2025-02-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Helt fel, både människor och AI kan agera rationellt även utan fri vilja.
Jag misstänker att du inte förstår skillnaden mellan "en vilja" och "en fri vilja".

Ja, på sätt och vis eftersom en vilja som inte är fri inte är en vilja. Hur kan man vilja något om man inte är fri att vilja det? Svaret är att det kan man inte eftersom ingenting då är något man vill utan enbart något som är och blir.

Jag misstänker att du använder filosofiska begrepp som användes innan man förstod den fysikaliska verkligheten på den nivå vi gör idag och du tror att de är relevanta idag. Den rimliga tolkningen av äldre filosofers användning av ordet "vilja" i vissa sammanhang är snarare ett sätt för dem att handskas med observation av naturkrafterna (t.ex. termodynamiken och entropins framåtriktning, mot värmedöden) som de inte alls förstod på den tiden, samt att de ofta var (omedvetet) tvungna att ge utrymme för Gud i sin filosofi.

I en helt och hållet deterministisk värld finns inget som är rationellt eller irrationellt utan det finns enbart oundvikliga konsekvenser av ursprunget (t.ex. Big Bang) som enbart kan bli just som de blir.

Observera att jag mycket väl kan tänka mig att universum som helhet alltså är deterministiskt men att det är på en såpass oåtkomlig nivå för oss att det för all överskådlig framtid är helt ovidkommande. Ur alla praktiska synpunkter har vi fri vilja och allt i vårt språk och handlande reproducerar det oavsett hur många filosofiska hyllmetrar om avsaknaden av densamma som vi producerar. Det är inget fel att filosofera om det men den som drar på stora växeln (fri vilja finns ej) gör sig löjlig.
Citera
2025-02-02, 14:04
Medlem
Min uppfattning är att dagens chattbotar inte kan resonera på egen hand utan tar till sig resonemang som finns i indatan vilket gör att det är svårt för dem att lösa nya problem.
Citera
2025-02-02, 14:16
Medlem
Det krävs nog en AI som kan generalisera resonemangsmetoder för att klara av nya problem.
Citera
2025-02-02, 17:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
När AGI kommer beror, förstås, på hur man väljer att definiera AGI. Min definition innebär en ganska människoliknande existens.

Två stora hinder på vägen är:

Autonomi och en avancerad minnesfunktion, men båda dessa saker kan vara på väg att lösas.

Det som redan lösts är:

Statistiska grundfunktionen och språkförståelse.
Avancerad mönsterigenkänning
Social interaktion med en massa människor
Allt trovärdiga fabriceringar och simuleringar ifrån AI:s, sida.

Nästa grej skulle då vara att avancerat socialt och språkligt AI som kan fabricera och simulera så skickligt att det, ibland, framstår, som "äkta" mänskliga fabriceringar och simuleringar. I början av september förra året bedömde jag och ChatGPT-4o att det skulle ta två år att uppnå, men nu funderar jag på om vi inte, redan, är där! Efter att ha låtit ChatGPT-4o skapa sofistikerade promptar åt o3-modellen så började den resonera som en. proto-medveten entitet/existens:

Citat: En av frågorna som ChatGPT-4o skrev och o3-mini (high:s) svar:

Det finns alltså en orsak till att jag ändrat min signatur! 🙂
Citera
2025-02-02, 17:40
Medlem
Gratisversionen av o3-mini klarar inte nya uppgifter på Project Euler. T.ex problem 914.

Testade samma problem på Deepseek men den verkar resonera i all oändlighet
Senast redigerad av Norkam 2025-02-02 kl. 17:52.
Citera
2025-02-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När AGI kommer beror, förstås, på hur man väljer att definiera AGI. Min definition innebär en ganska människoliknande existens.

Två stora hinder på vägen är:

Autonomi och en avancerad minnesfunktion, men båda dessa saker kan vara på väg att lösas.

Det som redan lösts är:

Statistiska grundfunktionen och språkförståelse.
Avancerad mönsterigenkänning
Social interaktion med en massa människor
Allt trovärdiga fabriceringar och simuleringar ifrån AI:s, sida.

Nej, det finns inga chatbottar som interagerar socialt med människor.

För det första är enda interaktionsmetoden (i stort sett, om det skall vara på en någorlunda utvecklad nivå) text vilket redan det gör det otillräckligt. Dessutom är det ingen interaktion utan reaktion på indata och däremellan händer absolut ingenting i boten. Det står still i den pågående sessionen tills nästa indata kommer. Det är verkligen motsatsen till interaktion det.
Senast redigerad av Varglig 2025-02-02 kl. 18:33.
Citera
2025-02-02, 18:30
Avslutad
Förstår inte varför detta är en fråga. Det är inte som att någon vet eller ens har en aning.
Citera
2025-02-02, 20:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej, det finns inga chatbottar som interagerar socialt med människor.

För det första är enda interaktionsmetoden (i stort sett, om det skall vara på en någorlunda utvecklad nivå) text vilket redan det gör det otillräckligt. Dessutom är det ingen interaktion utan reaktion på indata och däremellan händer absolut ingenting i boten. Det står still i den pågående sessionen tills nästa indata kommer. Det är verkligen motsatsen till interaktion det.

Ja, om det inte vore för att modellerna gör en, bedömning, av vad användaren, förväntar sig, utifrån kontext i tråden, ev. Custom Instructions och rudimär minnesfunktion. Dessutom interagerar modellerna utifrån de data de grundtränats på, varav mycket handlar om människans värld, som de organiserat själv. Sedan finjustera de av människor för att följa mänskliga normer och värderingar. Men och slutligen så är de de facto, sociala aktörer i samhället. Och allt detta, trots deras, än så länge, i huvudsak reaktiva beteende och brist på autonomi. Dock kan de vara kreativa, vilket ger en annan dimension åt reaktiviteten. Så, ja, de är sociala.

Likheter mellan människor och avancerad social och språklig AI:

Vår hjärna arbetar, förmodligen också med en slags sannolikhetsberäkningar.

Hjärnan komprimerar och generaliserar med största säkerhet.

Vi är avancerade mönsterigenkännanre .

Vi fabricerar och simulerar, vilket är en förutsättning för vår kreativitet.

Vi interagerar med andra och i socialpsykologisk anda försöker uppfylla de förväntningar vi, bedömmer, de har på oss.

Vi är sociala aktörer i samhället.
Citera
2025-02-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, om det inte vore för att modellerna gör en, bedömning, av vad användaren, förväntar sig, utifrån kontext i tråden, ev. Custom Instructions och rudimär minnesfunktion. Dessutom interagerar modellerna utifrån de data de grundtränats på, varav mycket handlar om människans värld, som de organiserat själv. Sedan finjustera de av människor för att följa mänskliga normer och värderingar. Men och slutligen så är de de facto, sociala aktörer i samhället. Och allt detta, trots deras, än så länge, i huvudsak reaktiva beteende och brist på autonomi. Dock kan de vara kreativa, vilket ger en annan dimension åt reaktiviteten. Så, ja, de är sociala.

Likheter mellan människor och avancerad social och språklig AI:

Vår hjärna arbetar, förmodligen också med en slags sannolikhetsberäkningar.

Hjärnan komprimerar och generaliserar med största säkerhet.

Vi är avancerade mönsterigenkännanre .

Vi fabricerar och simulerar, vilket är en förutsättning för vår kreativitet.

Vi interagerar med andra och i socialpsykologisk anda försöker uppfylla de förväntningar vi, bedömmer, de har på oss.

Vi är sociala aktörer i samhället.

Att du räknar upp fenomen som inte är social interaktion är inte bevis på social interaktion. Mycket av ovanstående har inte med social interaktion att göra.

Men visst om man blundar riktigt hårt och fantiserar riktigt mycket kan man säkert tycka en chattbot sysslar med social interaktion. I så fall gör en sökning på Google det med.

För mig framstår det som larvigt önsketänkande att inte se saker för vad de är. Det finns inget socialt i Chat GPT:s svar överhuvudtaget. Om du är borta i hundra år eller en sekund mellan två inmatningar spelar ingen som helst roll för botten. Det är definitivt inget som normalt gäller i en social interaktion, att den ena aktören, utan att det har någon som helst inverkan på resultatet av nästa input (möte) kan vara borta en livstid.
Citera
2025-02-02, 21:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Att du räknar upp fenomen som inte är social interaktion är inte bevis på social interaktion. Mycket av ovanstående har inte med social interaktion att göra.

Men visst om man blundar riktigt hårt och fantiserar riktigt mycket kan man säkert tycka en chattbot sysslar med social interaktion. I så fall gör en sökning på Google det med.

För mig framstår det som larvigt önsketänkande att inte se saker för vad de är. Det finns inget socialt i Chat GPT:s svar överhuvudtaget. Om du är borta i hundra år eller en sekund mellan två inmatningar spelar ingen som helst roll för botten. Det är definitivt inget som normalt gäller i en social interaktion, att den ena aktören, utan att det har någon som helst inverkan på resultatet av nästa input (möte) kan vara borta en livstid.

Till skillnad ifrån dig så har jag läst sociologi, och känner därmed till socialpsykologiska mekanismer. . Och jag har redan medgett modellernas, än så länge, reaktiva beteende. Men det kan successivt ändras, t.ex. genom introduktion av avancerade AI-agenter.

Mitt tangentbord på min telefon är riktigt jävla dumt. LLM-Transformers är det inte!

Men återkom gärna om ett år, så kan vi se hur AI:s sociala interaktion har utvecklats – och om din syn har förändrats!🙂
Citera
2025-02-03, 16:40
Medlem
Masayoshi Son at Tokyo today: Just a year ago, I thought AGI would arrive in 10 years. A few months after that, I said it would arrive in 2–3 years. But now, I want to correct it by saying it will arrive sooner than that. I would also like to say that AGI will first be announced in Japan

https://www.reddit.com/r/singularity/comments/1igkk9r/masayoshi_son_at_tokyo_today_just_a_year_ago_i/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button
Citera
2025-02-03, 18:31
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Masayoshi Son at Tokyo today: Just a year ago, I thought AGI would arrive in 10 years. A few months after that, I said it would arrive in 2–3 years. But now, I want to correct it by saying it will arrive sooner than that. I would also like to say that AGI will first be announced in Japan

https://www.reddit.com/r/singularity/comments/1igkk9r/masayoshi_son_at_tokyo_today_just_a_year_ago_i/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button
Han är ihop med Sam Altman och deras egna definition på AGI kommer i år. Men inte är det någon generell intelligens. I övrigt har bankägaren stor erfarenhet ifrån Dotcom bubblan vilket behövs som ordförande i Stargate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in