2024-11-17, 20:56
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Va?
Jag har hört att det absolut dummast är att satsa på fonder i Avanza Zero ty kan kan gå hur som helst inklusive att du kan förlora ALLA DINA PENGAR. Utan sätt in de i bankens egna sparkonto med högst ränta där kan pengar inte gå upp i rök, inte en chans!

eller har jag hört fel?

Avanza Zero är en indexfond som speglar marknaden. Visst du kan förlora allt du äger och har men då har marknaden gått åt helvete så vad ska du med pengar till ändå?

Sätt pengarna på sparkonto om du vill, det står var och en fritt att förbli fattig. Livet är en risk, det är farligt att leva.
Citera
2024-11-17, 21:01
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag tror tyvärr på sedan sista,stycket i ditt inlägg.
Dvs att en såpass stor del av befolkningen inte kommer känna någon gemenskap med åldrande etniska svenskar att de finner stor glädje i att bekosta deras ålderdom.

Via röstsedeln tas ju frågor upp idag som skulle ansetts absurda för 40år sedan.
Könsbyte,HBTQI,Genus,Israel,Flygskam Moskeebyggen och allt möjligt annat, så varför inte om 40år diskutera huruvida det är rätt för troende muslimer att bekosta kristnas välfärd istf enbart sina trosbröders?

I sådana fall är det troligare att pensionssystemet röstas bort helt och hållet. Tror inte ens troende muslimer vill betala för kriminellt avskum som inte sparat och investerat utan festat upp allt de tjänade skattefritt under ett helt liv.
Citera
2024-11-17, 21:07
Då kan man fråga sig hur pensionssystemet kommer att se ut år 2060? Själv tror jag på ett tak, dvs. alla pensionärer (minst 70 år för pensionsålder år 2060 säger vi) får minst ett visst summa och inget annat hjälp. Fast som sagt detta är en spekulation (ren gissning)!
Senast redigerad av svensson1970 2024-11-17 kl. 21:34.
Citera
2024-11-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
I sådana fall är det troligare att pensionssystemet röstas bort helt och hållet. Tror inte ens troende muslimer vill betala för kriminellt avskum som inte sparat och investerat utan festat upp allt de tjänade skattefritt under ett helt liv.

Möjligt,men precis som socialförsäkringssystemen en gång var konstruerade för att hjälpa svenska olycksbröder och systrar får jag för mig att etnicitet kommer vara en stor faktor när man tittar på hur villig någon är att avstå för att någon annan ska kunna få.

Det skriks ju i var och varannan tråd om hur trött man är på att betala så negrer kan avla barn och slå dank om dagarna,eller skjuta av varandra.
Varför skulle då inte negrer kunna bli lika trötta på att betala för att gamla svenskar ska ligga och slöa?
Citera
2024-11-17, 21:16
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Möjligt,men precis som socialförsäkringssystemen en gång var konstruerade för att hjälpa svenska olycksbröder och systrar får jag för mig att etnicitet kommer vara en stor faktor när man tittar på hur villig någon är att avstå för att någon annan ska kunna få.

Det skriks ju i var och varannan tråd om hur trött man är på att betala så negrer kan avla barn och slå dank om dagarna,eller skjuta av varandra.
Varför skulle då inte negrer kunna bli lika trötta på att betala för att gamla svenskar ska ligga och slöa?

Håller helt och fullt med dig, med det tillägget att; jag vill inte tvångsmässigt betala för någon, jag väljer själv vem som får leva och vem som får dö.
Citera
2024-11-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Niklas får nog bo på gatan och sitta och tigga. Men om vi istället tittar på någon som inte varit svårt förståndshandikappad hela livet utan faktiskt jobbat och byggt sig ett vettigt liv:

Låt oss kalla honom Olle.

Olle utbildade sig till ingenjör och har haft en snitt lön på 45000kr/mån under sitt yrkesverksamma liv. Han har hunnit arbeta i 50år 2060.

Han har lyckats investera i snitt 5000kr/mån på Avanza Zero.

Vi vänder oss till ChatGPT:

"Avanza Zero har historiskt haft en genomsnittlig årlig avkastning på ungefär 8–10 %, eftersom den speglar indexet OMXS30 utan förvaltningsavgifter. Låt oss räkna med en genomsnittlig årlig avkastning på 8 % (en försiktig uppskattning).

Antaganden:
Startår: 2010
Slutår: 2060 (50 år sparande)
Månadssparande: 5 000 kr
Genomsnittlig avkastning per år: 8 %

Om du sparar 5 000 kr i månaden på Avanza Zero från 2010 till 2060, med en genomsnittlig årlig avkastning på 6 %, skulle dina besparingar växa till ungefär 39 658 637 kr år 2060.

Detta belopp inkluderar både dina insättningar och avkastningen tack vare ränta-på-ränta-effekten."

Om vi är lite försiktigare och istället antar att snittavkastningen stannar på 6% så har Olle inte mer än ca. 18 000 000 kr men han klarar sig.

Men detta var bara ett exempel för dem av oss som inte tillhör samhällets absoluta bottenskrap.
Bottenskrapet är nog du, din mor måste t om skämmas för dig.
Sök hjälp för din brist på empati.
Citera
2024-11-17, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Bottenskrapet är nog du, din mor måste t om skämmas för dig.
Sök hjälp för din brist på empati.

Tänkte på den grekiska mannen Diogenes, som letade med lykta över hela Aten för att hitta medmänsklighet och logik, han fann inget av det!
Jag som etnisk svensk håller med Diogenes denna värld saknar verkligen än idag medmänsklighet (empati) och logik!
Citera
2024-11-19, 23:49
Medlem
Citat:
Malaga?
Varför skulle jag vilja bo inom EU när hela världen finns att välja på när man sett om sitt hus och inte är beroende av SvenskaStatens allmosor?
Och dessutom inte jag som är TS.

My bad. 🫢🫢🫢
Citera
2024-11-22, 02:13
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det går, men det är inte lagligt och du måste ha en boendekostnad i Sverige på typ 8000, det går ju att komma runt allt det här med andrahandsuthyrning etc såklart men trodde inte det var det du var ute efter.

Hur menar du att man måste ha en boendekostnad på 8000 kr? Det är det ju många som inte har, av högst varierande anledningar.
Citera
2024-11-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Hur menar du att man måste ha en boendekostnad på 8000 kr? Det är det ju många som inte har, av högst varierande anledningar.

Du får ju inget bostadstillägg om du inte kan styrka kostnad för just bostaden, 8000 kr för att maxa det ungefär.
Citera
2024-11-22, 12:06
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du får ju inget bostadstillägg om du inte kan styrka kostnad för just bostaden, 8000 kr för att maxa det ungefär.

Värt att notera är att caset verkar bygga på att man skulle ha en bostad i Sverige som kostar 8000 kr i månaden som man hyr ut och får intäkt från. För att det hela inte ska upptäckas behöver man då avstå från att betala skatt för uthyrningen. Man behöver alltså begå två olika brott för att få det hela att gå ihop. Det verkar i så fall enklare att bara tillverka ett eget fejkat kontrakt. Det är verkligen inget jag vill uppmuntra till men det är ju helt klart enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in