2024-11-20, 09:15
1992, samma r Batman Returns kom, lade Roman Polanskis Bitter Moon till i hamn p biograferna, ett drama om psykisk misshandel och nedbrytning.

Halva filmen utspelar sig p en lyxkryssare, halva i en lgenhet i Paris, dr mannen bryter ner sin flickvn mentalt.

Vad sger ni? r Bitter Moon hans mest underskattade?
Citera
2024-11-20, 09:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardunonjavlabatman
1992 kastade Roman Polanskis Bitter Moon ankare i hamn p biograferna, ett drama om psykisk misshandel och nedbrytning.

Halva filmen utspelar sig p en lyxkryssare, halva i en lgenhet i Paris, dr mannen bryter ner sin flickvn mentalt.

Vad sger ni? r Bitter Moon hans mest underskattade?

Tyckte mycket om den. Jag minns att vi i kompisgnget ( cineaster) diskuterade den ofta. 1992 var detta mne p bio en helt ny grej. Temat har funnits tidigare men bara i rena skrckfilmer inte som den gestaltades i Bitter Moon med en mycket strre psykologisk insyn i utsatthet och frnedring orsakat av en sadist
Nu knner jag fr att se om den...
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-20 kl. 09:23.
Citera
2024-11-20, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tyckte mycket om den. Jag minns att vi i kompisgnget ( cineaster) diskuterade den ofta. 1992 var detta mne p bio en helt ny grej. Temat har funnits tidigare men bara i rena skrckfilmer inte som den gestaltades i Bitter Moon med en mycket strre psykologisk insyn i utsatthet och frnedring orsakat av en sadist
Nu knner jag fr att se om den...

Vet du var den gr att se?
Citera
2024-11-21, 01:06
Medlem
Jag skulle sga att bitter moon r ett pekoral. Trodde knappt mina gon nr jag sg den.
Citera
2024-11-21, 08:06
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Jag skulle sga att bitter moon r ett pekoral. Trodde knappt mina gon nr jag sg den.

Menar du att Mr Pol gr parodi p sig sjlv?
Citera
2024-11-21, 16:39
Medlem
psaks avatar
En av Polanskis allra bsta, fast den verkar vara en vattendelare. Har sett bde toppbetyg och bottenbetyg frn diverse kritiker.

Lite elakare tyckare kan ju diskutera vem som r vrst i filmen och vem som bad om det Hennes hmnd gr ju inte av fr hackor s det r uppenbarligen tv sadister vi talar om.
Hur lser man som civiliserad individ dilemmat hon ger honom efter att han trttnat egentligen? Ringer polis, barrikaderar sig, flyttar? En vild tjej som lgger sig utanfr hans ytterdrr ver natten och vgrar ge sig, hon var ju inte ltt att skaka av sig direkt. Rtt lskig sits.
Citera
2024-11-21, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av psak
En av Polanskis allra bsta, fast den verkar vara en vattendelare. Har sett bde toppbetyg och bottenbetyg frn diverse kritiker.

Lite elakare tyckare kan ju diskutera vem som r vrst i filmen och vem som bad om det Hennes hmnd gr ju inte av fr hackor s det r uppenbarligen tv sadister vi talar om.
Hur lser man som civiliserad individ dilemmat hon ger honom efter att han trttnat egentligen? Ringer polis, barrikaderar sig, flyttar? En vild tjej som lgger sig utanfr hans ytterdrr ver natten och vgrar ge sig, hon var ju inte ltt att skaka av sig direkt. Rtt lskig sits.

Har du mrkt av om det r ngot srskilt de som dissar den, dissar den fr?
Citera
2024-11-21, 17:43
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardunonjavlabatman
Har du mrkt av om det r ngot srskilt de som dissar den, dissar den fr?
Har sett uttryck som ljevckande, pinsam. Sexscenerna r vl det som oftast omtalas (det r ju inga vardagliga sdana i filmen direkt). Hugh Grant har setts som malplacerad ocks.
Anti-krlekshistoria r vl en bra benmning p filmen.
Citera
2025-07-20, 01:01
Medlem
Skulle s grna se om den. Hittar den inte att streama. Nn som kan hjlpa mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in