Jag har tänkt börja med en del simplare synteser av bland annat smakämnen och annat som kan verka roligt (mycket inspirerat av nilered). Till det har jag även tittat lite på vad man kan köpa för utrustning för att analysera det man producerar, dels vad gäller bekräfta att man har producerat rätt molekyl, dels mäta koncentration och renhet, och dels identifiera vilka orenheter som förekommer. Jag tycker även att det vore intressant att kunna mäta saker i allmänhet för att se vad de faktiskt består av, tex vilka kemikalier som förekommer i en flaska fanta, eller vad man extraherar från en frukt när man gör en ångdestillation, osv.
Jag tänkte höra med er vad ni tror kan vara ett bra alternativ.
NMR vore så klart bra (för e.g. organiska molekyler med H och C), men även de billigaste är långt utöver min budget. Helst vill jag hålla mig runt 5000 kronor, men jag kan tänka mig att gå upp mot 30 000 kronor som mest. Ramanapektroskopi verkar vara ett klart mer budgetvänligt alternativ (hittade ett på Alibaba, 200-1050 nm, två individuella laser för 5000 kr), men hur bra är det egentligen? Tex jämförde jag spektrum från benzaldehyd och toluene, och de såg mer eller mindre likadana ut.
Senast redigerad av bjornebarn 2024-11-20 kl. 13:49.