• 1
  • 2
2024-11-18, 11:35
Hej. Jag är en aning allergisk att beställa saker så jag har lite funderingar om Autodoc och era erfarenheter.
Grejen är den att jag har aldrig beställt märkesspecifika delar förr utan denna gång var första gången och det är inte till min bil.
Min morsas bromsar sjunger på sista versen och jag gjorde en fulfix på den i somras och med det blev jag inte förvånad när ett bromsok kärvade ihop förra veckan. Det visade sig att oken tydligen tillverkades av guld och priserna var horribla.
Efter lite letande hittade jag ett prisvärt på Autodoc och det ligger nu hos mitt postombud.
Morsan är väldigt beroende av bilen vilket gör att hon vill boka verkstad omgående.
Frågan nu är om man ska våga chansa och boka verkstad eller bör man kolla så det passar först?
Förutsättningarna är då att lyfta bilen på en parkering och måtta med ögonmått.
Bilen i fråga är en Kia Piccanto vilket gör att det är standardgrejer.
Så, ni som beställt från Autodoc tidigare: Är det vanligt med felleveranser eller brukar man få rätt grejer?
Citera
2024-11-18, 11:42
Medlem
Man brukar få rätt grejer
Citera
2024-11-18, 11:49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det beror väl helt på, dyker det upp många alternativ med olika mått mellan fasthålen, tjocklek på bromsskivan eller kolvdiameter så är väl risken större att det kan ha blivit fel. Finns det bara en variant så är ju risken såklart mindre...
Citera
2024-11-18, 12:08
Har beställt två gånger, fått rätt båda gånger
Citera
2024-11-18, 12:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag sökte delar på mitt regnummer, bl a en drivaxel och hittade en till väldigt bra pris så jag lade ordern och betalade. En stund senare dubbelkollade jag med verkstadshandbok och det visade sig att mina splines inte stämde i antal med den jag beställt utan pga att min årsmodell var en mellanmodell på delarna, skickade ett mail och dom ordnade det direkt, pengarna tillbaka på kontot i typ samma stund.

Jag har beställt fler gånger och det har alltid varit rätt, har bara bra erfarenhet av autodoc förutom att deras nummersök den gången var en aning missvisande vilket jag inte tror var enbart deras miss utan uppgifterna från min bils tillverkningsdata.
Citera
2024-11-18, 12:23
Medlem
ormbitens avatar
Det beror ju på vad det är man ska köpa.

Till vissa bilar kan det ju tex finnas tre olika storlekar på bromsskivor och bromsbelägg och det kan finnas olika utföranden på vissa delar, tex bromsok med olika storlekar på kolven trots att alla delar kan kopplas till ett och samma registreringsnummer.

Så man kan behöva vara på sin vakt och kontrollera och kanske mäta visa delar som sitter på bilen.
Ska man köpa vissa motordelar så kan original-nummer vara lämpligt att jämföra.

Har handlat från Autodoc hundratals gånger och aldrig fått fel.

Men däremot så hände det ibland när jag drev bilverkstad att kunder hade med sig egna delar som dom hade handlat på Autodoc som inte alls passade på bilen.
Lagom kul när man tex har demonterat en drivknut och man inser att den nya knuten inte passar på drivaxeln.
Citera
2024-11-18, 12:42
Medlem
Jag beställer 1-3 ggr i veckan sedan flera år tillbaka och det funkar väldigt bra. Leveransen från Berlin till Gotland tar i allmänhet 5-6 arbetsdagar.
Citera
2024-11-18, 13:45
Medlem
Wikitomtes avatar
Har handlat hos dom 10-15 gånger och det har aldrig blivit fel.
Citera
2024-11-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Till vissa bilar kan det ju tex finnas tre olika storlekar på bromsskivor och bromsbelägg och det kan finnas olika utföranden på vissa delar, tex bromsok med olika storlekar på kolven trots att alla delar kan kopplas till ett och samma registreringsnummer.

Precis så var/är det till min f d JEEP Cherokee KJ.
Beställde hem alla 3 varianterna/alternativen med löfte att får returnera det som inte passade.
Citera
2024-11-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Lagom kul när man tex har demonterat en drivknut och man inser att den nya knuten inte passar på drivaxeln.
Hände mig med en NIVA.
Visste, trodde jag, att bilen skulle ha 22 splines på drivaxlarna.
Men i praktiken var det 24 splines.
Hade skickat efter från Tyskland.
Ingen returrätt.
4 drivknutar reades ut på Lada-forumet, tyvärr.
Citera
2024-11-18, 14:45
Tack.
Vi bokade verkstad då det är en standardgrej. Jag vet redan vilka problem det kan bli om något inte är standard på en bil då Biltema säljer bromsskivor till mitt regnummer men tydligen är det fel nummerplåt på den. Inget fel på Biltemas skivor förutom då att de glömde att motorn kräver överdimensionerade bromsar.
Citera
2024-11-18, 14:59
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Hej. Jag är en aning allergisk att beställa saker så jag har lite funderingar om Autodoc och era erfarenheter.
Grejen är den att jag har aldrig beställt märkesspecifika delar förr utan denna gång var första gången och det är inte till min bil.
Min morsas bromsar sjunger på sista versen och jag gjorde en fulfix på den i somras och med det blev jag inte förvånad när ett bromsok kärvade ihop förra veckan. Det visade sig att oken tydligen tillverkades av guld och priserna var horribla.
Efter lite letande hittade jag ett prisvärt på Autodoc och det ligger nu hos mitt postombud.
Morsan är väldigt beroende av bilen vilket gör att hon vill boka verkstad omgående.
Frågan nu är om man ska våga chansa och boka verkstad eller bör man kolla så det passar först?
Förutsättningarna är då att lyfta bilen på en parkering och måtta med ögonmått.
Bilen i fråga är en Kia Piccanto vilket gör att det är standardgrejer.
Så, ni som beställt från Autodoc tidigare: Är det vanligt med felleveranser eller brukar man få rätt grejer?

Välj trodo, dom kollar upp så du får EXAKT rätt del, det är en del av deras verksamhet, på autodoc måste du va 100% säker.. dessutom 2v leverans när du klickat på köp.

Fick en packing till vattenpumpen som var trasig, dom skickade dock tillbaka hela summan på kamremskitet vilket var nice, ca 1100 tillbaka. Packningen köpte jag löst på volvo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in