Citat:
Ja, på sätt och vis eftersom en vilja som inte är fri inte är en vilja. Hur kan man vilja något om man inte är fri att vilja det? Svaret är att det kan man inte eftersom ingenting då är något man vill utan enbart något som är och blir.
Jag misstänker att du använder filosofiska begrepp som användes innan man förstod den fysikaliska verkligheten på den nivå vi gör idag och du tror att de är relevanta idag. Den rimliga tolkningen av äldre filosofers användning av ordet "vilja" i vissa sammanhang är snarare ett sätt för dem att handskas med observation av naturkrafterna (t.ex. termodynamiken och entropins framåtriktning, mot värmedöden) som de inte alls förstod på den tiden, samt att de ofta var (omedvetet) tvungna att ge utrymme för Gud i sin filosofi.
I en helt och hållet deterministisk värld finns inget som är rationellt eller irrationellt utan det finns enbart oundvikliga konsekvenser av ursprunget (t.ex. Big Bang) som enbart kan bli just som de blir.
Observera att jag mycket väl kan tänka mig att universum som helhet alltså är deterministiskt men att det är på en såpass oåtkomlig nivå för oss att det för all överskådlig framtid är helt ovidkommande. Ur alla praktiska synpunkter har vi fri vilja och allt i vårt språk och handlande reproducerar det oavsett hur många filosofiska hyllmetrar om avsaknaden av densamma som vi producerar. Det är inget fel att filosofera om det men den som drar på stora växeln (fri vilja finns ej) gör sig löjlig.