• 1
  • 2
2024-11-18, 23:51
Medlem
RutgerFuchss avatar
Jag har skapat mig en bra förmögenhet genom åren. Ja, en riktigt bra faktiskt. Har hjälpt människor i min närmaste bekantskapskrets att följa mitt exempel. Även om det inte varit mitt syfte, har dessa återbetalat mig med råge. Sannolikt för att jag är en snäll jävel och att de vill återgälda mig.

Eftersom jag har överskjutande medel söker jag okända människor att sponsra. Men hur hittar jag dessa? Jag menar seriösa människor som vill göra bra ifrån sig, inte tiggare.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2024-11-19 kl. 00:14.
Citera
2024-11-18, 23:59
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag har skapat mig en bra förmögenhet genom åren. Ja, en riktigt bra faktiskt. Har hjälpt människor i min närmaste bekantskapskrets att följa mitt exempel. Även om det inte varit mitt syfte, har dessa återbetalat mig med råge. Sannolikt för att jag är en snäll jävel och att de vill återgälda mig.

Eftersom jag har överskjutande medel söker jag okända människor att sponsra. Men hur hittar dessa? Jag menar seriösa människor som vill göra bra ifrån sig, inte tiggare.

Du får nog vara lite mer specifik.
Innovatörer som behöver ekonomiskt stöd?
Fattiga som förtjänar ett bättre/rikare liv?
Volontärer som skulle vilja men inte har råd?
Andra?
Citera
2024-11-19, 00:13
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Du får nog vara lite mer specifik.
Innovatörer som behöver ekonomiskt stöd?
Fattiga som förtjänar ett bättre/rikare liv?
Volontärer som skulle vilja men inte har råd?
Andra?
Rimliga frågor!
Skulle säga att jag brinner mest för din andra och tredje grupp, men inser att den första är de som ger möjligheter till dem, varför det beror på hur de resonerar.
Citera
2024-11-19, 00:26
Bannlyst
Citat:

Eftersom jag har överskjutande medel söker jag okända människor att sponsra. Men hur hittar dessa? Jag menar seriösa människor som vill göra bra ifrån sig, inte tiggare.
Se efter möjligheterna att sponsra lantmän som tillverkar högkvalitativa hälsofrämjande matprodukter så att de kan ge fler människor tillgång på mat som bringar dem hälsan åter, och undersök möjligheten i att själv bli en storproducent av hälsofrämjande råvaror.

Det finns exempelvis inga svenska producenter av opastöriserade ostar, även om den sortens ost är eftertraktad världen över, och det kunde vara något att främja i Sverige som skulle göra många nytta och väl, samt vara en enormt eftermäle när ostarna börjar skickas världen över som hur Comté, Gruyère och parmesanost är världskända.
Citera
2024-11-19, 00:47
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Rimliga frågor!
Skulle säga att jag brinner mest för din andra och tredje grupp, men inser att den första är de som ger möjligheter till dem, varför det beror på hur de resonerar.

Även jag tjänar mer än vad jag rimligen behöver, och använder en del av överskottet för att hjälpa studenter och familjebildare som behöver det.
I första hand mina barn men även två andra, studerande, som kommer från familjer med begränsade ekonomiska möjligheter.

Nu vill jag inte gå in på politik här, men de senaste åren har jag, och frun, gett en del för att hjälpa Ukrainas civilbefolkning med energiförsörjning när ryssarna slått mot deras infrastruktur.
Vårt val.

Jag skulle gärna hjälpa någon/några innovatörer om jag kände att det var rimligt och lämpligt, men bortsett från att vi i begränsad utsträckning har hjälpt ena barnet med ett "startbidrag" så har jag inte hittat något lämpligt att "sponsra".
Citera
2024-11-19, 00:48
Medlem
Gör som staten.
Citera
2024-11-19, 01:05
Medlem
Finns väl annars ett par härinne på fb som kan behöva eller förtjäna en slant.
Citera
2024-11-19, 01:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Finns väl annars ett par härinne på fb som kan behöva eller förtjäna en slant.

Det är stor skillnad mellan att behöva och förtjäna.
Citera
2024-11-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxig
Gör som staten.
Ska han förskingra sina egna pengar?
Citera
2024-11-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Ska han förskingra sina egna pengar?

Och mer därtill!
Citera
2024-11-19, 07:52
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Rimliga frågor!

Det finns en grupp på facebook som heter Kronofogden, inkasso och skulder. Därinne kryllar det av folk som skulle behöva din hjälp. Allt från ensamstående mammor som lever på löneutmätning och vet inte hur de ska få ihop till en simpel matkasse till utförsäkrade människor som levt på luft i 20+ år. Varje historia är unik och om du är seriös och genuin kan du nog få en och annan att öppna sig privat om du på riktigt vill hjälpa även om det bara är med väl valda ord i all välmening.
Citera
2024-11-19, 07:59
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är stor skillnad mellan att behöva och förtjäna.
Haha ja, luffare finns det gott om härinne

TS leta inte. När du ser det så vet du.
Själv hade jag nog velat ge roliga upplevelser till gamlingar på boenden och god mat. För jag tycker synd om dom. Det måste vara tufft att bli gammal och vissa är ensamma och har ingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in