2026-09-09, 22:14
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du erkänner nu att cancer är en grupp av sjukdomar?

Jag har väl inte sagt något annat din pungråtta? Jag skrev att det inte var EN sjukdom, singular.
Citera
2026-09-10, 03:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag har väl inte sagt något annat din pungråtta? Jag skrev att det inte var EN sjukdom, singular.
Ja, din cancer i din hjärna är EN sjukdom men det finns ju fler sorters cancer som också är sjukdomar
Citera
2026-09-10, 06:38
Medlem
Citat:
Ja, din cancer i din hjärna är EN sjukdom men det finns ju fler sorters cancer som också är sjukdomar
Sluta, du gör bort dig.
Citera
2026-09-10, 06:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Sluta, du gör bort dig.
Om du inte heller vet vad olika ord betyder kan jag rekommender Wikipedia.
Eller "en språkmodell"
Citera
2026-09-10, 08:19
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
När tror du att vi når AGI? Jag tror att vi är där inom 6-12 månader.
Det är mycket längre kvar till eventuell AGI:

https://copilot.microsoft.com/shares/eWYrYzVDUvHnLVrhZ7MdX
Citera
2026-09-10, 08:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Det är mycket längre kvar till eventuell AGI:

https://copilot.microsoft.com/shares/eWYrYzVDUvHnLVrhZ7MdX
Djävulens advokat vill att du ska tro att vi har gott om tid på oss. Varför är du så godtrogen?
Citera
2026-09-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det stämmer nog. Ev. att dom var så luriga att dom bjöd in en massa forskare att använda tjänsten för att smygtitta på dom.Men om en ska summera mitten av juli till idag för OpenAI så tuffar det på som satans helvete. Dom saktar inte in, Astra är toppen. Minst en intern modell är ÄNNU bättre och används för att träna ännu bättre modeller nu. Dom är själva förvånade över hur snabbt det går framåt. Rekursiv återkoppling anses helt möjligt och det är nog det dom använder modellerna för att titta på länge innan dom släpps till oss fattiglappar. Sam säger på xhitter att dom tänker använda agenter (svärmar) för att lösa matematiska och datorvetenskapliga frågor som har med ai, medicin och fusion att göra. Redan idag kör dom med svärmar med 10.000 agenter. Då kan man bara tänka sig vad som händer om något år eller två när det är svärmar med 50,000-100,000-10,000,000 super smarta agenter som jobbar i synk med subjektiv tidsuppfattning som är 25-100ggr snabbare än människors. Vi kommer vara som träd i deras ögon.

Den främsta orsaken till att det är full fart hos OpenAI nu är, förutom en ständig ökande beräkningskspacitet, är nog något som Greg Brockman, (president hos OpenAI inte styrelseordförande) uppgett i en intervju med Alex Heath/TIME: Att deras modeller, efter ChatGPT-4o hade samma förtränade basmodell från GPT-4o och pressade sedan fram stora förbättringar genom efterträning, resonemang och andra systemförbättringar., fast det har ändrats efter 2025.

När det kommer till Astra, för att inte tala om den interna modellen som stod för det aktuella preliminära matematiska genombrottet så kan en hypotes vara att för varje token körs först flera varv i nätverket. Dessutom är en annan hypotes att Astra kan ha destilleras ur den större forskningsmodellen. Kanske rentav forskningsmodellen i sin tur destilleras ur en ännu större modell, men här spekulerar jag hej vilt!🙂, och var OpenAI:s offentliggjorda automatiserade forskningspraktikant befinner sig i denna hypotetiska förmågehierarki, vet i fan!
Citera
2026-09-11, 22:02
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Både Fable och Astra kan lära sig löpande och bli bättre än mänskliga proffs på olika jobb nu.
Citat:
That is one of the most important situations to monitor of our time. Fable 5.1 from Anthropic and GPT-6 Astra from OpenAI both claim a massive jump in knowledge work with improved capabilities in computer use and long-horizon agents. Have they crossed the critical threshold such that they can readily deploy into a knowledge job, learn on the job, and perform as well as human workers? That will mark AI’s readiness as independent workforce rather than passive tools.
A job is not just a set of independent tasks. Every company is special. Every job is special. Becoming an expert in any job at any company is a multi-faceted continual learning process. When a new employee onboards, they learn to use the software and internal portals (computer use), learn company conventions from historical data (offline learning), and, most importantly, learn from doing the job in a lifelong journey (long-horizon online learning).
https://neocognition.io/blog/apprentice-bench/
Dom Kinesiska AI modellerna tyckte jag verkade bra men här får dom en rejäl smocka mot Moonshot, KIMI och Xiamoi. Lär bli svettigt på kontoret nästa vecka för ett antal anställda som blivit outade med att posta kinesiska statshemligheter direkt till USA. Matematikern som hävdade att OpenAI spionerade på honom får också vatten på sin kvar här, dom stora företagen har järnkoll på vad folk använder modellerna till.
Citat:
The threat actors covered in this report include suspected state-sponsored groups, financially motivated criminals, commercial spyware vendors, state propaganda institutions, and politically motivated individuals. The cases range from a network of fake dating apps designed to defraud users to surveillance systems built to identify and monitor dissidents.
https://www.anthropic.com/threat-intelligence-report-september-2026

Hårda tider för matematiker när deras yrke äts upp.
Citat:
A Severe Misalignment of AI in Mathematics
“Over the last few months, the mathematical capabilities of LLMs have improved dramatically, to the point that they can solve major outstanding problems in many fields of mathematics. However, the push by AI companies to solve mathematical problems as a benchmark is detrimental to the science of mathematics, and to the mathematical community. The goals of the AI companies and the goals of the mathematical community are severely misaligned. We see these as part of broader alignment issues impacting other scientific and creative professions, as well as the whole of society.”
Citat:
Ursprungligen postat av DI-utforskaren
Den främsta orsaken till att det är full fart hos OpenAI nu är, förutom en ständig ökande beräkningskspacitet, är nog något som Greg Brockman, (president hos OpenAI inte styrelseordförande) uppgett i en intervju med Alex Heath/TIME: Att deras modeller, efter ChatGPT-4o hade samma förtränade basmodell från GPT-4o och pressade sedan fram stora förbättringar genom efterträning, resonemang och andra systemförbättringar., fast det har ändrats efter 2025.

När det kommer till Astra, för att inte tala om den interna modellen som stod för det aktuella preliminära matematiska genombrottet så kan en hypotes vara att för varje token körs först flera varv i nätverket. Dessutom är en annan hypotes att Astra kan ha destilleras ur den större forskningsmodellen. Kanske rentav forskningsmodellen i sin tur destilleras ur en ännu större modell, men här spekulerar jag hej vilt!🙂, och var OpenAI:s offentliggjorda automatiserade forskningspraktikant befinner sig i denna hypotetiska förmågehierarki, vet i fan!
Två mammutar som står på ett berg och tittar på människor nere i en ravin "Du Storfot, dom där människorna verkar som dom har börjat spegla sina tankar i sig själva flera gånger i rad för att uppnå någon slags självmedvetande, tror du det kan vara farligt i längden?"
Citera
2026-09-11, 22:09
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Så här 3 år senare, var är AGI:n?

Det är nästan skrattretande hur korkad även GPT Astra är när man diskuterar med den, den missförstår, den drar slutsatser som inte ens står i underlaget osv.

Hur kan en stor majoritet av befolkningen vara så rent ut sagt dumma i huvudet att de inte ser skillnad på ordrapande och intelligens?
Citera
2026-09-12, 00:25
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Djävulens advokat vill att du ska tro att vi har gott om tid på oss. Varför är du så godtrogen?

Vi har lika mycket tid på oss nu som vi hade för 10 år sedan. Innan du lärde dig stava till AI.

Inget har ändrats. Förutom att du lärt dig stava till AI.

Ps. Du kommer att dö. Jag lovar.
Citera
2026-09-12, 00:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Så här 3 år senare, var är AGI:n?

Jag ser den redan. Vi fick precis en uppdatering denna vecka ungefär av Claude desktop som hoppade ett år framåt. Men det var vi användare som var betatestarna.

Om ni ska betala för Claude, så är det nu det börjar.

OpenAI är lika, eller föra Claude.

Jag misstänker att deras modeller kan göra reverse engineering av varandra.

Jag är mer intresserad av vad Google Gemini kommer att utvecklas till detta året.
Citera
2026-09-12, 01:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det intressanta är att ingenting finns skrivet i manualer då tekniken utvecklas i realtid. . Men det finns ett lagg mellan att vi användare svär i chattar åt modellerna när de gör fel, och att det verkligen förändras till det bättre.

Men jag har märkt att tex Claude som jag betalat för återrapporterar allting till utvecklarna.

För jag är knappast den enda som har samma kritik jag själv har ang buggar mm. som stör väldigt mycket, samt att man själv har tvingats bygga en egen plattform kring "plattformen" för att få det att ens fungera halvbra tidigare.

Om ni är nya användare, så kan jag tipsa om denna YT-killen, han har bra videos.

https://www.youtube.com/watch?v=XeLgNV66NCU&list=WL
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-09-12 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in