Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Fem kryddor kallas också för: femkrydda, kinesiska fem kryddor, five spice och five spice powder. Kryddlandets fem kryddor innehåller inte socker eller tillsatser, utan består endast av fem sorters kryddor:
fänkål, kanel, ingefära, stjärnanis, kryddnejlika.
https://www.greedygirlgourmet.com/9-ways-to-use-5-spice-powder/
Chinese Five Spice Powder Uses (19 ideas)
Asian Meat Recipes
Chinese Roast Chicken. ...
Rou Zao Fan (Easy Lu Rou Fan) ...
Bak Kwa (Chinese Pork Jerky) ...
Cantonese Hong Kong-style Soy Sauce Chicken with Rice. ...
Easy Chinese Braised Soy Sauce Chicken Thighs. ...
Tau yew bak, or singapore braised soya sauce pork. ...
Chicken thighs baked with honey, soy and 5 spice powder.
https://www.allrecipes.com/gallery/chinese-five-spice-recipes/
https://www.thespicehouse.com/blogs/news/5-ways-to-use-chinese-five-spice?srsltid=AfmBOooTt4sPTuZ_ueTluy5ZsuTA7HEbiEqG aHZOv8f76PSEErjC8OGK
Kinesiska fem krydda recept (374) st
https://cookpad.com/uk/search/chinese%20five%20spice
I vilka rätter används kinesisk 5-krydda?
Varm, söt och underbar, kinesisk femkrydda är en favorit för grill, bräserade rätter, rostade grönsaker, snabba röror, nudelrätter och till och med desserter. Denna blandning skapar en genväg till autentiska kinesiska smaker, men du kommer snart att finna dig själv smälta in den i alla typer av matlagning.
Pulver med fem kryddor (kinesiska: 五香粉; pinyin: wǔxiāng fěn) är en kryddblandning av fem eller fler kryddor - vanligtvis stjärnanis, kryddnejlika, kinesisk kanel, sichuanpeppar och fänkålsfrön - som används främst i nästan alla grenar av det kinesiska köket. De fem smakerna av kryddorna (söt, bitter, sur, salt och salt) hänvisar till de fem traditionella kinesiska elementen. [1] Tillsatsen av åtta andra kryddor skapar tretton-kryddpulver (十三香), som används mindre vanligt.
Ingredienser
En vanlig blandning för malet femkryddpulver (mitten) är (medurs från övre vänster) kanel, fänkålsfrön, stjärnanis, sichuanpepparkorn och kryddnejlika.
Det finns många varianter, men en vanlig blandning är:[2]
Stjärnanis (bājiǎo 八角)
Kryddnejlika (dīngxiāng 丁香)
Kinesisk kanel (ròuguì 肉桂)
Sichuanpeppar (huājiāo 花椒)
Fänkålsfrön (xiǎohuíxiāng 小茴香)
Jo, det är som jag tänkte mig. Att det används för grill.
Det finns väl såklart olika versioner med olika tryck på de olika delarna, men av de soterna jag provat så tycker jag att det inte riktigt håller hela vägen - till ågonting egentligen.
Det är som om något fattas, som sagt. Och därför jag tänkte på att lägga till extra med kryddpeppar.
JAg har provat till en hel del också, och som allra bäst (när blandningen har varit som allra bäst, enligt min smak och mitt tycke) så har det passat för just grillaktigt. Eller Halloumi. JAg har även haft det på "vego-kött på pizzan.
Och på pommes, som kan bli lyckat - om blandningen bara är så som just Jag gillar den.
Bättre än kinesiska 5-kryddan menar jag att 7-kryddan, från Mellanöstern, är. Iaf när den är mer än bara "basic 7-krydda."
Tyvärr minns jag inte blandningen nu, vilket det var som gav den där extra kicken ...
Det är inte bara kryddpepparn (även om den är så mycket bättre än vad de flesta nog vill tro), utan det är något annat också.
Turkarna använder ju denna 7-krydda som kryddbas till ... till väldigt mycket, från den förväntade "falafelkryddningen" till curry t.o.m."
Och något som de kallar "Pizza-krydda" som är den ingrediens som gör att många turkar är helt övertygade om att den bästa pizzan i världen är just den turkiska (som är helt vanlig pizza såklart, men med denna blandningen påströsslad).
Till ris har de den också.
Det är en baskryddblandning i den delen av Mellanöstern som sagt (fd Ottomanska inflytelsesfären).
Det är lite som Harissa för Nordafrika, kan man kanske tänka sig (inte samma smak, men som baskryddblandning, med olika lokala och rättspecifika varianter).
"Curry" är ju förresten också en kryddblandning, som även den finns i en uppsjö varianter.
Men alltså, "mesig 5-peppar" är för jävla menlös egentligen.
Visst kan man liksom lite anan en viss pottial, men den fullbordas inte färrän man bidrar med rätt förstärkningskryddor.