• 1
  • 2
2024-11-15, 12:56
Medlem
Om nånting kommer att ta död på mig, förutsatt att nikotin i höga doser är en fara för livet, så är det Siberia. Började tabba med snus redan som åttaåring (är nu 55), och oavsett märke eller form så har intaget alltid eskalerat till det extrema. När jag körde lössnus proppade jag hela överläppen full (inte bara ena sidan eller mitten) och såg ut som en...tja apa antar jag.

Och nu när jag är fast på Siberia är det samma sak; hela överläppen full, vilket jag åstadkommer med fem portionspåsar. Måste erkänna att jag bara kan hålla en "dos" under läppen mellan 5-15 minuter, för är jag inte riktigt med och känner efter så åker jag på nikotinförgiftning. Och det har skett oräkneliga gånger. Om nikotinförgiftning är vad man formellt kallar det vet jag inte, men man svettas som en gris (alltså det RINNER!), musklerna blir typ förlamade och man får svårt att röra sig, samt att man till slut - förstås - blir fruktansvärt illamående. Hatar att spy så det brukar inte hända, då jag hittat ett "sätt" att slippa spy; jag gör djupa in- och utandningar i några minuter för att liksom "purga" blodet på nikotin. Vet inte om det är inbillning att det funkar, men det känns så.

Frågan är varför man fortsätter snusa på ett så orimligt sätt? Har faktiskt slutat snusa ett antal gånger, och jag har funnit det ganska lätt faktiskt. Inbillar mig att det är mycket svårare att sluta röka. Men varför hoppar man på tåget igen då? Tro mig, jag är ingen sån konspirationsteoretiker, jag litar i väldigt hög grad på forskningen! Men i mitt fall tror jag det beror på det faktum att det inte finns några bra eller större undersökningar som varnar för cancer eller direkta faror med snusning. Visst, har läst om forskare som varnar för en större risk för typ 2-diabetes https://ki.se/en/research/popular-sc...s-is-snuff-use, eftersom snuset på nåt sätt gör nåt med enzym-tjosan eller nåt sånt, och att snusare "äter för att snusa". Och när man äter för att snusa, så väljer man dåliga tider och dåliga livsmedel, ofta snabbmat, godis och shit. Men det försöker jag motverka, har tex helt slutat med socker, vitt mjöl (var det än må förekomma; pasta, pizza, bröd, kakor etc), ris och potatis. Bjuds jag på mat, vilket inte händer ofta, så äter jag dock sådant.

Men så klart, om jag vill vara säker på att inte hoppa av pinn för tidigt, så BORDE jag sluta. Igen. För evigt. Till jag dör av nåt annat löjligt. T.ex. ålder. Skitlöjligt. Varför ska man födas och sen dö? Så dumt.

Ps. Sedan tillverkarna av Siberia innan skattesänkningen på 20% HÖJDE priset på en stock med över 100 kronor, så har jag mer allvarligt funderat åtminstone på att byta märke. Men det är svårt att hitta något som gör mig så pass "hög" som Siberia. Och jag har f.. inte råd med en dosa per dag a 50 kronor. Hoppas lite i hemlighet att Sibera-tillverkaren ska drabbas av att folk byter till nåt annat, för så jäkla fult att höja för att behålla samma prisbild!!!
Senast redigerad av giveitaslap 2024-11-15 kl. 13:08. Anledning: Tillägg om att höjda priser föranleder ytterligare orsak att sluta snusa
Citera
2024-11-15, 12:58
Medlem
Bassplays avatar
Varför inte bara ta en prilla som en normal människa?

Det du sysslar med är kapitalförstöring.
Citera
2024-11-15, 12:58
Avstängd
67arigGubbes avatar
Som svar på frågan
Varför ska man födas och sen dö?
Så är evolutionen utformad.
Citera
2024-11-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Varför inte bara ta en prilla som en normal människa?

Det du sysslar med är kapitalförstöring.

1. Känner inget då. Kanske ska försöka vänja mig neråt.
2. Sant.
Citera
2024-11-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Som svar på frågan
Varför ska man födas och sen dö?
Så är evolutionen utformad.

Sant. Men orättvist om man gillar att leva. Ska göra mitt bästa för att slippa dö. Kanske sluta snusa, även!
Citera
2024-11-15, 13:26
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveitaslap
2. Sant.

Men två prillor max. 5 är ju helt galet speciellt med tanke på vilket snus du kör.
Citera
2024-11-15, 13:30
Har aldrig förstått mig på siberia snusare. De säger och gnällar på att alla andra snusar är för svaga men i själva verket är typ majoriteten av alla vita snusar starkare än siberia. Ni är pinsamma när ni håller på så har du inte fattat det?

Förutom deras extra starka variant iofs....
Citera
2024-11-15, 13:33
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Men två prillor max. 5 är ju helt galet speciellt med tanke på vilket snus du kör.

snubben är mupp har du inte fattat det? Han spottar ju ut snusen när nikotinet börjar verka som bäst. 15 minuter in....

Edit: Börja knarka. Pröva valfri drog gärna heroin eller fentanyl!
Senast redigerad av ruttenfimp 2024-11-15 kl. 13:35.
Citera
2024-11-15, 13:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveitaslap
2. Sant.

Jag har snusat i snart "hela livet". Men har gått över till portionssnus. LG och Kapten. 20 dosor per månad. Det är som kaffe för mig. Inga problem med det. Men som du håller på med, är det absolut problem. Minska på snuset är mitt råd.
Citera
2024-11-15, 15:01
Medlem
SmegmaFris avatar
Det låter ändå som någon form av missbruksproblematik.
Hur blir du om du dricker, låt oss säga 2-3 öl och du känner att effekten av alkoholen kommer, kan du då sluta?
Citera
2024-11-15, 15:03
Medlem
Du verkar ha en felnkullad syn på snus och dess användningsområde. Snus är inte till för att överkonsumeras tills illamåendet slår i, utan det ska avnjutas under lång tid. Jag har snusat sedan 1999 och i början tyckte jag det var coolt att fylla hela munnen med Ettan Lös, eller stoppa in 4-5 portionsprillor samtidigt, och gärna också röa cigaretter samtidigt.

Nu är jag gammal och vis, kör portionssnus. Jag bytte till vänster sida för några år sedan och började äta en prilla åt gången. På höger sida behövde jag ta två prillor för att fylla gropen, men effekten blev inte förändrad, bara förbrukningstakten.

Så numera har jag 1st prilla på vänster sida, och jag har i samma prilla många timmar innan jag byter. Enda gången jag inte har i en snus är när jag äter, slickar fruns fitta, eller borstar tänderna.

Du kommer inte dö snabbare av att ha i en halv dosa åt gången i tre minuter, men du kommer bli fattig desto snabbare.
Citera
2024-11-15, 15:12
Medlem
olasvenssons avatar
Jag förstår inte varför man snusar så mycket? Jag kan ha en lössnus burk i fem dagar minst.

Jag tror man kan dö av nikotinförgiftning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in