• 1
  • 2
2006-08-21, 22:27
Medlem
Jag håller på att koppla runt lite med datorn här hemma och upptäcker att mycket av elektroniken verkar vara strömförande. T.ex vågar jag inte ta i nätverkskabeln mer, den ger mig stötar. När jag skulle koppa in monitor sladden i datorn så slog det gnistor. Vad beror detta på?

Min enda gissning är att uttagen här inte är jordade, kan det ge sånna här problem?
Citera
2006-08-21, 23:13
Medlem
Tror inte det hade spelat någon roll ifaöö de var jordade, då hade istället proppen gått.
Citera
2006-08-22, 08:04
Medlem
Skärmen har tagit för mycket stryk eller bara på något sätt gått sönder.
I skolor är det ganska vanligt att skärmsladden gnistrar till. Testa också bara tag bort skärmen och sätta i nätverkskabeln. Stöten kan mycket väl komma ifrån den gnistrande skärmen!
Citera
2006-08-22, 14:42
Medlem
Hur kan jag kontrollera om en enhet är sönder? Jag har en multimeter, men jag vet inte riktigt hur jag ska mäta för att komma fram till var problemet ligger.
Citera
2006-08-22, 18:02
Medlem
Fas- eller jordningsfel

Detta fenomen kan uppstå om du exempelvis ansluter bildskärm och dator till två olika faser.
Det kan hjälpa att vända den ena sicproppen ett halvt varv i kontakten i så fall.

Bäst är att ha allt anslutet till samma vägguttag eller åtminstonde till samma fas. Om två vägguttag är på samma fas sitter dom på samma säkring/propp.

---/samoht
Citera
2006-08-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Hur kan jag kontrollera om en enhet är sönder? Jag har en multimeter, men jag vet inte riktigt hur jag ska mäta för att komma fram till var problemet ligger.

Mjo, om du tex ska kolla om ditt datorchassi är farlig så kan du ta din multimeter mellan chassit och ett element tex.. Om du får utslag på multimetern så kan du testa att jorda datorchassit till ett element eller något liknande.. Om du inte får några stötar efteråt så vet du vad felet är nämligen jordningsfel..

EDIT: Vet inte om detta stämmer till 100% men någon kunnig kan väll rätta mig om jag har fel..

//Puss hej
Citera
2006-08-23, 11:05
Medlem
Verkar som du har vagabonderande strömmar hemma. ring din hyresvärd så får dom skicka ut en elektriker och testa centralen och åtgärda dina problem.

ha de,

Annars är det ju positivt att ha strömförande saker hemma som TV typ
Citera
2006-08-24, 10:12
Medlem
Pappa är hyresvärd och bor på nedanvåningen, ska testa ringa han imorgon och säga att brelleboy sa att jag skulle kräva att få hit en elektriker.

Vad är Vagabonderande ström?

För övrigt så tror jag att det har löst sig nu. Jag gick igenom sladdarna bakom datorn. Jag har en del prylar som behöver ström, men bara två uttag. Detta har jag löst med att ha en förgrenare. När förgrenaren inte räckte till så kopplade jag in en förgrenare till. Nu när jag tittade så insåg jag att jag inte behövde den andra förgrenaren mer, så jag kopplade ur denna och det verkar nästan som detta löste problemet. Frågan är nu bara vad det var som gjorde att det blev så (om detta nu var problemet, har inte testat så mycket än). Kan det vara så att den extra förgrenaren jag hade inte var så bra isolerad så det inducerades störningar? Eller kan längden på sladden på något sätt ha skapat en fasförskjutning. Jag tycker det låter lite långsökt, det är ju totalt omöjligt att ha lika långa sladdar med sån precission.
Citera
2006-08-24, 14:32
Medlem
Rans avatar
Det har nog att göra med att du särskriver. Testa att sluta upp med det (Kom ihåg: skriv ihop ord som ska skrivas ihop!), så blir det nog bättre!
Citera
2006-08-24, 15:47
Medlem
Det här är ett ganska varnligt problem när man kopplat ihop flera saker med olika jord.

Om du t.ex. har kabel-tv och samtidigt har datorn kopplad till TVn så kommer du få problem eftersom tv-nätet och datorn inte har samma jordpotential.
Det samma gäller andra dator i nätverket, om du har någon annan dator i huset som inte är jordad kan den göra så att du får stötar när du håller på att koppla nätverkskablar.

Det är iaf bättre nuförtiden, förr gjorde det ofta ont att koppla om större coax nätverk.
Citera
2006-08-24, 21:35
Medlem
Man få ta på sig plast handskar, eller något annat issolerings material när man håller på med nät verks kablarna.
Citera
2006-08-24, 21:40
Medlem
Evaristos avatar
När jag flyttade in en lägenhet för några år sedan upptäckte jag att eluttaget över diskbänken inte funkade. Kollade med elmejsel och gkorde den något chockerande upptäckten att strömmen låg på jorden i uttaget. Där hade man kunnat få sig en rejäl kyss!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in