• 1
  • 2
2024-11-19, 23:11
Medlem
Jag inspirerades nyligen av en tråd här på Fb där man fick finfina instruktioner om hur man tar bort sin närvaro på Ratsit och liknande sajter. Eftersom jag tycker att det är lite väl öppet med informationen på dylika sajter i Sverige så följde jag råden och begärde att mina uppgifter skulle raderas. Ett par månader senare så har alla raderingar gått genom och jag är borta från Ratsit, Mrkoll, etc.

Men, kan detta ligga mig i fatet om jag söker jobb? Kan möjliga, framtida arbetsgivare tycka att det är konstigt att jag inte syns på de sajterna som oftast utgör de första Google-resultaten? Kan folk tycka att jag verkar skum? Att jag döljer något?

Det ska kanske påpekas att jag inte har Facebook, Linkedin eller någon annan social media heller (officiellt i alla fall. Alla måste väl IG:a lite), och sökresultaten på Google bara visar mina akademiska meriter och några länkar till nyheter om projekt som jag jobbat med.
Citera
2024-11-19, 23:16
Medlem
Baisianuss avatar
Ja, helt säkert. Svensken är ett dumt kreatur som reagerar negativt på avvikelser. Människor som sticker ut ogillas kraftigt av kollektivet. Att inte låta alla få fri insyn i privatlivet via sociala medier och offentliga register är en sådan sak som väcker ogillande i flocken.
Citera
2024-11-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag inspirerades nyligen av en tråd här på Fb där man fick finfina instruktioner om hur man tar bort sin närvaro på Ratsit och liknande sajter. Eftersom jag tycker att det är lite väl öppet med informationen på dylika sajter i Sverige så följde jag råden och begärde att mina uppgifter skulle raderas. Ett par månader senare så har alla raderingar gått genom och jag är borta från Ratsit, Mrkoll, etc.

Men, kan detta ligga mig i fatet om jag söker jobb? Kan möjliga, framtida arbetsgivare tycka att det är konstigt att jag inte syns på de sajterna som oftast utgör de första Google-resultaten? Kan folk tycka att jag verkar skum? Att jag döljer något?

Det ska kanske påpekas att jag inte har Facebook, Linkedin eller någon annan social media heller (officiellt i alla fall. Alla måste väl IG:a lite), och sökresultaten på Google bara visar mina akademiska meriter och några länkar till nyheter om projekt som jag jobbat med.

Att sidorna finns överhuvudtaget är ett problem med lagstiftningen. De måste lagstiftas bort. Ingen ska finnas där.

Och för att svara på frågeställningen: Ja, jag menar att detta kan vara fallet. Du avviker från det vanliga om du gör det och kan ses som en skummis.
Dessutom har det ingen större effekt. Uppgifterna som ligger där är en sammanställning av redan offentlig information, till skillnad från deltagande i sidor som Facebook eller LinkedIn som är frivilligt inmatat.
Skulle dock vara intressant att se någon mera vetenskaplig indikation på att det inger misstänksamhet från omgivningen, och inte bara ha en känsla om det.

Nämnde detta möjliga problem i integritetstråden om hur man tar bort sig från dessa tjänster, att det kan vara kontraproduktivt att göra det, och blev inte milt omnämd efter. Idiot, 1984-vurmare osv.

Kollar jag runt bland min egen bekantskap stämmer det också - de som tagit bort sig från dessa tjänster är i någon grad det t.ex. en arbetgsivare skulle kalla för "skummisar". En babblar om konspirationsteorier, sanningen, Illuminati och antivaxx med haschröda ögon de få gånger man träffar på honom. En är dömd för ett inte så trevligt brott. En har varit utsatt för stalkers och upptäckt att det inte hjälpt att ta bort sig från dessa sidor (no shit). Anledningen att jag vet att dessa tagit bort sig är att de sagt det, och gjort en stor grej av det.

Gällande att bli utsatt för stalking ska man givetvis inte victim-blama, men det faktum att man lyckas bli stalkad säger också något om en som person i en majoritet av fallen, och även om det inte gör det och det har uppstått helt random har man redan ett problem som kan bli exempelvis en arbetsgivares problem.
Citera
2024-11-20, 07:44
Medlem
Det är status att inte synas på diverse web-siter eller sociala medier så du kan känna dig trygg. Här på FB är du anonym.
Citera
2024-11-20, 08:09
Avstängd
pojkpingiss avatar
Trenden har nog vänt, iaf bland vuxna. Att inte synas (eller finnas med på) sociala medier ses inte som särskilt skumt längre, var långt värre för tio år sedan. Det ses inte heller som särskilt konstigt att plocka bort sig från reigister/sidor som hitta/mr.koll och liknande. Folk börjar inse vikten av integritet, i flera led. Dessutom har det (äntligen) gått upp ett ljus för pöbeln att pga rådande och skenande kriminalitet/bedrägerier är det av nytta att inte synas överallt 24/7. Med lite medvind förbjuds sidor som Lexbase och liknande redan till sommaren 2025. Folk förtjänar lugn och ro, även de som olyckligt hamnat i dessa rullor. Och de kriminellas möjligheter att hitta offer via nätet bör så klart dras åt rejält. Märkligt att dessa sidor fått finnas i Sverige i så många år, dessa har förstört många liv.

De som anser det negativt att inte synas och fläka ut sina liv på nätet, är de personer som är skummisar, det tyder på såväl narcissism som sjukligt behov att att "vara med" i den svagbegåvade lägerelden "sociala medier", en vilsenhet som inte bör gynnas. De tyder även på ett ytterst begränsat tänkande och egen fri vilja och svår ängslighet. Människor är satta på jorden för att tänka själva. Strömmen ska man inte följa annat än i nödfall, dock ska man vara med i flocken, och göra sitt yttersta för att påverka den i rätt riktning, det tycker jag är en plikt. Människor behöver varandra.

Som sagt, vinden har vänt bland vuxna, det är idag inget negativt att inte vara överdrivet synlig på nätet. Får du frågor om varför, är det givetvis bäst att berätta varför, annars kan du framstå som en skummis.
Citera
2024-11-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse

Lite kan det nog vara så, det bästa är absolut att du syns och det ser grönt ut.
Citera
2024-11-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Trenden har nog vänt, iaf bland vuxna. Att inte synas (eller finnas med på) sociala medier ses inte som särskilt skumt längre, var långt värre för tio år sedan. Det ses inte heller som särskilt konstigt att plocka bort sig från reigister/sidor som hitta/mr.koll och liknande. Folk börjar inse vikten av integritet, i flera led. Dessutom har det (äntligen) gått upp ett ljus för pöbeln att pga rådande och skenande kriminalitet/bedrägerier är det av nytta att inte synas överallt 24/7. Med lite medvind förbjuds sidor som Lexbase och liknande redan till sommaren 2025. Folk förtjänar lugn och ro, även de som olyckligt hamnat i dessa rullor. Och de kriminellas möjligheter att hitta offer via nätet bör så klart dras åt rejält. Märkligt att dessa sidor fått finnas i Sverige i så många år, dessa har förstört många liv.

De som anser det negativt att inte synas och fläka ut sina liv på nätet, är de personer som är skummisar, det tyder på såväl narcissism som sjukligt behov att att "vara med" i den svagbegåvade lägerelden "sociala medier", en vilsenhet som inte bör gynnas. De tyder även på ett ytterst begränsat tänkande och egen fri vilja och svår ängslighet.

Du har helt rätt - TS huvudfrågeställning rör sig i detta fall dock om lexbase, mrkoll m.fl. sidor som publicerar och sammanställer offentlig information. Att göra ett aktivt drag för att inte finnas där, är och säger något helt annat om än person än den som passivt väljer att inte delta i kommersiellt grundade sociala medier.
Citera
2024-11-20, 16:56
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Du har helt rätt - TS huvudfrågeställning rör sig i detta fall dock om lexbase, mrkoll m.fl. sidor som publicerar och sammanställer offentlig information. Att göra ett aktivt drag för att inte finnas där, är och säger något helt annat om än person än den som passivt väljer att inte delta i kommersiellt grundade sociala medier.

I mitt inlägg inkluderas som sagt mr.koll och liknande sidor, vilket du kan läsa. 2024 gör man rätt i att inte synas på sådana sidor, med tanke på all kriminalitet och bedrägerier. Ingen dömer dig idag om du plockar bort dig ifrån sådana sidor. Finns ingen anledning att stå kvar på dessa i dagens samhälle. Detta är som sagt mest kriminella och skvallerkärringar som använder sig av dem.
Citera
2024-11-20, 21:12
Medlem
Citat:
I mitt inlägg inkluderas som sagt mr.koll och liknande sidor, vilket du kan läsa. 2024 gör man rätt i att inte synas på sådana sidor, med tanke på all kriminalitet och bedrägerier. Ingen dömer dig idag om du plockar bort dig ifrån sådana sidor. Finns ingen anledning att stå kvar på dessa i dagens samhälle. Detta är som sagt mest kriminella och skvallerkärringar som använder sig av dem.

Fast det är väl oftast dom som är dömda för saker som raderar sig?
Citera
2024-11-20, 21:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast det är väl oftast dom som är dömda för saker som raderar sig?

Är det? Ingen aning. De personer jag känner som tagit bort sig, har gjort det för att de tycker dessa register är osmakliga och inkräktar på integriteten. De vill inte skylta med vart de bor, i vilket område, med vem de bor, antal kvadratmeter, vad lägenheten är värd, osv. Lexbase kan man väl inte ta bort sig ifrån? Det är ganska unikt för Sverige att det ska skyltas med dessa uppgifter, rätt suspekt i min värld.

Personligen ser jag ingen anledning till att skylta med ovanstående för okända, inte min sambo heller. Dessutom sker det så pass mycket skit här i Sthlm, att vi tycker det känns tryggast. Våra nära och kära och arbetsgivare har redan våra kontaktuppgifter.
Citera
2024-11-20, 21:58
Medlem
Citat:
Är det? Ingen aning. De personer jag känner som tagit bort sig, har gjort det för att de tycker dessa register är osmakliga och inkräktar på integriteten. De vill inte skylta med vart de bor, i vilket område, med vem de bor, antal kvadratmeter, vad lägenheten är värd, osv. Lexbase kan man väl inte ta bort sig ifrån? Det är ganska unikt för Sverige att det ska skyltas med dessa uppgifter, rätt suspekt i min värld.

Personligen ser jag ingen anledning till att skylta med ovanstående för okända, inte min sambo heller. Dessutom sker det så pass mycket skit här i Sthlm, att vi tycker det känns tryggast. Våra nära och kära och arbetsgivare har redan våra kontaktuppgifter.

Jag hade åtminstone höjt på ögonbrynen om någon jag kollat upp i jobbsammanhang varit borttagen på såna sidor. T ex en hantverkare.
Citera
2024-11-20, 22:05
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag hade åtminstone höjt på ögonbrynen om någon jag kollat upp i jobbsammanhang varit borttagen på såna sidor. T ex en hantverkare.

Ja, vi är ju alla olika. Dock har jag i princip aldrig känt behov av att kolla upp någon. De ggr jag söker ett telefonnummer kör jag hitta eller eniro. Är man företagare är det väl lite weird att inte finnas synlig, det håller jag med. Annars tycker jag folk ska vara på sin vakt omkring sådana sidor, det sker som sagt väldigt mycket skit i storstäder. Ett sätt att minska risken för att bli utsatt, är ju att ta bort sig. Sedan har ju inte folk ett skit med att göra vad min lägenhet är värd, hur stort jag bor, med vet jag bor, osv. Rätt weird att så många fortfarande väljer att synas på de sidorna, tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in