Citat:
Jo det finns ju oika sorters burkar i daglivaruhandeln som saluförs under namnet "Five Spices" osv.Blev tvungen att gå och kolla innehållet på min Five Spice-burk i kryddhyllan nu. Det var inte fem kryddor, och där var ingen kryddpeppar. Däremot: koriander, fänkål, muskot, ingefära, kanel, nejlika, stjärnanis och sichuanpeppar. Stjärnanisen och nejlikan slår igenom rätt mycket i doften, så det är inte konstigt om man får lite julkänslor.
Använder den till lite av varje, men mest i marinader eller ungefär på samma sätt som jerk-blandningen ("rubs" eller vad fan det heter). Tycker man den är för fjollig kan man ju dra på med extra chili vid sidan av. Men jag tycker den är rätt mysig, och ungarna brukar inte protestera heller.
Använder den till lite av varje, men mest i marinader eller ungefär på samma sätt som jerk-blandningen ("rubs" eller vad fan det heter). Tycker man den är för fjollig kan man ju dra på med extra chili vid sidan av. Men jag tycker den är rätt mysig, och ungarna brukar inte protestera heller.
Och de är väl för det mesta ungefär likadana, med viss variation.
JAg hittade emellertid ett kinesiska paket, som innehöll blandningen, på ICAs asiatiska hylla, och tänkte prova den.
Men den gjorde mig besviken eftersom den var så mild och mjäkig, med nästan 50% kanel dessutom, och bara 4% kryddpeppar.
Och så smakade den därefter ... nästan som vagt kanelkryddad sand.
Det borde finnas andra, bättre varianter som har bättre fjong, helt enkelt. Detta var nog förmodligen mest bara en basblandning" som det sen var tänkt att kunderna själva skulle bygga på efter eget tycke och smak.
Jag gillar nog bättre 7 kryddor isf, åtminstone där det finns rätt mix mot det stingliga hållet. Lite som en god "Jerk" som du skrev.
Jag har ju även försökt prova blandningen till en hel del härhemma, men ändå inte lyckats hitta något riktigt bra - i sin mest basala grundblandning.
Man behöver addera lite annat, för att man ska få fram det man vill ha. Och då måste man ju lära sig den grundläggande smakbalansen ordentligt först, så man förstår och kan bestämma åt vilket håll man vill dra det hela.
Med sting blir den tex mycket bra till lena, milda smaker som tex Halloumi och liknande.
Och även Pommes kan den gå till.
Och grillat som sagt.
---
Det finns ju även andra blandningar som är populära, och som ofta får en egen prägel beroende på var den är gjord.
Den där sydostasiatiska chili, ingefära och soya, det kan vara en mycket fin smak - och som gärna tål en hel del sötma.
Men för mig är det en mycket känslig smak, som så lätt förstörs om det blir under- eller överkryddat.
---
Men, trots att et kan se ut som att jag kverulerar lite väl mycket angående denna "5-kryddan" så kan jag ändå inte släppa den, eller har kunnat sedan jag första gången fick smaka ...
Det finns något lite beroendeframkallande i den, så är det.
Men, blir det inte rätt, så blir det ... bara fel ... tyvärr verkar det vara så.