Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-16, 13:52
Medlem
Ambelains avatar
Dessa "Fem kryddor" är ju en blandning kring kryddpeppar som i övrigt mest påminner om pepparkakskryddning.

Men jag har nog aldrig ätit någon kinamat som varit impregnerad med "Fem kryddor" i tillräcklig mängd för att det skulle märkas iaf.

Finns det någon som har bättre information om det än jag?
Och isf hur det bäst kan passa in?

Jag föreställer mig att det är en kryddblandning som används till grillat eller stekt kött, iaf huvudsakligen.
Kanske mera sällsynt i grytor eller såsbaserade rätter?

En Mellanösternvariant kallas ju "Sju kryddor" men är ungefär likadant.

Själv tycker jag det saknas Kryddpeppar i tillräcklig mängd. Det är ju den som ger blandningen dess "sting" ...
Den jamaikanska "Jerk-blandningen" är också rätt så lik dessa blandningar, men har bättre sting faktiskt.

Men, hur går Ni med er "Fem kryddor-blandning?"
Citera
2024-11-16, 13:55
Medlem
https://www.bbc.co.uk/food/five-spice_powder
Citera
2024-11-16, 14:02
Medlem
Har använt den blandningen i lite olika asiatiska rätter. Men den kretsar väl inte kring kryddpeppar? Är kryddpeppar ens inkluderat i den blandningen? Den jag använt innehåller andra kryddor. Tycker stjärnanisen är mest markant och hela blandningen har en ganska start lakritston.

Tycker den funkar bra ihop med andra kryddor, t.ex ingefära, sesamolja, chili, vitlök, soja. Det är väl så den är tänkt att användas, i harmoni med annat.
Citera
2024-11-16, 14:04
Medlem
Kryddblandningen bygger ju på de "fem" elementen, som är basen i kinesisk matlagning.

Söt, salt, bitter, sur och umami.

Och den innehåller INTE kryddpeppar, däremot sichuanpeppar.

Passar bäst till autentiska kinesrätter, där proteinet ofta består av mycket fett.

"Svensk" kinesmat lockar inte fram den basen. Där använder man msg för att det överhuvudtaget ska smaka något.

En bra rätt, inte kinesisk, är fläskytterfile som bryns hastigt och sedan får puttra länge i fem kryddor tillsammans med en halv burk cola.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-11-16 kl. 14:09.
Citera
2024-11-16, 14:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag gjorde en gryta på lamm för en herrans massa år sedan och denna krydda fungerar fantastiskt till lamm som kan smaka lite wierd enligt många och denna krydda lugnar ned smakerna .
Citera
2024-11-16, 14:47
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kryddblandningen bygger ju på de "fem" elementen, som är basen i kinesisk matlagning.

Söt, salt, bitter, sur och umami.

Och den innehåller INTE kryddpeppar, däremot sichuanpeppar.

Passar bäst till autentiska kinesrätter, där proteinet ofta består av mycket fett.

"Svensk" kinesmat lockar inte fram den basen. Där använder man msg för att det överhuvudtaget ska smaka något.

En bra rätt, inte kinesisk, är fläskytterfile som bryns hastigt och sedan får puttra länge i fem kryddor tillsammans med en halv burk cola.
Jodå, kryddpeppar i allra högsta grad.
Sichuan är däremot inte alls ett så säkert inslag, det beror väl på var man gör den.
Citera
2024-11-16, 18:49
Medlem
Sladdarens avatar
5 spices
7 kryddor eller
old spice
piffikrydda
eller allround kryddor
som är poppis mm

Jag brukar blanda ihop allt liksom
Citera
2024-11-17, 10:55
Medlem
Sladdarens avatar
Fem kryddor kallas också för: femkrydda, kinesiska fem kryddor, five spice och five spice powder. Kryddlandets fem kryddor innehåller inte socker eller tillsatser, utan består endast av fem sorters kryddor: fänkål, kanel, ingefära, stjärnanis, kryddnejlika.

https://www.greedygirlgourmet.com/9-ways-to-use-5-spice-powder/

Chinese Five Spice Powder Uses (19 ideas)

Asian Meat Recipes
Chinese Roast Chicken. ...
Rou Zao Fan (Easy Lu Rou Fan) ...
Bak Kwa (Chinese Pork Jerky) ...
Cantonese Hong Kong-style Soy Sauce Chicken with Rice. ...
Easy Chinese Braised Soy Sauce Chicken Thighs. ...
Tau yew bak, or singapore braised soya sauce pork. ...
Chicken thighs baked with honey, soy and 5 spice powder.

https://www.allrecipes.com/gallery/chinese-five-spice-recipes/
https://www.thespicehouse.com/blogs/news/5-ways-to-use-chinese-five-spice?srsltid=AfmBOooTt4sPTuZ_ueTluy5ZsuTA7HEbiEqG aHZOv8f76PSEErjC8OGK

Kinesiska fem krydda recept (374) st

https://cookpad.com/uk/search/chinese%20five%20spice

I vilka rätter används kinesisk 5-krydda?

Varm, söt och underbar, kinesisk femkrydda är en favorit för grill, bräserade rätter, rostade grönsaker, snabba röror, nudelrätter och till och med desserter. Denna blandning skapar en genväg till autentiska kinesiska smaker, men du kommer snart att finna dig själv smälta in den i alla typer av matlagning.

Pulver med fem kryddor (kinesiska: 五香粉; pinyin: wǔxiāng fěn) är en kryddblandning av fem eller fler kryddor - vanligtvis stjärnanis, kryddnejlika, kinesisk kanel, sichuanpeppar och fänkålsfrön - som används främst i nästan alla grenar av det kinesiska köket. De fem smakerna av kryddorna (söt, bitter, sur, salt och salt) hänvisar till de fem traditionella kinesiska elementen. [1] Tillsatsen av åtta andra kryddor skapar tretton-kryddpulver (十三香), som används mindre vanligt.

Ingredienser

En vanlig blandning för malet femkryddpulver (mitten) är (medurs från övre vänster) kanel, fänkålsfrön, stjärnanis, sichuanpepparkorn och kryddnejlika.
Det finns många varianter, men en vanlig blandning är:[2]

Stjärnanis (bājiǎo 八角)
Kryddnejlika (dīngxiāng 丁香)
Kinesisk kanel (ròuguì 肉桂)
Sichuanpeppar (huājiāo 花椒)
Fänkålsfrön (xiǎohuíxiāng 小茴香)
Senast redigerad av Sladdaren 2024-11-17 kl. 10:58.
Citera
2024-11-17, 11:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dessa "Fem kryddor" är ju en blandning kring kryddpeppar som i övrigt mest påminner om pepparkakskryddning.

Men jag har nog aldrig ätit någon kinamat som varit impregnerad med "Fem kryddor" i tillräcklig mängd för att det skulle märkas iaf.

Jag föreställer mig att det är en kryddblandning som används till grillat eller stekt kött, iaf huvudsakligen.

Själv tycker jag det saknas Kryddpeppar i tillräcklig mängd. Det är ju den som ger blandningen dess "sting" ...
Den jamaikanska "Jerk-blandningen" är också rätt så lik dessa blandningar, men har bättre sting faktiskt.

Enklast är att du värmer upp kryddblandningen i lite olja i stekpannan och lite salt så kommer du nog på vad det kan tänkas passa till för kommande matlagning ;-) .. Så brukar jag göra .. dyker upp massa bilder på smaker av rätter man kan para ihop med kryddan eller kryddblandningen

Kan inte påstå att jag etablerat använder denna kryddblandning som stapelvara
men kan relatera till rätter jag gjort förr fast jag kryddat med kryddorna separat
var för sig

Kanske den här är ett tillräckligt bra märke
https://www.drakfrukt.se/produkt/five-spice-risberg/?gad_source=1
Citera
2024-11-18, 11:57
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Fem kryddor kallas också för: femkrydda, kinesiska fem kryddor, five spice och five spice powder. Kryddlandets fem kryddor innehåller inte socker eller tillsatser, utan består endast av fem sorters kryddor: fänkål, kanel, ingefära, stjärnanis, kryddnejlika.

https://www.greedygirlgourmet.com/9-ways-to-use-5-spice-powder/

Chinese Five Spice Powder Uses (19 ideas)

Asian Meat Recipes
Chinese Roast Chicken. ...
Rou Zao Fan (Easy Lu Rou Fan) ...
Bak Kwa (Chinese Pork Jerky) ...
Cantonese Hong Kong-style Soy Sauce Chicken with Rice. ...
Easy Chinese Braised Soy Sauce Chicken Thighs. ...
Tau yew bak, or singapore braised soya sauce pork. ...
Chicken thighs baked with honey, soy and 5 spice powder.

https://www.allrecipes.com/gallery/chinese-five-spice-recipes/
https://www.thespicehouse.com/blogs/news/5-ways-to-use-chinese-five-spice?srsltid=AfmBOooTt4sPTuZ_ueTluy5ZsuTA7HEbiEqG aHZOv8f76PSEErjC8OGK

Kinesiska fem krydda recept (374) st

https://cookpad.com/uk/search/chinese%20five%20spice

I vilka rätter används kinesisk 5-krydda?

Varm, söt och underbar, kinesisk femkrydda är en favorit för grill, bräserade rätter, rostade grönsaker, snabba röror, nudelrätter och till och med desserter. Denna blandning skapar en genväg till autentiska kinesiska smaker, men du kommer snart att finna dig själv smälta in den i alla typer av matlagning.

Pulver med fem kryddor (kinesiska: 五香粉; pinyin: wǔxiāng fěn) är en kryddblandning av fem eller fler kryddor - vanligtvis stjärnanis, kryddnejlika, kinesisk kanel, sichuanpeppar och fänkålsfrön - som används främst i nästan alla grenar av det kinesiska köket. De fem smakerna av kryddorna (söt, bitter, sur, salt och salt) hänvisar till de fem traditionella kinesiska elementen. [1] Tillsatsen av åtta andra kryddor skapar tretton-kryddpulver (十三香), som används mindre vanligt.

Ingredienser

En vanlig blandning för malet femkryddpulver (mitten) är (medurs från övre vänster) kanel, fänkålsfrön, stjärnanis, sichuanpepparkorn och kryddnejlika.
Det finns många varianter, men en vanlig blandning är:[2]

Stjärnanis (bājiǎo 八角)
Kryddnejlika (dīngxiāng 丁香)
Kinesisk kanel (ròuguì 肉桂)
Sichuanpeppar (huājiāo 花椒)
Fänkålsfrön (xiǎohuíxiāng 小茴香)
Jo, det är som jag tänkte mig. Att det används för grill.

Det finns väl såklart olika versioner med olika tryck på de olika delarna, men av de soterna jag provat så tycker jag att det inte riktigt håller hela vägen - till ågonting egentligen.
Det är som om något fattas, som sagt. Och därför jag tänkte på att lägga till extra med kryddpeppar.

JAg har provat till en hel del också, och som allra bäst (när blandningen har varit som allra bäst, enligt min smak och mitt tycke) så har det passat för just grillaktigt. Eller Halloumi. JAg har även haft det på "vego-kött på pizzan.
Och på pommes, som kan bli lyckat - om blandningen bara är så som just Jag gillar den.

Bättre än kinesiska 5-kryddan menar jag att 7-kryddan, från Mellanöstern, är. Iaf när den är mer än bara "basic 7-krydda."
Tyvärr minns jag inte blandningen nu, vilket det var som gav den där extra kicken ...

Det är inte bara kryddpepparn (även om den är så mycket bättre än vad de flesta nog vill tro), utan det är något annat också.

Turkarna använder ju denna 7-krydda som kryddbas till ... till väldigt mycket, från den förväntade "falafelkryddningen" till curry t.o.m."
Och något som de kallar "Pizza-krydda" som är den ingrediens som gör att många turkar är helt övertygade om att den bästa pizzan i världen är just den turkiska (som är helt vanlig pizza såklart, men med denna blandningen påströsslad).
Till ris har de den också.
Det är en baskryddblandning i den delen av Mellanöstern som sagt (fd Ottomanska inflytelsesfären).

Det är lite som Harissa för Nordafrika, kan man kanske tänka sig (inte samma smak, men som baskryddblandning, med olika lokala och rättspecifika varianter).
"Curry" är ju förresten också en kryddblandning, som även den finns i en uppsjö varianter.

Men alltså, "mesig 5-peppar" är för jävla menlös egentligen.
Visst kan man liksom lite anan en viss pottial, men den fullbordas inte färrän man bidrar med rätt förstärkningskryddor.
Citera
2024-11-18, 20:58
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Blev tvungen att gå och kolla innehållet på min Five Spice-burk i kryddhyllan nu. Det var inte fem kryddor, och där var ingen kryddpeppar. Däremot: koriander, fänkål, muskot, ingefära, kanel, nejlika, stjärnanis och sichuanpeppar. Stjärnanisen och nejlikan slår igenom rätt mycket i doften, så det är inte konstigt om man får lite julkänslor.

Använder den till lite av varje, men mest i marinader eller ungefär på samma sätt som jerk-blandningen ("rubs" eller vad fan det heter). Tycker man den är för fjollig kan man ju dra på med extra chili vid sidan av. Men jag tycker den är rätt mysig, och ungarna brukar inte protestera heller.
Citera
2024-11-19, 10:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jo, det är som jag tänkte mig. Att det används för grill.

Det finns väl såklart olika versioner med olika tryck på de olika delarna, men av de soterna jag provat så tycker jag att det inte riktigt håller hela vägen - till ågonting egentligen.
Det är som om något fattas, som sagt. Och därför jag tänkte på att lägga till extra med kryddpeppar.

JAg har provat till en hel del också, och som allra bäst (när blandningen har varit som allra bäst, enligt min smak och mitt tycke) så har det passat för just grillaktigt. Eller Halloumi. JAg har även haft det på "vego-kött på pizzan.
Och på pommes, som kan bli lyckat - om blandningen bara är så som just Jag gillar den.

Bättre än kinesiska 5-kryddan menar jag att 7-kryddan, från Mellanöstern, är. Iaf när den är mer än bara "basic 7-krydda."
Tyvärr minns jag inte blandningen nu, vilket det var som gav den där extra kicken ...

Det är inte bara kryddpepparn (även om den är så mycket bättre än vad de flesta nog vill tro), utan det är något annat också.

Turkarna använder ju denna 7-krydda som kryddbas till ... till väldigt mycket, från den förväntade "falafelkryddningen" till curry t.o.m."
Och något som de kallar "Pizza-krydda" som är den ingrediens som gör att många turkar är helt övertygade om att den bästa pizzan i världen är just den turkiska (som är helt vanlig pizza såklart, men med denna blandningen påströsslad).
Till ris har de den också.
Det är en baskryddblandning i den delen av Mellanöstern som sagt (fd Ottomanska inflytelsesfären).

Det är lite som Harissa för Nordafrika, kan man kanske tänka sig (inte samma smak, men som baskryddblandning, med olika lokala och rättspecifika varianter).
"Curry" är ju förresten också en kryddblandning, som även den finns i en uppsjö varianter.

Men alltså, "mesig 5-peppar" är för jävla menlös egentligen.
Visst kan man liksom lite anan en viss pottial, men den fullbordas inte färrän man bidrar med rätt förstärkningskryddor.

Roligt att det funkar iaf för många och ger en smakbild som många uppskattar
Som vanligt är det en fråga om en smaksak precis som många mellanösterkulturer
vill ha sumak, eller 7 kryddor eller kanel i sin kryddning som bas till de mesta de tillagar

De är säkert invanda med kryddblandningen eller kryddan sen barnsben och därför väljer de att använda den. Precis som naiva "svennen" använder grillkrydda till allt för man tror det är lösningen till allt för man har ingen kulinarisk förmåga. Eller att svensken är van med mild till väldigt svag kryddning å en nypa socker pga gammeldags stil ifrån gamla mycket gamla husmanskost recept. Typ med bara salt, peppar och ev kryddpeppar och sen får grönsakerna och resten smaka det som dom smakar naturligt

Ursäkta jag säger "svennen" men jag brukar säga så när jag är nedlåtande emot sitt eget folk.

Eller att man väljer som jag att variera sig hela tiden med både mycket olika kryddor blandat och lite kryddning

Och gör en brun gräddsås med allt möjligt i

som söt madiera vin, äppeljuice, svartvinbärsgele, kalvfond soja oxfond, kycklingbuljong, örtkryddor, lök, vitlök, worchsetershiresås, paprikapulver, tomatpure, mjöl smör grädde cremefriache.. Helt enkelt gå "helt nuts" ang sin gräddiga sås. Silar av allt
Sen tar man rökpistolen och röker av skiten ..
Senast redigerad av Sladdaren 2024-11-19 kl. 10:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in