningar, jag är osäker på vilka dock, mår bra av ha ett Intel-chip med inbyggd grafik (ganska icke intuitivt, den inbyggda grafikfunktionen används för omkodning mellan olika videoformat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in