Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Aha, först när jag läste rubriken trodde jag "spökjobb" handlade om alla akademiker som har någon märklig tjänst inom offentlig sektor som ingen riktigt vet vad dom tillför i praktiken. Fast det är ju trots allt ändå ett "riktigt" jobb.
Nej inte vad jag vet. Däremot har det ju alltid varit så att många företag även ser sin jobbannons också som en del av sin marknadsföring.
Det är ju redan kriminellt att göra som tex Anna Kindben gjorde. I övrigt kan man väl få hålla på, det är ganska dyrt med den typen av annonser så det är nog inte överdrivet många som kommer ägna sig åt det i onödan. Däremot ska man väl vara lite på tå och se till att det inte riggas jobb för att kunna arbetskraftsinvandra. Där måste nog lagstiftaren vara med lite.
Håller helt med kring att de gärna ska va på tårna när det gäller jobb som riggas för arbetskraftsinvandring, sen vill man väll se att det också är tydliga annonser samt tydliga kring specificering kring rollens krav, många gånger har man ju läst exempelvis en jobb annons för att i sista stycket mötas av, This position is for student/visa residence work employe.
Nu hyser jag absolut inget agg mot dessa jobbannonser men det måste bli betydligt tydligare.