Citat:
Ursprungligen postat av
CyberVillain
Räntefonder har lägsta risk men du måste ju vara berädd att sälja till förlust om du behöver pengarna, väldigt liten risk dock, samt jag har mycket pengar på lång horisont med spridd risk att alla dessa fonder skulle droppa samtidigt är väl låg risk så om räntefonmden mot förmodan skulle ligga back när jag behöver pengarna kan jag låta dem ligga och ta från någon av mina högriskare som råkar vara gröna.
Jag har ca 30k på vanligt sparkonto. 200k + nästa års utdelningskatt (Utdelning i fåmansbolag) på Räntefond och resten på högriskfonder med lång horisont.
Okej, låter som du har bra koll på det. Jag kanske är lite "autistisk" men mina buffertpengar har jag bara på ett vanligt bank/sparkonto. Om jag börjar lägga in det i räntefonder eller andra fonder så försvinner (enligt mig) själva iden om att dessa är buffertpengar. Syftet är ju att man ska ha tillgång till det direkt, utan någon risk alls. Men vi alla gör olika. Men 200k i buffert, enligt din modell med räntefonder, är väl ganska hög buffert? Inte funderat på att köra mer i "bättre" fonder?
Jag försöker ha så låg buffert som möjligt, utan att ens trygghet kompromissas. För mig landar det i en summa på ca 50k på vanligt konto. Resten kör jag i fonder.