2024-11-16, 20:46
Medlem
Hej, har en egenbygd PC som jag bydde själv ca 9 år sen. Den är med Intel 6700K. Funderar på att upgradera delarna med ny processor/moderkort, DDR5 och M.2 minne.

Kan inte bestämma mellan 2 processorer. Intel Core i7-14700K och Intel Ultra 7 265K. Önskar tipps om det är motiverat att betala lite extra för Ultra 7 265K. Viktigast för mig att processorn ska ha ba singelcore prestanda.. Kommer inte spela spel med den..
Citera
2024-11-16, 20:52
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsBorisovic
Hej, har en egenbygd PC som jag bydde själv ca 9 år sen. Den är med Intel 6700K. Funderar på att upgradera delarna med ny processor/moderkort, DDR5 och M.2 minne.

Kan inte bestämma mellan 2 processorer. Intel Core i7-14700K och Intel Ultra 7 265K. Önskar tipps om det är motiverat att betala lite extra för Ultra 7 265K. Viktigast för mig att processorn ska ha ba singelcore prestanda.. Kommer inte spela spel med den..

Intels storhetstid är över och det är ett företag som är på väg åt helvete. Skaffa en AMD CPU när du ändå uppgraderar moderkortet. Där får du bättre prestanda för pengarna.

Alternativt kan du ju skaffa en ARM-baserad PC, så du får tillgång till Copilot+. Då ska den ha Snapdragon X eller X Elite.

Titta på Prisjakts topplista över de mest köpta CPU i Sverige just nu, välj den som är så högst rankad som möjligt som ändå får plats i din budget: https://www.prisjakt.nu/c/processorer
Citera
2024-11-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Intels storhetstid är över och det är ett företag som är på väg åt helvete. Skaffa en AMD CPU när du ändå uppgraderar moderkortet. Där får du bättre prestanda för pengarna.

Alternativt kan du ju skaffa en ARM-baserad PC, så du får tillgång till Copilot+. Då ska den ha Snapdragon X eller X Elite.

Titta på Prisjakts topplista över de mest köpta CPU i Sverige just nu, välj den som är så högst rankad som möjligt som ändå får plats i din budget: https://www.prisjakt.nu/c/processorer

Tack för det. Ärligt talat har ingen aning om vilken är stort nu, amd eller intel. Har aldrig haft amd. Jag tittade på den här listan på länket för att bestämma lite vilken är bra..

På vilket sätt intel är inte bätre nu? Vilken amd kan jämföras med 14700K och Ultra 7 265K

https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Citera
2024-11-16, 21:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Här kan du läsa massor av tester av olika processorer och om du inte har några planer på att spela så tycker jag att du ska hålla dig till Intel, både 14700 och 265 kommer göra det perfekt för dig.

https://www.sweclockers.com/tester/processorer
Citera
2024-11-17, 01:44
Medlem
jontebojs avatar
Citat:

Uppgradera moderkortet och byt ut all hårdvara. Även om du uppgraderar till vad det bästa ditt moderkort klarar av så kommer du fortfarande sitta med skräp.

Inte mycket idé att uppgradera en 9 år gammal burk. Den har gjort sitt och är en föredetting.
Citera
2024-11-17, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Uppgradera moderkortet och byt ut all hårdvara. Även om du uppgraderar till vad det bästa ditt moderkort klarar av så kommer du fortfarande sitta med skräp.

Inte mycket idé att uppgradera en 9 år gammal burk. Den har gjort sitt och är en föredetting.

Hej, jag kommer uppgradera allt, absolut, förutom burken och nätagregatet. Sockeln på min moderkort kommer inte passa ändå. Funderingen var mellan 14700k, den är lite billigare, billigare moderkort , socket 1700, och ultra 265k. Lite dyrare, dyrare moderkort, socket 1851. Blir ca 2500-3000:- dyrare med 265k . Det blir 32gb ddr5 ram oavset, 2tb minne, ny kyl till processorn...Har inte grafikkort, är inte intresserad av spel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in