• 1
  • 2
2024-11-18, 16:11
Medlem
En helikopter havererade strax efter start från Långtora flygfält norr om Enköping vid lunchtid för att inspektera kraftledningar.

Enligt vittnesuppgifter så började den rotera olycksbådande (kring vertikalaxeln), så något problem relaterat till stjärtrotorn kan nog mistänkas.
Citat:
"Delarna sprutade"

Fler personer blev vittnen när en helikopter kraschade norr om Enköping på måndagen.

Två personer fördes till sjukhus efter olyckan.

Peter Biltz blev vittne till olyckan och berättar vad han såg.
https://sverigesradio.se/artikel/pet...larna-sprutade
Intervjuvideo: https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsal...hen-forskrackt
Senast redigerad av iconicatab 2024-11-18 kl. 16:26. Anledning: + video-länk
Citera
2024-11-19, 00:38
Medlem
Gissar att det var en McDonnell Douglas 369E från 2001 med registrering SE-JVM.

Info om den helin och tidigare bilder här:
https://nordicrotors.com/registration/SE-JVM
Citera
2024-11-19, 01:09
Medlem
Skönt att det inte blev fatalt för de två ombord! Det kanske blev nåt som liknade autorotation som lindrade nedfärden...

Citat:
Ursprungligen postat av folkforradare
Gissar att det var en McDonnell Douglas 369E från 2001 med registrering SE-JVM.
Tack! Ser ut som en perfekt gissning - även med "skrotet" som hängde under.
Citera
2024-11-19, 01:22
Medlem
Ja verkligen tur i oturen att de själva kunde krypa ut!

Förstår inte riktigt förloppet. Först började den rotera medurs och sedan luta tills den slog i backen, enligt ögonvittne.

Att den började rotera låter ju som något knas med stjärtrotorn, men varför skulle den börja luta?

Kan hända piloten gjorde något dumt i panik?
Citera
2024-11-19, 14:25
Medlem
SuraStinas avatar
Såg samma helikopter i norduppland kl 11 i söndags (dagen innan kraschen). Den betedde sig jättemärkligt- verkade flyga hit och dit utan mål, vara på väg att landa men sen gå upp igen. Den hovrade precis ovanför min bostad och jag trodde den skulle krascha i trädgården. Jag misstänker att det var en oerfaren pilot som flög. Har sett dessa helikoptrar i en massa år men aldrig nån som betett sig så här konstigt. Jag tänkte faktiskt att den kommer krascha förr eller senare.
Citera
2024-11-19, 14:33
Medlem
Det kan ju ha varit någon form av tekniskt fel på helikoptern. Ett vittne talade ju om att det sprutade delar från helikoptern just innan den störtade.
Har svårt att tro att man skickar en oerfaren pilot, till att inspektera kraftledningar.
Citera
2024-11-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkforradare
Ja verkligen tur i oturen att de själva kunde krypa ut!

Förstår inte riktigt förloppet. Först började den rotera medurs och sedan luta tills den slog i backen, enligt ögonvittne.

Att den började rotera låter ju som något knas med stjärtrotorn, men varför skulle den börja luta?

Kan hända piloten gjorde något dumt i panik?
Det behövs inga 'dumheter' från piloten: Har han blivit av med normal manövrering av något skäl som helst så kommer hkp:n inleda krashen med att börja luta.

Förr (före datorisering/automation) sade man "att flyga helikopter är som att balansera en smörklick ovanpå en het potatis"...
Citera
2024-11-19, 15:26
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Det kan ju ha varit någon form av tekniskt fel på helikoptern. Ett vittne talade ju om att det sprutade delar från helikoptern just innan den störtade.
Har svårt att tro att man skickar en oerfaren pilot, till att inspektera kraftledningar.

Nån gång måste ju alla vara nybörjare på sitt jobb. Läste att företaget inspekterar ledningar i Sverige och även Polen. Kanske en polsk pilot som skulle börja jobba i Sverige...?

Det som är intressant är att samma helikopter dagen innan betett sig märkligt och flera människor- oberoende av varandra- reagerat på det. När jag följde det under ett par minuters tid verkade det inte ha maskinfel utan bara att piloten flög märkligt- fram och tillbaka till synes planlöst (inga luftledningar där), ner som om den skulle landa sen snabbt upp igen, obehagligt nära hus, träd och mark och den var inne på min tomt. Eftersom jag sett dessa inspektionsflyg i många år vet jag deras rutter och var luftledningarna går och de har ALDRIG flugit så här nära marken och aldrig irrat så där konstigt.
Jag vidhåller att det är en pilot som inte är torr bakom öronen.
Citera
2024-11-20, 00:09
Medlem
Det Polsk-Svenska företaget bakom har tydligen slarvat med underhåll tidigare. Dels var det en krasch med dödlig utgång i Älvsbyn 2017. Haverikommisionen noterade bristande underhåll.

2019 var det en allvarlig incident i Norge. Även där konstaterades att underhåll inte skett som förväntat, samt att dokumentationen av underhåll inte var tillräcklig.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...yckor-en-avled

Helikoptrar har väldigt många "single point of failure", dvs många ställen där en enda komponent är skillnaden mellan att flyga och krascha.

Säkerheten bygger därför på väldigt strikta regler kring inspektion, underhåll och service. Slarvas det med detta är risken överhängande att det sker olyckor.

Lägg till att en helikopter inte kan glidflyga som i princip alla flygplan. Det går att autorotera och därmed göra en någorlunda säker nödlandning om t.ex. motorn lägger av. Det krävs dock en viss höjd för att det ska gå, 20 meter som nämns kring olyckan är för lågt.
Citera
2024-11-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder

Mannen SVT intervjuade sa att det sprutade delar, men inte att det skulle ha skett innan markkontakt. Har du någon annan information?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...hen-forskrackt
Citera
2024-11-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det behövs inga 'dumheter' från piloten: Har han blivit av med normal manövrering av något skäl som helst så kommer hkp:n inleda krashen med att börja luta.

Som jag skrev började helikoptern, enligt ögonvittne, rotera medurs och det tyder på att det blivit något fel på stjärtrotorn. Den har som uppgift att motverka just rotation som uppstår när motorn trycker runt huvudrotorn. Motorn tar spjärn mot stjärtrotorn så att säga.

Genom att ändra vinkel på stjärtrotorbladen går det att öka och minska dess effekt, vilket gör att helikoptern kan svänga och vrida sig runt sin egen axel.

Detta görs med fotpedaler av piloten.

Så om det blir något fel på antingen styrreglage eller kraftöverföring till stjärtrotorn kommer helikoptern att börja vrida sig runt sin egen axel.

Denna vridning kan bli väldigt kraftig men avtar om motorn stryps, då det är motorn som är kraften bakom vridningen.

Att luta helikoptern sker genom att vinkla om bladen i huvudrotorn. Antingen åt sidorna eller framåt/bakåt. Detta motsvarar skev- och höjdroder på ett flygplan och görs genom att föra styrspaken åt önskat håll med handen.

Så om helikoptern både började rotera och luta har det skett två saker. Dels med stjärtrotorn och dels med huvudrotorn.

Nu kanske det är skitsvårt att hovra en helikopter som börjar rotera okontrollerat, varpå piloten är dömd att misslyckas och lutar omkull helikoptern. Instinktivt tänker jag att det inte borde vara så, men jag har aldrig flugit en fullstor helikopter. 🙃

20 meter som det pratas om är generellt sett för låg höjd för att kunna autorotera ner, men det i sig är ingen anledning för att helikoptern ska börja luta. Istället bör vridningen av rotorbladen som ger lyftverkan bromsa huvudrotorn tills bladen inte längre har lyftkraft och helikoptern helt enkelt slutar flyga och ramlar ner.

Det är dock inget som sker omedelbart, så det bör gå att komma ner lite snällare än fritt fall, men det blir definitivt krasch snarare än landning.

Det bör vara teoretiskt möjligt att; behålla viss motorverkan och acceptera att helikoptern roterar medan den sjunker lite mer kontrollerat. Gissar att det är mer eller mindre omöjligt i praktiken, beroende på helikopter.
Senast redigerad av folkforradare 2024-11-20 kl. 00:54.
Citera
2024-11-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
de har ALDRIG flugit så här nära marken och aldrig irrat så där konstigt.
Jag vidhåller att det är en pilot som inte är torr bakom öronen.

Jag tror det vore bra om du redogör för dina observationer till haverikommisionen. Låter som busflygning och det kan ju ha överbelastat helikoptern vilket kortat livslängd på komponenter.

Stefan Carneros heter utredningsledaren på Statens haverikommission.

Kontaktuppgifter:
https://shk.se/om-shk/kontakta-oss
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här