2024-11-20, 13:35
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har tänkt börja med en del simplare synteser av bland annat smakämnen och annat som kan verka roligt (mycket inspirerat av nilered). Till det har jag även tittat lite på vad man kan köpa för utrustning för att analysera det man producerar, dels vad gäller bekräfta att man har producerat rätt molekyl, dels mäta koncentration och renhet, och dels identifiera vilka orenheter som förekommer. Jag tycker även att det vore intressant att kunna mäta saker i allmänhet för att se vad de faktiskt består av, tex vilka kemikalier som förekommer i en flaska fanta, eller vad man extraherar från en frukt när man gör en ångdestillation, osv.

Jag tänkte höra med er vad ni tror kan vara ett bra alternativ.

NMR vore så klart bra (för e.g. organiska molekyler med H och C), men även de billigaste är långt utöver min budget. Helst vill jag hålla mig runt 5000 kronor, men jag kan tänka mig att gå upp mot 30 000 kronor som mest. Ramanapektroskopi verkar vara ett klart mer budgetvänligt alternativ (hittade ett på Alibaba, 200-1050 nm, två individuella laser för 5000 kr), men hur bra är det egentligen? Tex jämförde jag spektrum från benzaldehyd och toluene, och de såg mer eller mindre likadana ut.
Senast redigerad av bjornebarn 2024-11-20 kl. 13:49.
Citera
2024-11-20, 16:34
Medlem
Tja klart kemi kan vara kul. Att spendera 30 000 kr på utrustning känns overkill.
Däremot får man rätt så bra grejer för 5000 kr.

Destillationsglas från kina för ca 700 kr.
Värmemantel, termometer samt rotationsplatta för ca 2000 kr.
300 kr för ställ.
300 kr för testtuber och andra småsaker.
200 kr för venturi vacuum generator.
1000 kr för dragskåp.
2000 kr för precisionsvåg.
1000 kr för övrig säkerhet, glasögon, kläder, olika typer av handskar, brandsläckare, samt nöddusch och kombinerat handfat. (Snåla inte här)
Grundläggande kemikalier.
Kanske till och med en rotovap dock så kostar en sådan en hel del och inget som inte kan ersättas med de som redan är listat.
Kanske även smältpunktsmaskin för analys av smältpunkt.

Böcker kan även det kosta en hel del, dock kan de lättare lånas från lokalt bibliotek eller laddas ner online pdf.
Rekommenderar Kemi 1 och 2 från gymnasiet. Valfria böcker för dessa kurser.
Organisk kemi av Ulf Ellervik
Chemistry3 : introducing inorganic, organic and physical chemistry
Det låter dock redan som du har en relativt bra förståelse av kemi så förmodligen inte nödvändigt.

Rekommenderar även någon avancerad mattebok på nivån av första universitetsåret.

Med det här och rätt kunskaper kan man både analysera och syntetisera relativt avancerade saker med endast den här utrustningen. Visst det är inte lika lätt som att köra testet genom NMR men det är billigare och man lär sig mer.
Citera
2024-11-20, 17:36
Medlem
bjornebarns avatar
Jo, grundläggande utrustning har jag redan skaffat. Kemi har jag visserligen inte läst sedan gymnasiet, men både då och nu har det varit ett stort intresse, så viss förståelse har jag nog lyckats hålla kvar... Universitetsåren spenderade jag dock på att läsa och doktorera i fysik.

Det är klart att man inte behöver avancerad utrustning, men om det går att införskaffa något, som inte är totalt slöseri med pengar, utan att betala allt för mycket så vore det värt det. Speciellt eftersom det även handlar om mer allmänt intresse att mäta saker man stöter på och inte har försökt tillverka själv.

Säg tex att du har två klementiner som ser ganska lika ut. Båda två heter "klementin" utan vidare specifikation. De luktar dock helt annorlunda. Då vore det intressant att testa en ångdestillation av de båda, och sedan jämföra extrakten man får ut från de båda och försöka förstå vad som skiljer dem åt.

Ramanspektroskopi fungerar för övrigt bra för att identifera mineraler, vilket är ett annat av mina intressen.
Senast redigerad av bjornebarn 2024-11-20 kl. 17:40.
Citera
2024-11-21, 22:40
Medlem
Tja, ska du analysera så avancerade grejer som blandningar av klementiners essentiella oljor lär du stöta på bekymmer med de relativt enkla sakerna jag beskrev. Om du har doktorerat i fysik lär du kunna all matte som du kan stöta på i kemi och ha lätt för ämnet i övrigt. I och med din examen lär du inse vikten av ett bra utrustat bibliotek samt kunniga i området.

Ska jag vara helt ärlig tror jag ditt bästa alternativ för att få dina grejer analyserade är att kanske kolla på att bygga grejerna, låna dem eller helt enkelt köpa en tjänst av företag.

För övrigt kom ihåg att det kan vara farliga saker du pysslar med, va inte arrogant och ta säkerheten på fullaste allvar.

PS. Om du köper alltför konstiga kemikalier eller utrustning kommer det att dra nyfikna ögon till sig.
Citera
2024-11-25, 15:09
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har tittat mer på det, och jag tror att jag börjar med att bygga en UV-VIS-spektrometer. Det finns ett trevligt github-projekt (pyspectrometer), så mjukvaran får jag mer eller mindre gratis. RPi HQ kamera-modulen verkar även fungera bra för UV (nedåt 200 nm) om man plockar bort filtret, och det blir dessutom väldigt lätt att lägga till fluorescens-spektroskopi. Inte lika bra som raman, men det ger mig något att börja leka med medan jag funderar på vad jag kan uppgradera med framöver... eller om den här hobbyn ens kommer att fortsätta.

En spektrometer är dessutom alltid bra att ha av andra skäl. Har funderat på att köpa en tidigare, men det mesta billiga kinaskräp man hittar är bara RGB-sensorer utan gitter, medan "riktiga" digitala spektroskop tenderar att vara extremt dyra om man ser till vad de faktiskt är.

Jag uppdaterar med hur det går, det blir nog ett projekt för julledigheten.
Citera
2024-11-26, 21:44
Medlem
Forzos avatar
UV-VIS spektrometer är en väldigt bra start!

Personligen skulle jag satsa på att få tag i en LC (vätskekromatograf) med lämplig detektor (UV-VIS räcker långt) innan en NMR, men då är jag möjligtvis något partisk som fd analytisk kemist… Iofs kommer man ganska långt med TLC också så det kan nog vara något mer realistiskt i ditt läge, och framförallt väldigt mycket billigare! Men någon sorts kromatografi är ett måste om du vill kunna separera och detektera olika saker i blandningar.

Glöm inte bort att skaffa en bra våg (helst en analysvåg om pengar finns) och en pH-meter också.
Senast redigerad av Forzo 2024-11-26 kl. 21:47.
Citera
2025-01-03, 19:58
Medlem
Spektroskopi, polarimeter, är väl dem billigaste.
Spektroskopi kräver mindre matematiska uträkningar.

Utveckla gärna om github projektet med.uv vis..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in