Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Försöker hjälpa en bekant, hoppas jag valt rätt avdelning.
Till saken hör att hen jobbar 75% via bidrag (aktivitetsstöd) från FK och har så gjort i 4-5 år. Har "fast jobb" men allt är alltså riggat via FK så det är inte tal om någon vanlig, fast anställning. Ersättningen är dessutom väldigt låg.
För något år sen hamnade en ytlig bekant till hen med kriminell bakgrund i ekonomisk knipa. Hen var tydligen skyldig någon/några pengar och dessa personer skulle inte dra sig för att driva fram denna skuld med våld eller hot. Pga sin bakgrund kunde personen själv inte låna pengar och att blanda in ordningsmakten var inget alternativ.
Min bekant tyckte synd om hen och gick dumt nog med på att hjälpa till så en ansökan gjordes till en av alla dessa flashiga nischbanker som annonserar om snabba lån, fyllde i en sanningsenlig ansökan där anställningsformen och den låga månadslönen också uppgavs.
Konstigt nog beviljades lånet och pengarna betalades ut, ca 250'. Räntan ligger på runt 9%. Den som skulle ha pengarna började också betala tillbaka sin skuld till en början men rätt snart upphörde detta och personen gjorde sig också otillgänglig. Tror rentav att hen åkte in igen. Inga formella papper/avtal dem sinsemellan uppfördes.
Nu sitter min bekant i skiten då skulden växer. Jag kollade upp vad som gäller och det ska aldrig kunna beviljas ett så stort lån på dessa premisser! Lik förbaskat hände detta. Jag tipsade om att ta kontakt med kreditgivaren, en rätt välkänd bank som börjar på S men dom var kallsinniga, betala eller gå i personlig konkurs var väl deras inställning. Dom hade inte gjort något fel tyckte dom.
Nu till huvudfrågan. Går det att ifrågasätta deras agerande och få till stånd en annan lösning? Ogiltigförklara hela lånet? Hur går man då tillväga? Finansinspektionen? Vilka trådar ska man alltså dra i för att hjälpa min bekant? Hen har inte råd med juridisk hjälp. Om lånet kunde omvandlas till ett annat lån med lägre ränta kanske hen skulle mäkta med det men inte som det ser ut idag.
Din vän hen kan inte komma ifrån detta låneavtal.
Du skriver att den kriminella vännen som fick "låna" dessa 250.000 kr av din vän gjorde vissa avbetalningar.
Detta visar på att denna "ytligt bekanta kriminella vän" åtminstone hade en avsikt att göra rätt för sig.
Finns därför anledning att få ett formaliserat krav på denna låntagare.
Innan man går till kronofogden eller tingsrätten så gör man en fördjupad undersökning om denna "kriminella" låntagares ekonomi.
Har han haft inkomst av anställning senaste 10 åren?
Kan det finnas framtida förmögenhet i form av arv från föräldrarna?
Blir det något positivt svar på dessa ekonomiska förutsättningar för låntagaren finns det åtminstone en möjlighet att din någon gång i en (avlägsen framtid) kan kräva in pengar via Kronofogdemyndigheten.
Skulle däremot den "kriminella" låntagaren redan ha större skulder hos Kronofogden och dessutom hans föräldrar saknar förmögenhet i form av fastigheten eller dyrare bostadsrätt då är sannolikt helt meningslöst att ens försöka få ett formaliserat krav fastställt eftersom det aldrig någonsin kommer att betalas tillbaka några mer pengar.
Naturligtvis ska man ju också undersöka hur pass "kriminell" låntagaren är.
Djupt kriminell ja då är det kanske bäst att "vända blad" och gå vidare med sitt liv som skuldsatt...