• 1
  • 2
2024-11-17, 23:55
Medlem
Damen101s avatar
En nattlig fundering.

Vilket av dess mediciner är bäst tycker ni? Jag har varit på quetiapin i snart 3 år mot sömnbesvär men vill byta då jag vill återgå till mina normal dopamin och seretonin nivåer. Vad tror ni om Mirtazapin istället eller Propavan.

Vad har ni för erfarenheter?
Senast redigerad av Damen101 2024-11-18 kl. 00:02.
Citera
2024-11-18, 00:33
Sämst är iallafall mirtazapin och propavan. Sverige har inga effektiva 1a generationens antihistaminer med kort halveringstid registrerade. Fentiazzzinskit är vad du kommer till.

Sverige är ett absurt land. Kunskapen är endast liten.
Citera
2024-11-18, 01:13
Medlem
Allt det där är skräp av olika anledningar, alla svarar olika. Biverkningar är som sagt inviduella, vissa får enorma problem med restlest legs av propavan, vissa går upp massor i vikt av mirtrazapin, och queitiapine har jag nog inte hört så mycket om, så jag antar att det är få som får det?

Propavan borde väl inte störa serotoninet då det är ett antihistamin iaf?

Ut och promenera en mil per dag, seså.
Citera
2024-11-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cibirien
Sämst är iallafall mirtazapin och propavan. Sverige har inga effektiva 1a generationens antihistaminer med kort halveringstid registrerade. Fentiazzzinskit är vad du kommer till.

Håller med, det är så inrutat alltihopa, det finns så många mediciner som de stackarna som behöver det skulle kunna få. Säga vad man vill om andra länder, men i Sverige är medicineringen uruselt. Hjärtinfarkt? Alvedon. Ungefär på den nivån är det.
Citera
2024-11-18, 01:35
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Håller med, det är så inrutat alltihopa.
Politiker högt upp bestämmer mycket på basis av vad medier skriver och vad som gynnar näringslivet och majoriteten eller den redan inrutade kulturen med vitt vin. Vem vill leva det livet.
Ett koncentrationsläger av kött är vad folk är. Men typ månens omloppsbana i Vintergatan bestämmer, också var det bra med frågor, förhör och funderingar.
Citera
2024-11-18, 06:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
En nattlig fundering.

Vilket av dess mediciner är bäst tycker ni? Jag har varit på quetiapin i snart 3 år mot sömnbesvär men vill byta då jag vill återgå till mina normal dopamin och seretonin nivåer. Vad tror ni om Mirtazapin istället eller Propavan.

Vad har ni för erfarenheter?

Garanterad viktökning av Mirtazapin. Garanterat skakiga ben "restless legs" av Propavan. Gissar att du tar Quetiapin 25mg för sömnen? Alla dessa tre är i princip skräp. Jag skulle försöka få tillbaka en naturlig sömn, utan dessa kemiska preparat. Dom är alldeles för svaga i förhållande till hur mycket skada dom orsakar. Quetiapin är ingen sömnmedicin, det är en antipsykotisk medicin. Av en tillfällighet upptäckte man att man blir trött och dåsig av den i lägre doser. Alltså - inte utvecklad för sömnbesvär. Om du ändå vill prova på mer skräp, så har du ju Lergigan & Alimemazin + Atarax.
Citera
2024-11-18, 20:29
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cibirien

Okey fattar, tack för inlägget!

Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Allt det där är skräp av olika anledningar, alla svarar olika. Biverkningar är som sagt inviduella, vissa får enorma problem med restlest legs av propavan, vissa går upp massor i vikt av mirtrazapin, och queitiapine har jag nog inte hört så mycket om, så jag antar att det är få som får det?

Propavan borde väl inte störa serotoninet då det är ett antihistamin iaf?

Ut och promenera en mil per dag, seså.

Okey ska göra, jag går ca 7km på jobbet 4ggr i veckan. Men kanske ska springa istället. Tack för inlägget!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Garanterad viktökning av Mirtazapin. Garanterat skakiga ben "restless legs" av Propavan. Gissar att du tar Quetiapin 25mg för sömnen? Alla dessa tre är i princip skräp. Jag skulle försöka få tillbaka en naturlig sömn, utan dessa kemiska preparat. Dom är alldeles för svaga i förhållande till hur mycket skada dom orsakar. Quetiapin är ingen sömnmedicin, det är en antipsykotisk medicin. Av en tillfällighet upptäckte man att man blir trött och dåsig av den i lägre doser. Alltså - inte utvecklad för sömnbesvär. Om du ändå vill prova på mer skräp, så har du ju Lergigan & Alimemazin + Atarax.

Okey tack för tipsen ska kolla med läkaren. 👍🏼
Citera
2024-11-18, 22:45
Medlem
Citat:

Okey ska göra, jag går ca 7km på jobbet 4ggr i veckan. Men kanske ska springa istället. Tack för inlägget!

7km är bra, men försök få in en mil varje dag oavsett, det är drygt, jag vet men det är värt att pröva. Annars har jag hört att vissa sover bra på melatonin, det är ju ett kroppseget hormon som tillverkas när det blir mörkt ute. Det tror jag inte är skadligt att pröva iaf? Lycka till!
Citera
2025-01-13, 20:31
Medlem
Mirtazapin är bäst för mig av de 3
Citera
2025-01-13, 22:06
Medlem
Citat:

Jag tror nog han var ironisk, du kan addera Lergigan & Alimemazin + Atarax till samma skräplista du redan hade i trådstarten. Det är inga nyttiga kemikalier vi pratar om.
Citera
2025-01-14, 19:44
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Jag tror nog han var ironisk, du kan addera Lergigan & Alimemazin + Atarax till samma skräplista du redan hade i trådstarten. Det är inga nyttiga kemikalier vi pratar om.

Okey, men har slutat med Quetiapin sen 3 månader tillbaka vilket känns riktigt bra. Tar starar till kvällen ibland men vet inte om det är placebo.

Men sover lika bra utan QP.
Citera
2025-02-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Alla dessa är ynkliga ursäkter till 'sömnmedel/lugnande'. Har provat alla dessa under flera års tid. Läkarna börjar alltid en behandling med dessa förb-e antihistaminer som eventuellt har som bieffekt att man blir litet trött. I USA köper man motsvarigheten till Atarax receptfritt i matbutikerna. Används även på små barn och hundar som allergipreparat, främst då vid insektsbett.

Jag får t.o.m. kramper i benen av Propavan och kan ibland även känna av det i armarna.
Skräp alltihop.

Har gått så långt att jag har tänkt fara över till USA och besöka min läkare där för att få lugnande/sömnmedicin. Där medicineras man och slipper en massa utgifter för skräp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in