• 1
  • 2
2024-11-16, 22:06
Medlem
Hej

Jag har en laptop Samsung Galaxy NP750XDA-KD6SE.

Jag har haft den i ett par år. Jag tror batteriet börjar bli dåligt. Det laddas nu bara till 96 %.

I manualen står det att datorn har ett internt batteri och att användaren inte kan byta det själv.

Är det så eller är de bara jävliga?

Det står att man ska ta datorn till ett service-center. Det ligger väl på månen.

Har sett en video på Youtube där de byter batteri i en annan Galaxy Book. Det såg ganska enkelt ut.

Tacksam för svar.
Citera
2024-11-16, 22:40
Medlem
sommarlovs avatar
På bilder ser man inte en enda skruv, hur ska man kunna öppna?
Och kan du ens köpa batteri själv?

https://www.primlogic.se/produkter/12574
Citera
2024-11-16, 23:03
Bannlyst
Om dom inte har limmat fast batteriet , så kan du göra det själv. Samsung är dock en udda fångel på ibland laptopar.

Citat:
Ursprungligen postat av tokismatte
Hej

Jag har en laptop Samsung Galaxy NP750XDA-KD6SE.

Jag har haft den i ett par år. Jag tror batteriet börjar bli dåligt. Det laddas nu bara till 96 %.

I manualen står det att datorn har ett internt batteri och att användaren inte kan byta det själv.

Är det så eller är de bara jävliga?

Det står att man ska ta datorn till ett service-center. Det ligger väl på månen.

Har sett en video på Youtube där de byter batteri i en annan Galaxy Book. Det såg ganska enkelt ut.

Tacksam för svar.
Citera
2024-11-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Om dom inte har limmat fast batteriet , så kan du göra det själv. Samsung är dock en udda fångel på ibland laptopar.

Tack för svar. Vi får hoppas att de inte har limmat fast batteriet.

Köper nog inte en Samsung nästa gång.
Citera
2024-11-17, 00:33
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Skruvarna verkar sitta under gummifötterna:
https://www.ifixit.com/Guide/Samsung...acement/154945
Citera
2024-11-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Skruvarna verkar sitta under gummifötterna:
https://www.ifixit.com/Guide/Samsung...acement/154945

Det stämmer, skruvarna sitter under "tassarna". Jag har kollat.
Citera
2024-11-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Som någon annan sa, skruvarna sitter under "tassarna". Jag har kollat. Jag vet inte om det går att få tag på ett nytt batteri men jag funderar på att köra datorn utan batteri på sladd som en stationär dator. Men tydligen bör man ta ut batteriet då.
Citera
2024-11-17, 11:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Som någon annan sa, skruvarna sitter under "tassarna". Jag har kollat. Jag vet inte om det går att få tag på ett nytt batteri men jag funderar på att köra datorn utan batteri på sladd som en stationär dator. Men tydligen bör man ta ut batteriet då.

Varför är det ett problem om det laddas till "bara" 96%?

Ta ut är inte nödvändigt men en god idè om man inte ska använda det på väldigt lång tid. Likt vanliga batterier.
Citera
2024-11-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Varför är det ett problem om det laddas till "bara" 96%?

Ta ut är inte nödvändigt men en god idè om man inte ska använda det på väldigt lång tid. Likt vanliga batterier.

Det började för bara nån vecka sen med att batteriet bara laddade till 99 %. Sen var det snart 98 %. Nu är det 96 %. Med denna hastigheten är jag rädd att batteriet snart är helt slut.

Flera personer har sagt till mig att om man ska köra datorn på sladd för att batteriet är slut bör man ta ut batteriet för att det annars kan svälla. Jag försöker ta reda på om det stämmer.
Citera
2024-11-17, 16:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det började för bara nån vecka sen med att batteriet bara laddade till 99 %. Sen var det snart 98 %. Nu är det 96 %. Med denna hastigheten är jag rädd att batteriet snart är helt slut.

Flera personer har sagt till mig att om man ska köra datorn på sladd för att batteriet är slut bör man ta ut batteriet för att det annars kan svälla. Jag försöker ta reda på om det stämmer.

Det finns säkert något batterihanteringsprogram på datorns hemsida, eller info i frågan. Det är rätt vanligt att man ska ladda ur det ner till 15-20% då och då, för att sedan ladda fullt. Numera ska de flesta inte vara fulladdade utan bara till c:a 98. Kolla inställningarna i BIOS om det även finns för batteriet.

Ta ut det var nog mer vanligt förr men, visst, bättre "safe then sorry" som det heter.

Vilken dator är det?
Citera
2024-11-17, 17:05
Medlem
Citat:

Oroa dig inte.
Kör på nu, batteriet kommer att leva i många år till.
98% efter "flera år" är sinnessjukt bra, det kommer att sakta ned.
När du närmar dig 50% kan du fundera på att byta.

Laptops brukar f.ö inte vilja starta nuförtiden om du har batteriet helt avkopplat.

Det du kan göra om du är paranoid.
öppna datorn, och sedan ta bort sladden. lämna batteriet kvar, kör med kabel som stationär. inga konstigheter.
Senast redigerad av MrSvensson 2024-11-17 kl. 17:09.
Citera
2024-11-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Oroa dig inte.
Kör på nu, batteriet kommer att leva i många år till.
98% efter "flera år" är sinnessjukt bra, det kommer att sakta ned.
När du närmar dig 50% kan du fundera på att byta.

Laptops brukar f.ö inte vilja starta nuförtiden om du har batteriet helt avkopplat.

Det du kan göra om du är paranoid.
öppna datorn, och sedan ta bort sladden. lämna batteriet kvar, kör med kabel som stationär. inga konstigheter.

Vilken sladd är det som ska tas bort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in