2024-11-19, 12:45
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det var länge sen Flinken kom ut.

Flinken var en fullt normal person innan dådet och efter dådet . Men under det fasansfulla dådet var han i psykos . Det var inte hans riktiga jag.
Citera
2024-11-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Slutsatsen är alltså att Gun Hellsvik varken avslog färre eller fler utan ungefär så många som det normalt avslogs/godkändes.
Det är bara ett bifall som kan 100% kopplas till henne men jag ger mig. Du får den.

Vem kunde ana? En politiker som skarvar? Jaja, då har jag lärt mig något idag också. Märkligt att stå och blåljuga om något som är så lätt att kolla upp (om hon nu gjorde det vid det tillfället). Jaja,inte första gången och knappast den sista.

En illusion mindre, knappt några kvar längre. Trodde vi haft en justitieminister med lite stake i men så verkar inte vara fallet.
Citera
2024-11-19, 13:08
Medlem
Eklund är nog en av de få som riskerar att sitta tills han dör. Han är för dum (Låg IQ- troligen genom hjärnskada) att släppas ut. Han gillar lastbilar och hatar kvinnor och barn. Så han sitter bra där han sitter.

Livstid kan betyda hela livet i Sverige. Det är osannolikt. Men gör det i vissa fall. När de börjar bli riktigt skraltiga så är det klart billigare att släppa dem än att de dör inom KV försorg.
Citera
2024-11-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men Axmyr bedömdes inte farlig längre. Anders Eklund är något helt annat en människa som inte kan bli normal sägs det . Men den som lever får se.

Axmyr bedömdes inte som farlig längre pga sin höga ålder. Under större delen av fängelsevistelsen var han dock våldsam och misskötte sig vid många tillfällen, till skillnad från Eklund. Det talar definitivt för att Eklund också kommer att släppas när han blivit tillräckligt gammal.
Citera
2024-11-19, 13:55
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Axmyr bedömdes inte som farlig längre pga sin höga ålder. Under större delen av fängelsevistelsen var han dock våldsam och misskötte sig vid många tillfällen, till skillnad från Eklund. Det talar definitivt för att Eklund också kommer att släppas när han blivit tillräckligt gammal.

Inte åldern som är avgörande om personen är farlig . Det är andra kriterier .
Citera
2024-11-19, 15:14
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Eklund anses farlig för att han inte inser att han gjort fel utan fortfarande skryter om det.
(Därför han åker på stryk hela tiden)
Citera
2024-11-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Hon har fel. Om Eklund inte längre skulle bedömas som farlig för allmänheten så vore det enda rimliga att ge honom en ny chans och släppa ut honom igen, efter att han har avtjänat ett så långt straff att det avskräcker alla som kan avskräckas.

Det är förståeligt att modern är arg och bitter, men detta är irrationella känslor som man naturligtvis inte ska ta hänsyn till när man stiftar lagar. Hon fattar sannolikt inte att även Eklund är ett slgas offer i hela den här historien, då han inte kunde rå för att han blev den han blev.

Rättsväsendets uppgift ska vara att minimera brottsligheten i samhället, genom att utdöma det straff som krävs för detta. Varken mildare eller hårdare än vad som krävs. Att utdöma hårda straff bara för att tillfredsställa offrens och allmänhetens hämndbegär är både ologiskt och skadligt. Det skapar bara en hatiskt och oresonligt samhällsklimat, till ingen nytta.

Fast Eklund är nog farlig för allmänheten. Om han kan rå för det eller inte är en filosofisk fråga, men farlig är han.
Citera
2024-11-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Inte åldern som är avgörande om personen är farlig . Det är andra kriterier .

Ålder är definitivt ett av kriterierna. Så var det både i fallet Axmyr och i fallet Helmer Ljus, även om den sistnämnde hann avlida innan frigivningen.
Citera
2024-11-19, 15:27
Medlem
Knotknets avatar
I den demokratiska rättsstaten Sverige är det strikt juridiken som dömer och bestämmer straffpåföljd.
Jag tycker att det är bra att vi har den ordningen. Englas mamma eller andra anhöriga ska inte döma i svenska domstolar.
Jag har naturligtvis förståelse för Englas mammas känslor.
Att hålla på rättsstatens principer är en grundsten i en demokrati.
Citera
2024-11-20, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Självklart har man inget val i sina handlingar. Du kan aldrig välja vad du ska och inte ska tänka, vad du vill och inte vill göra. Du får aldrig några alternativ att välja mellan. Viljan att göra något dyker bara upp i ditt medvetande, utan att du kan göra någonting åt det. Det är mycket riktigt något annat som bestämmer detta åt dig. Detta faktum kan vem som helst kontrollera när som helst.

Du vill inte bemöta mitt andra påstående eftersom du inte har några argument att komma med, eftersom dina åsikter är helt och hållet känslobaserade.

Nej jag orkar inte ens läsa ditt dravel.
Jag har tillräckligt med dumhuvuden runt omkring mig så jag behöver inte ytterligare en.

Lås in dessa mördare på livstid o kasta bort nyckeln.
Vi hade ju ändå inget val när nyckeln försvann.
Citera
2024-11-20, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast Eklund är nog farlig för allmänheten. Om han kan rå för det eller inte är en filosofisk fråga, men farlig är han.

Jag tro allmänheten är farligare för Eklund . Så fort han bli ingen känd , så kommer någon spöa på honom . Alla kommer blunda. Det finns väl inget som ge så mycket kred ibland allmänheten som att syssla med peddo hunting och spöa barnmördare.

Han sitter bra där han sitter, men man måste få ner kostnaden vad det kostar att förvara honom...
Citera
2024-11-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Möjligt men det ändrar inte saken.
https://bra.se/download/18.779f51ff1...stidsdomar.pdf
På sidan 8 finns ett (förvisso väldigt otydligt) diagram. När hon satt är det tomt (förvisso inte enda gången) men det förekom både före och efter. Men det räcker ju med en benådning per år för att göra utslag i diagrammet om jag inte misstar mig.

Möjligt men Kristiandsbladet verkar hålla med.
https://www.kristianstadsbladet.se/2...over-straffen/

Oklart vad som menas med "i princip".

Hon lyckades få fler dömda till livstid än tidigare för mord i stället för 10?år. Dessutom var hon lite hårdare när det gäller benådningar i allmänhet. Skillnaden låg i, om jag minns, i att Soc dem benådade fler, om de hade genomgått vård och väntade på straff. Och man kunde koppla gm brott till fd missbruk, så kunde de bli benådade. Medan Gun (regeringen*) tyckte att man kunde avtjäna straffet efter vården.

När det gäller nåd så är det svårt att veta exakt varför en person får nåd. Regeringen motiverar aldrig sitt beslut. Man måste läsa ansökningarna och tolka besluten.

I statistiken så undrar jag hur många av ärendena var bombmannens. Han ansökte minst 15+ gånger och han skulle få avslag. Det var bestämt hos alla regeringar. Sen har vi Ali som fick nåd? eller förlyttad till rättspsyk. Men det var ett jvligt velade med honom.

*Nådeärenden beslutas av regeringen i sin helhet, Men de följer ofta justitieministern vilja, som i sin tur följer nådeenhetens utredning. Justitieministern har ju givetvis sagt till enheten hur regeringen ser på nåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in